Mobiele Reviews #10

Voor slechts €2,69 weet Blackbar een overtuigende setting, een interessant verhaal en levensechte personages neer te zetten. En dit alles niet eens in gamevorm, maar als een in te vullen boek.

Zonder tutorial of inleiding gooit Blackbar je meteen in de actie. Nou ja, actie is veel gezegd, aangezien het meest actievolle segment uit de game nog steeds bestaat uit het invullen van missende woorden. Uit de context moet je steeds proberen af te leiden wat de game nu precies van je verwacht. Aangezien de game alleen maar in de Engelse taal speelbaar is, zullen de jongsten nog even moeten wachten voordat ze deze unieke ervaring kunnen beleven.

Blackbar volgt het verhaal van twee jonge vrouwen die in een verdorven maatschappij leven. Elke vorm van communicatie moet namelijk langs het Departement van Communicatie passeren. Vrije meningsuiting is uit den boze en het Departement gaat zelfs zo ver dat woorden met een negatieve bijklank worden verboden. Een beetje zoals in de klassieker van Orwell dus.

Hoewel het voor de personages uit Blackbar wel een nachtmerrie lijkt, levert het voor ons een fantastische game op. Elke conversatie die langs het Departement passeert, wordt gecensureerd en het is aan de speler om deze stukken tekst weer te oncensureren. Niet zomaar een invulgame dus, want elke actie die je onderneemt en elk woord dat je invult, past volledig in de context van het verhaal.

Het beste voorbeeld hiervan is een witte pagina die je tegenkomt wanneer je het einde van het spel nadert. De pagina zelf geeft je geen enkele hint, je wordt als het ware volledig aan je lot overgelaten. Maar net omdat je de vorige pagina’s ook kon invullen en een idee hebt van hoe het verhaal zal lopen, ben je toch in staat om deze opdracht te voltooien. Het toont aan hoe krachtig Blackbar je kan meeslepen tijdens het spelen.

Naar het einde toe schotelt de game je soms ook puzzels voor. Je moet nog steeds letters invullen, maar de makers trekken echt alle lades open en spelen met woorden op een magnifieke manier. Taalliefhebbers vinden ongetwijfeld hun gading tijdens het spelen van Blackbar. Voor anderen kan het wel eens frustrerend worden, want als je werkelijk geen idee hebt van wat er van je wordt verwacht, is het ook niet mogelijk om een hint in te roepen. Maar juist dat maakt dit spel zo fantastisch. Blackbar is puur en brengt een pure boodschap over. Magnifiek.

Prijs: €2,69

Exclusief voor iOS-apparaten. Gespeeld op iPod Touch 5.

Geschreven door: WoutD