OlliOlli

Skateboardgames zijn plotseling uit de markt verdwenen. De ooit zo populaire Tony Hawk Pro Skater-franchise en de Skate-franchise krijgen al jaren geen nieuwe delen meer. OlliOlli brengt fans van kickflips, frontside spins en nosegrinds eindelijk weer in vervoering.

Door de touch-only interface en de simplistische graphics lijkt dit spel in eerste instantie op een mobiele game. Het wijkt daar gelukkig op een paar essentiële manieren van af. Tricks en grinds voer je uit door op allerlei manieren met het linkerpookje te draaien, wat overigens heel lekker werkt. De schouderknopen zijn voor spins en een goede landing vereist een druk op kruisje. Bij dit alles is timing en precisie altijd noodzakelijk, iets dat alleen met fysieke knoppen mogelijk is.

OlliOlli is een 2D-game. Het doel is om binnen een level de finish te bereiken (er zitten zo’n vijftig levels in de game). Onderweg kom je allerlei obstakels tegen waarop je kunt grinden. Hoe meer grinds je aan elkaar linkt (combo’s), met uiteraard vette tricks tussen die grinds door, hoe hoger je score. Elk level heeft ook vijf optionele challenges. Meestal moet je een bepaalde score halen, een bepaalde trick uitvoeren of items die in het level verstopt zitten verzamelen.

Wat ik tot nu toe heb beschreven is leuk en aardig, maar OlliOlli is vooral erg goed omdat de makers het geheim kennen van indie-hits zoals Super Meat Boy en Hotline Miami. Die games zijn ontzettend moeilijk, maar dankzij de korte levels en een heel snelle restart-knop, wordt alle mogelijke frustratie geminimaliseerd.

OlliOlli hanteert datzelfde principe. Het is heel makkelijk om in een level te falen, bijvoorbeeld door een trick uit te voeren om vervolgens op een trapje te landen. Eén druk op de knop en twee seconden later sta je echter weer bij het begin van het level. Je krijgt op deze manier niet eens tijd om je fout te berouwen, je kunt gelijk weer gaan.

Dit is de allereerste game van ontwikkelaar Roll7, waardoor het misschien begrijpelijk is dat het spel wat steekjes laat vallen op het vlak van techniek. OlliOlli is best wel glitchy. Je skater kan uit het niets plotseling dood neervallen of vast blijven haken in een obstakel. Crashes zijn ook niet ongewoon. Roll7 werkt op dit moment aan een patch, hopelijk worden de problemen daarmee verholpen.

Conclusie
De snelle restarts, de hoge moeilijkheidsgraad en het eenvoudige plezier van het uitvoeren van een vette trick maken OlliOlli een verslavende game. Het heeft wel wat technische mankementen en de graphics zijn iets te simplistisch voor mijn smaak, maar Roll7 mag desondanks verkondigen dat ze de beste skateboardgame in jaren hebben gemaakt.

 

Exclusief voor PlayStation Vita.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.