Pokémon X&Y

Pokémon is één van de sterkste merken van Nintendo en zorgt bij elke release voor een enorme stijging in verkochte handhelds. Miljoenen gamers wereldwijd kijken uit naar 12 oktober, de dag dat de hele wereld met Pokémon X en/of Y kan gaan spelen. FOK!games mocht enige tijd terug al beginnen en zag dat het goed was.

Het concept van Pokémon mag algemeen bekend zijn voor bezoekers van een gamesite dus we gaan je niet vervelen met die uitleg en we starten direct met enkele grote vernieuwingen. Allereerst is er, voor het eerst sinds Pokémon Gold & Silver, een nieuw type Pokémon: Fairy type.

Fairy Pokémon doen extra damage tegen Fight en Dark Pokémon maar zijn zelf zwak voor Poison en Steel-aanvallen. Door de toevoeging van het nieuwe type is er ietwat geschoven binnen de verschillende typen (Jigglypuff is nu ook half Fairy bijvoorbeeld) en kwetsbaarheid voor aanvallen, dus je moet wel opnieuw goed opletten en nadenken bij wat je doet. Het enige dat constant is gebleven is dat van de start Pokémon de watervariant, Froakie, het tofst is. #TeamWater.

Mega Evoluties
Een andere grote verandering is de toevoeging van Mega Evoluties. Normaal gesproken kunnen Pokémon twee keer evolueren. Zo had je in Pokémon Blue & Red bijvoorbeeld Squirtle > Wartortle > Blastoise. Daar houdt het in X & Y echter niet op! Je kunt nu doorgaan tot Mega Blastoise. Niet elke Pokémon heeft overigens een Mega Evolutie en sommige Pokémon hebben een andere Mega Evolutie in X dan in Y.

Over Mega Evoluties wil (en mag) ik niet al te veel zeggen, maar ze gebeuren maximaal één keer per gevecht en je hebt er de Pokémon-specifieke Mega Stone en een speciale ring voor nodig. Het hele verhaal in Pokémon X & Y draait om de zoektocht naar het geheim achter Mega Evoluties en langzaam maar zeker ontrafelt dit zich tot het moment dat je ze zelf kunt gebruiken. De Mega Evoluties zijn an sich trouwens niet game changing, maar meer een toffe toevoeging die vooral inspeelt op het gevoel van onoverwinnelijkheid.

De Pokémon die je in je bezit hebt en waarmee je het verhaal doorloopt moet je trainen. Dit doe je onder andere door ze in gevechten te gebruiken zodat ze ervaringspunten en dus steeds hogere levels halen. Het is echter ook van belang dat je een band met je Pokémon opbouwt zodat ze te alle tijden naar je blijven luisteren, ongeacht welke gym badges je hebt.

In Pokémon X & Y kun je dit doen door de Pokémon Amie-opties te gebruiken. Pokémon Amie is een soort Nintendogs in Pokémon waar je je Pokémon kunt aaien, eten kunt geven en minigames kunt spelen. Hoe meer tijd je aan ze besteedt, hoe beter de band tussen trainer en Pokémon wordt.

Keihard trainen
Naast levels kun je ook specifieke statistieken verbeteren door je Pokémon extra te laten trainen. Hiervoor gebruik je Super Training waar je ze tijd kunt laten doorbrengen met specifieke bokszak. De bokszakken kun je weer verdienen door de Super Training-minigames te spelen.

Met al die extra's en minigames kun je uren zoet zijn zonder ook maar enige progressie te maken in de hoofdgame. Het mooie is ook dat je het verder ook wel zonder kunt, dus het allemaal optioneel is. Ikzelf gebruik het niet superveel, maar wil er wel steeds voor zorgen dat er minstens één hartje staat bij elke Pokémon zodat ik weet dat ze nog van mij houden!

Nu de Pokémon de stap naar de Nintendo 3DS zetten is het natuurlijk logisch dat de game geheel in 3D te gamen is. Zou je denken... Niets is echter minder waar. De game kent dan wel een 3D grafische engine en alles ademt enorm veel sfeer, maar écht 3D is het eigenlijk alleen tijdens de gevechten en in grotten. Loop je over de gewone map of in gebouwen dan wordt er geen gebruik gemaakt van de 3D-mogelijkheden van je 3DS.

Hoewel ik zelf 3D standaard uit heb staan vond ik dit toch een vreemde beslissing. Mogelijk heeft het te maken met dat gedoe omtrent kinderen onder de zes jaar en het bekijken van 3D-beelden. De Nintendo 2DS klinkt ook ineens niet zo gek meer... Wat ook niet vreemd klinkt is de muziek. De muziek in de game klinkt beter dan ooit en doet mee vaak denken aan de muziek in Dragon Quest-games. Nergens worden deuntjes vervelend of raak je geïrriteerd door nare geluidseffecten.

Omdat niet elke Pokémon in X of Y zit moet je gaan ruilen. Dit kun je rechtstreeks met vrienden doen die de game ook hebben, of via internet. Hiervoor is een uitgebreid systeem ontwikkeld: PSS, Player Search System. Je kunt hier vechten of ruilen met anderen, maar ook berichten uitwisselen en video's van anderen bekijken. Samen met de StreetPass-functies verwacht ik dat dit gedeelte na de officiële launch op 12 oktober flink populair zal gaan worden.

De game gaat uiteraard ook miljoenen maal over de toonbank en hoewel het waarschijnlijk geen GTA V-omzetten zal opleveren is dit een enorm grote en belangrijke titel dit jaar. Keer op keer zet Nintendo een toffe game neer die net genoeg veranderd en verbeterd is ten opzichte van zijn voorgangers om je weer minstens 40 uren aan je scherm gekluisterd te houden. De roep om een MMO-Pokémon zal altijd blijven, maar misschien is dat helemaal niet nodig. Spelers van het eerste uur die misschien tussentijds afgehaakt zijn kunnen met een gerust hart ook weer een versie kiezen en op reis gaan. Er zitten veel elementen uit de eerste generatie in die mijn hart nostalgisch liet kloppen.

Pokémon X & Y is een soort best of-album waarbij de tofste zaken uit voorgaande delen bij elkaar gestopt zijn en er nog een flink aantal nieuwe onderdelen zijn toegevoegd. De nieuwe Pokémon zijn erg sterk qua design, de Fairy-klasse voegt extra diepgang toe en de Mega Evoluties zijn een leuke extra dimensie tijdens de gevechten. Ook is de game qua verhaal boeiender dan ooit en hebben de Pokémon er nog nooit zo goed uitgezien. Eigenlijk doet de game niets fout.

Het enige vreemde aan de game zijn de graphics die niet altijd 3D zijn en het feit dat de game niet in het Nederlands te spelen is. Nintendo vertaalt tegenwoordig erg veel games en bij een game die toch gericht is op de jongere gamer had ik dat wel verwacht. Deze twee punten zorgen echter niet voor puntaftrek, de game is steengoed en zal wekenlang in je 3DS zitten. Ik ga weer even verder met mijn doel om alle Pokémon te vangen!

+ Toffe nieuwe Pokémon - Niet volledig 3D 9
+ Feest van herkenning voor fans - Niet vertaald naar Nederlands
+ Erg veel te ontdekken