Battlefield 4

Duizend bommen en granaten, het is weer zover: Battlefield!

Battlefield 4 Header

Het is misschien wel de populairste first-person shooterreeks van het moment: Battlefield. Na de jarenlange dominantie van Call of Duty in het genre, is het de laatste jaren zijn marktpositie aan het verliezen aan de concurrent van EA. Battlefield 3 wist met zijn enorme maps, flinke hoeveelheid wapens en natuurlijk voertuigen het publiek voor zich te winnen. Nu is de vraag natuurlijk, kan Battlefield 4 ook indruk maken?

Tombstone Squad
In de singleplayer speel je als sergeant Daniel Recker en zijn squad. In China probeert ene Generaal Chang de macht grijpen, waarna de pleuris uitbreekt. Het verhaal is niet erg origineel, maar de meeste gamers zien de singleplayer waarschijnlijk meer als een extraatje dat bij de multiplayer wordt geleverd. Als je alleen geïnteresseerd bent in de campaign, dan kom je van een koude kermis thuis, het verhaal is namelijk al uit te spelen in zo'n vijf tot zes uur.

Battlefield 4 - singleplayer

De singleplayer is ook nog eens heel erg lineair. Nu is dat op zich niet zo'n probleem, maar samen met de tegenvallende AI (tegenstanders blijven rustig naast handgranaten staan) en het onsamenhangende verhaal maakt het uiteindelijk een teleurstellende ervaring. Het feit dat je ziet hoe goed je vrienden op Origin de missies doen is leuk, maar niet meer dan dat. Wat wel een positief puntje aan de singleplayer is, is dat je de keuze krijgt om zelf te kiezen welke wapens je gebruikt. Dit zijn overigens (bijna) alle wapens die ook in de multiplayer voorkomen, maar je kunt niet alle wapens meteen gebruiken. Sommige zullen eerst gevonden moeten worden, andere kunnen behaald worden door een bepaalde score te halen in een missie.

Een echt nieuwe game?
De multiplayer is natuurlijk het belangrijkste onderdeel van Battlefield 4. Van tevoren was er wel een hoop kritiek, want het zou geen echt nieuwe game zijn, het zou meer een uitbreiding van Battlefield 3 worden. Hebben deze critici gelijk gekregen? Deels.

Battlefield 4 - Siege of Shanghai

Natuurlijk zijn er tien nieuwe maps, natuurlijk zijn er veel nieuwe wapens, maar maakt dat een geheel nieuwe game? Ik vind het te ver gaan om deze game bijvoorbeeld 'Battlefield 3.5' te noemen. De multiplayer is in positieve zin wel weer op de schop gegaan. Zo moedigt de introductie van 'field upgrades' teamwork aan. Door het behalen van punten met je squad, door bijvoorbeeld vlaggen te veroveren of gewoon kills te maken, zul je voordelen krijgen, zoals het beter beschermd zijn tegen explosies of het sneller regeneren van je health. Gaat echter je volledige squad dood, dan verlies je al deze voordelen. Het is dus van belang dat ten minste één persoon blijft leven.

Een andere functie, die ik helaas nog niet heb kunnen testen, is BattleScreen. Hiermee kun je een tablet gebruik als extra monitor waarop de kaart te zien is of je kunt de Commander Mode hiermee spelen. De Commander Mode was in Battlefield 3 nog afwezig, maar in deze game keert de modus terug. Als je minimaal level 10 hebt behaald in de multiplayer is het mogelijk om de commandant van een team te worden. In deze modus kun je de squads naar de overwinning leiden (of verliezen natuurlijk) door het inzetten van bijvoorbeeld een 'Scan UAV', 'EMP UAV', Gunship of een heuse kruisraket. Hoe beter je team het doet, des te meer je als commander in kunt zetten, de raket kun je bijvoorbeeld op Flood Zone alleen inzetten als jouw team vlag C onder controle heeft.

Battlefield 4 - Commander

Persoonlijk heb ik me al erg vermaakt met de multiplayer. Alle fans van Battlefield 3 zullen zich zeker thuis voelen in deze game. Battlefield 4 brengt naast het vertrouwde conquest, rush, team deathmatch en squad deathmatch nog twee nieuwe modi met zich mee. In Obliteration is er één bom en moeten beide teams zowel aanvallen als verdedigen tegelijkertijd. Als het team de bom heeft zullen ze samen moeten werken om de vijandelijke doelen op te blazen, maar als men de bom weer kwijtraakt, moet iedereen weer de verdediging in. Als een team de drie vijandelijke doelen heeft vernietigd, wint dat team.

