Mobiele Reviews: Week 4

Een nieuwe Layton-game, zonder professor Hershel Layton dit keer. Is zijn zoon, Alfendi Layton, net zo'n goede speurneus als zijn vader? Laten we de zaak eens van alle kanten gaan bekijken.

Layton Brothers Mystery Room is, net als de Layton-games die voor Nintendo DS en 3DS zijn uitgekomen, een puzzelspel. Maar daar houdt de gelijkenis wat verhaal en gameplay betreft wel zo'n beetje op, al doet de relatie tussen de twee hoofdpersonages wel denken aan die tussen de professor en zijn assistent Luke. Een andere overeenkomst zit in het uiterlijk van de game. De personages hebben hetzelfde cartoon-achtige uiterlijk dat de personages in de spellen uit de hoofdserie hebben en ook hier zijn de meeste personages lekker excentriek zoals we gewend zijn van de serie. Sommige personages spreken (niet letterlijk, het spel bevat geen gesproken teksten) met een accent. Dit is erg goed gedaan en het geeft het geheel een authentiek tintje. De muziek is geweldig. Van relaxte jazz tot opzwepende muziek wanneer de spanning oploopt; het past allemaal precies en zorgt voor een perfect sfeertje.

In Layton Brothers Mystery Room speel jij de rol van Lucy Baker, die aan haar nieuwe baan bij Scotland Yard begint. Onder leiding van de geniale Alfendi Layton, die van Lucy de bijnaam 'Prof' krijgt, mag je aan de slag met de zaken die bij de Mystery Room terecht komen.

Layton Brothers Mystery Room Layton Brothers Mystery Room

De zaken die je in de Mystery Room voorgeschoteld krijgt, zijn wel even heel iets anders dan de mysteries die professor Hershel Layton tot nu toe voor zijn kiezen heeft gekregen. De meest brute moorden komen voorbij en de taak is aan jou om deze op te lossen. Iedere case begint met een intro, gevolgd door een korte samenvatting van de zaak. Vervolgens vraagt Alfendi aan je of je al een idee hebt wie de moordenaar is. Als je wilt kun je voor je een keuze maakt eerst de crime scene onderzoeken of de 'Prof' om advies vragen, maar het is leuker om op basis van je gevoel een dader aan te wijzen.

Wanneer je de verkeerde verdachte aanwijst, heeft dit overigens geen invloed op het vervolg van de zaak. Alfendi vertelt je wie hij denkt dat de dader is, en van daaruit werken jullie verder. Kies je ervoor om eerst de crime scene aan een grondig onderzoek te onderwerpen, dan zul je in de meeste cases niet naar de daadwerkelijke crime scene gaan. De Mystery Room beschikt namelijk over de mogelijkheid om crime scenes tot in detail te reconstrueren.

Op zoek naar de waarheid
Het onderzoeken van een crime scene is vrij simpel. De te onderzoeken punten zijn omcirkeld. Wanneer je op zo'n cirkel tikt, zoomt de camera in. Vervolgens zie je een aantal objecten. Elk aantikbaar object is voorzien van een tag, waardoor deze gemakkelijk te herkennen zijn. Je kunt zelf nogmaals inzoomen door de schuifknop onderin beeld te gebruiken om zo objecten die je eerst niet zag te ontdekken. Maar ook deze zijn voorzien van een tagje en een echte uitdaging biedt het doorzoeken van een crime scene in eerste instantie dus niet. Alle verkregen informatie wordt opgeslagen in de case files. Hierin vind je ook beknopte informatie over het slachtoffer en de verdachten en de getuigenverklaringen. Je kunt de case files te allen tijde raadplegen, wat erg handig is als je het even niet meer weet.

Al snel zul je geconfronteerd worden met een eerste verdachte die natuurlijk beweert niet schuldig te zijn. