Mobiele Reviews #6

Halo kennen we natuurlijk allemaal als de first-person shooter op Xbox. Er was ooit een uitstapje naar het strategiegenre met Halo Wars maar tot nu toe is het daarbij gebleven. Deze maand verscheen echter de tweede spin-off: Halo: Spartan Assault, een twin-'stick' shooter voor Windows (Phone) 8.

In elke Halo-game wordt een deel van de oorlog tussen de mensheid en de Covenant, een agressief buitenaards ras, verteld. Spartan Assault vindt plaats tussen de evenementen uit Halo 3 en Halo 4, zo rond het jaar 2555. Waar Master Chief is gebleven, is op dat moment onbekend.

Je speelt in de game Commander Sarah Palmer of Spartan Davis en de game leidt het Spartan Ops-programma in dat een belangrijke rol speelt in het vierde deel. Palmer verschijnt overigens ook in dat deel dus een hoop gamers zullen haar waarschijnlijk al kennen.

Met Halo: Spartan Assault heeft Microsoft nu een grote Xbox-naam exclusief voor Windows (Phone) 8. Het belang is dus groot en dat merk je aan de game. Er is genoeg tijd en geld ingestoken want qua presentatie is de game uitstekend. Grafisch ziet de game er goed uit (de bovenste twee screens zijn vanaf mijn Lumia 920 genomen, de onderste twee zijn aangeleverde screenshots van de Windows 8-versie) en alles ademt Halo. Van de vijanden en wapens tot de geluiden en voertuigen.

Er zijn tevens achievements in verwerkt en alle features die we kennen van Xbox Live als leaderboards zijn ook aanwezig. Of nee, niet alle features. Er is geen multiplayer, iets wat voor een Halo-game toch wel een gemis is. Eigenlijk is dat natuurlijk een doodzonde, maar de singleplayercampagne is tof genoeg om de game daarvoor te kopen. Er zijn in totaal 25 levels waarmee je tot een uur of vijf bezig bent.

De game speelt als een twin-stick shooter, maar op een smartphone heb je helemaal geen sticks. Dat is echt een enorm groot gemis want bij mij betekent dit dat mijn linkerduim, die je gebruikt om te lopen, het hele scherm over gaat. Eens in de zoveel tijd moet ik mijn duim opnieuw kalibreren zodat ik weer linksonderin het scherm zit. Voor het schieten is dit ongeveer net zo, met als bijkomstigheid dat het personage waarmee je speelt gewoon niet schiet omdat je telefoon niet goed registreert wat je nou wil doen.

Gezien het grote aantal shooters op mobiele apparaten, waaronder het populaire ShadowGun en Dead Space, ben ik vast een van de weinigen die hier echt niet mee overweg kan. Weet je van jezelf dat je prima shooters kunt spelen dan heb je hier vast geen last van. Ik zou het echter wel even uitproberen voordat je zeven euro neerlegt.

Halo: Spartan Assault is een mooi begin voor een reeks exclusieve Xbox-games voor Windows (Phone) 8. De productiewaarden zijn hoog, er is aan alles gedacht en het is precies wat het platform nodig heeft. Qua gameplay heb je natuurlijk wel gekut met het ontbreken van knoppen en analoge sticks, maar dat is vast te leren als je veel doorzettingsvermogen hebt. Eindelijk iets om als Windows Phone-gebruiker mee op te scheppen naar je gamende vrienden die allemaal op iOS zitten.

Prijs: De game kost € 6,99 en moet voor elk platform opnieuw aangeschaft worden.
Gespeeld op Windows Phone 8, ook beschikbaar voor Windows 8.

Geschreven door: NotoriousRoy