Defuse is de tweede 'nieuwe' modus, maar geheel origineel is het niet. Defuse is eigenlijk hetzelfde als Search and Destroy uit Call of Duty of zoals Counter-Strike ook een soortgelijke modus kent. Twee teams: het ene team verdedigt en het andere moet aanvallen. Er is één bom, twee doelen en spelers kunnen niet respawnen als ze dood zijn. De modus is ontworpen voor twee teams van vijf, maar het is ook mogelijk om met meer spelers Defuse te doen.

Battlepacks zijn ook nieuw. Bij het behalen van bepaalde levels ontvang je een battlepack, waarmee je camouflages, attachments of experience boosts kunt unlocken. Ook krijg je als je bijvoorbeeld 160 kills maakt met de MX4 een battlepack. Een andere manier om battlepacks te krijgen is Premium kopen. Elke Premium-lid krijgt sowieso drie battlepacks, plus nog één battlepack per maand.

Verder heeft het spel weer ontzettend veel wapens, attachments en camouflages om te verzamelen en natuurlijk te gebruiken. Ook nieuw zijn de boten. Battlefield 3 had wel een simpele boot, maar die was niet aan te passen. De attack boat uit Battlefield 4 zijn wel aan te passen, zo kun je de wapens zo instellen dat infanterie het zwaar tegen je zult hebben of je kunt juist meer op helikopters of vliegtuigen jagen: aan jou de keus.

Levolution
De grootste verandering in de multiplayer is, als we DICE mogen geloven, Levolution. Met Levolution zouden gevechten echt dynamisch moeten worden. Zo kun je rolluiken activeren om jezelf meer dekking te bieden, gaan metaaldetectors af als je er doorheen loopt. Maar er zijn ook echt grote gebeurtenissen, die de maps totaal veranderen. Denk aan het flatgebouw dat omvalt in Siege of Shanghai (de map uit de bèta) of aan de storm in Paracel Storm die enorme golven veroorzaakt en zelfs een schip op een eiland laat stranden. Het leuke is, is dat vrijwel al deze dingen door spelers te veroorzaken zijn. Zo zal het schip volgens DICE niet op het eiland stranden als deze niet eerst 'losgeschoten' wordt, of valt de wolkenkrabber niet om als deze niet beschoten wordt.

Battlefield 4 - Paracel Storm

Levolution maakt de multiplayer absoluut dynamischer, maar is wat mij betreft de vraag hoe lang deze gebeurtenissen leuk blijven. Op Paracel Storm zal er altijd een storm opsteken en op Siege of Shanghai kan maar één wolkenkrabber om... De tijd zal het leren, maar Levolution is zeker een flinke stap voorwaarts ten opzichte van Battlefield 3, waar een hoop spelers teleurgesteld waren omdat de grote toren altijd op een vast moment om ging, ook al werd die niet eens beschoten.

Einde van een generatie
Battlefield 4 laat zien dat de huidige generatie consoles echt aan het eind van hun Latijn zijn. Zo zijn de maps voor de Xbox 360-versie een stuk kleiner en dat geeft de game gelijk een heel ander gevoel. Battlefield staat, zoals de naam het al zegt, voor een (groot) slagveld, maar op de huidige consoles is dit gewoon niet het geval. Het verschil tussen 64 man in de pc-versie en 32 of 24 man in de Xbox 360-versie is enorm. Het unieke aan Battlefield zijn juist de enorme gevechten met veel voertuigen en dus komt de game totaal niet tot zijn recht op de huidige generatie consoles.

De graphics zijn op de pc uitstekend. De lichtval, de invloed van water, het is simpelweg erg mooi. Nu zijn er wel meer games die erg mooie graphics hebben, maar het voordeel van Battlefield 4 is dat het spel ook erg goede framerates haalt op zeer hoge settings, wat ook wel eens gezegd mag worden. De Xbox 360-versie laat hier duidelijk wat steekjes vallen, zo lijken textures, ook na installatie van de optionele installatie, niet erg scherp. Duidelijk is ook dat de resolutie niet bij Full HD in de buurt komt.

Battlefield 4 - Graphics

Het verschil tussen Battlefield 4 en Battlefield 3 is dan misschien een stuk kleiner dan tussen Battlefield 3 en zijn voorganger, dat bekent absoluut niet dat het geen goede game is. Battlefield 4 bouwt verder op alles wat de vorige game zo goed maakte: gevechten op grote schaal met een hoop tanks, helikopters en vliegtuigen.

Mensen die graag met een controller spelen kunnen wellicht beter wachten tot de PlayStation 4- of Xbox One-versie, want helaas hebben de huidige consoles niet genoeg kracht om Battlefield 4 te draaien zoals het hóórt: met 64 man en echt grote slagvelden.

+ Grafisch zeer fraai... - ...maar op de huidige consoles niet! 8
+ Commander mode is terug - Singleplayer matig
+ -