Disney Infinity

Disney is hip. De films gaan als zoete broodjes over de toonbank en kinderen en ouders kennen alle personages. Met Disney Infinity wil de studio nu alles bundelen en gamers een totale Disney-ervaring geven. Is het totale Disney-arsenaal net zo goed als de losse delen?

Er is één groot ding waar iedereen die aan Disney Infinity begint gewild of ongewild aan denkt. Als je het spel uitpakt ben je namelijk in het bezit van een power base, drie poppetjes en powerdisk. Je hebt dan ook al snel het idee dat je een kloon van het immens populaire Skylanders in handen hebt.

Op de powerbase heb je twee plekken waar je poppetjes op kunt zetten. Daarnaast heb je nog een plek om een powerdisk op te zetten. Als je een van je poppetjes op de base zet, herkent het spel welke personage het is en krijg je een keuze uit twee spelmodi. De avonturenmodus of de Toy Box.

Elk personage heeft een eigen avontuur dat je kunt spelen. Het verhaal en de wereld zijn volledig afgestemd op het personage. Speel je met Jack Sparrow, dan kom je in een piratenwereld terecht rond het Caribisch gebied. Zet je Mr Incredible op de power base, dan kom je terecht in Metroville. In alle avonturen volg je een verhaal waarbij je een vijand moet tegenhouden. Hierbij werk je een serie missies af die je in elke gewenste volgorde kunt oppakken. Onderweg vind je allerhande speeltjes die je overal in het spel kunt gebruiken.

Ook kun je overal in de wereld munten verzamelen. Hiermee kun je in de speelgoedwinkel spullen kopen zoals wapens en voertuigen. Deze heb je soms nodig om verder te komen in het verhaal, maar sommige kun je ook meenemen en gebruiken in de rest van het spel. De avonturenmodi blinken allesbehalve uit in moeilijkheid. Je kunt niet doodgaan, je hoeft niet opnieuw te beginnen en met twee of drie aanvallen heb je de gameplay al snel onder de knie. Het is dan ook echt een spel dat zich richt op de fanbase van de Disney-films, kinderen.

De verhalen zitten bijzonder goed in elkaar. Het zorgt voor een feest der herkenning en de hele verhaallijnnen duren verrassend lang. Met een enkele verhaallijn ben je als kind toch al gauw zo’n vijf tot zes uur bezig. Met drie poppetjes in het starter pack kun je je dus al een behoorlijke tijd bezig houden. Als je je dan bedenkt dat er nog eens veertien poppetjes los te koop zijn, dan zul je je als kind met een beetje financiële investering niet snel vervelen.

Voor wie nog steeds het idee heeft dat Disney Infinity een schaamteloze Skylanders-kloon is, dan brengt het spelen van de Toy box daar snel verandering in. Hier zit namelijk het unieke van dit spel in verborgen. De Toy Box is een grote open wereld. In deze wereld kun je letterlijk doen wat je maar wilt. Je kunt zo vaak van personage verwisselen als je maar wilt en door middel van de powerdisks kun je het algemene thema van de wereld compleet veranderen.

Ook in de Toy Box zitten allerhande verrassingen verstopt. Via de bouwmodus moet je deze zien te bereiken. Trappen bouwen, een heuvel in het landschap plaatsen of jezelf via een kanon naar een andere plek schieten. Alles is mogelijk. Ook kun je je uitdagingen in elkaar zetten. Je kunt bijvoorbeeld twee doelen neerzetten en een grote bal in het midden je kunt alleen of met een vriend een potje voetbal spelen. Ook kun je veel verschillende effecten aan elkaar koppelen. Je kunt bijvoorbeeld opdracht geven dat als er een bepaalde toren omver wordt gereden er een confettikanon afgaat, gevolgd door een juichende menigte, gevolgd door het verschijnen van een vijand die je aanvalt. Je kunt het werkelijk niet gek genoeg bedenken of de Toy Box maakt het mogelijk. Je kunt ook alle werelden die je hebt gecreëerd uploaden naar de Disney-servers. Hierdoor kunnen andere spelers jouw uitdagingen aangaan en andersom.

Ik kan de Toy Box niet anders omschreven dan een wereld van eindeloze mogelijkheden. Alles wat Disney ons voorhoudt te bieden aan kinderen en ouderen lijkt te zijn samengekomen in dit spel. Het is dan weliswaar volledig gericht op kinderen, alles wat het doet doet het goed. Het biedt je een spelervaring die oneindig lijkt te zijn.

Disney Infinity is een spel dat zijn weerga niet kent. Het heeft alles dat een goed spel nodig heeft. Het heeft met de vele poppetjes en powerdisks gigantisch veel mogelijkheden om het spel en de wereld aan te passen en interessant te houden. Het is zeker voor kinderen ook een groot feest der herkenning, wat de aantrekkingskracht alleen maar vergroot. Doordat het zich volledig richt op kinderen heeft het wel een beperkte doelgroep, maar buiten dat is er eigenlijk niets op het spel aan te merken.

+ Oneindig veel mogelijkheden - Enkel gericht op kinderen 9,5
+ Feest der herkenning

Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar op PlayStation 3, Wii en Wii U.