Batman: Arkham Origins Blackgate

Batman: Arkham Origins is niet de topgame geworden waar we allemaal op gehoopt hadden. Vermakelijk, dat wel, maar het niveau van weleer werd niet meer behaald. Zal Blackgate voor 3DS en Vita dit kunnen rechttrekken?

Header

Blackgate pakt het anders aan. Weg is de driedimensionale open wereld waarin je als Batman vrij kan rondfladderen, weg zijn de talrijke gadgets, maar vooral: weg is het intrigerende verhaal. Blackgate vertelt een simpel verhaaltje als set-up voor de game die komen gaat. Jammer genoeg is de game zelf haast even oppervlakkig als het verhaal.

Arkham à la Metroid

Laten we beginnen bij het begin: Blackgate is nog steeds een Arkham-game. De game bevat talrijke vijanden van Batman en ook de sfeer die de serie zo goed neerzet, wordt (zij het gedeeltelijk) behouden. Het grootste verschil zit hem deze keer in de gameplay, die plaats heeft gemaakt voor een Metroid-achtige aanpak.

Batman Blackgate 1

Na een ontploffing in Blackgate, de place to be voor Gothams criminelen, eisen Joker, Penguin en Black Mask hebben elk hun eigen deel van de gevangenis op. Het is aan Batman om elk van deze districten volledig uit te kammen om zo uiteindelijk de drie topcriminelen weer achter slot en grendel te plaatsen.

Kleine eureka-momenten

Aangezien de bewegingsvrijheid van Bats in deze spin-off beperkt is tot twee dimensies, zal Batman nog meer dan tevoren gebruik moeten maken van zijn gadgets om op alle plaatsen te kunnen komen. Hier komt de Metroid-stijl van de game naar boven drijven, aangezien de vleermuis in elk district nieuwe gadgets en upgrades moet zien te vinden om zo uiteindelijk volledig uitgerust de laatste omgeving te kunnen betreden. Jammer genoeg zijn deze gadgets maar beperkt tot vier oude bekenden en zijn de omgevingspuzzels zo ordinair dat je er bijna van in slaap valt.

Batman Blackgate 2

Er zijn gelukkig wel kleine eureka-momenten bij het oplossen van de puzzels of het uitdokteren van de aanvalspatronen tijdens baasgevechten, maar deze worden tot een minimum beperkt. Wat de game daarentegen wel goed doet, is de originele implementatie van de alomgekende Detective Vision. Deze keer activeer je Batmans informatieverstrekkende apparaat door over het touchscreen te bewegen en zo speciale objecten op te sporen. Ook dit wordt nooit echt heel interessant, maar het is leuk om op deze manier unlockables en aanwijzingen op te sporen.

Ordinair

Wie aan de Arkham-serie denkt, denkt natuurlijk meteen aan de typische free flow-combat, en deze is nog steeds aanwezig in Blackgate. Batman kan slagen uitdelen, counteren en vijanden tijdelijk verdoven, maar zijn repertoire blijft hierbij en na een tijdje voelen de gevechten aan als een routineklusje om de volgende ordinare puzzel te kunnen bereiken.

Batman Blackgate 3

Bij dit alles komt nog eens dat navigeren in de Blackgate-gevangenis niet bepaald gemakkelijk is. Door de belachelijke keuze van de ontwikkelaars om de map te verbergen achter een knop en hem niet gewoon in een schermhoek te plaatsen, bestaat een groot deel van je reisje in de gevangenis uit backtracken en hierbij dan ook nog eens voortdurend te verdwalen. Het is een onbegrijpelijke keuze en één die de game onnodig moeilijk maakt.

 Conclusie

Is Blackgate dan een smet op het blazoen van de Arkham-serie? Zeker niet, de game heeft potentie, de nieuwe Metroid-stijl is een interessante richting voor de spin-off en de Detective Vision zorgt voor enkele leuke momenten. Daarom is het ook zo jammer dat de matige uitwerking van zowel het verhaal als de gameplay deze game niet boven de middenmoot doen uitstijgen. Hopen op een vervolg dat deze zaken rechtzet is zeker geen schande.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ typische Arkham-sfeer - Te eenvoudig 6,5
+ Detective Vision - Onoverzichtelijke map
  - Oppervlakkig verhaal


Gespeeld op PlayStation Vita. Ook beschikbaar voor Nintendo 3DS.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.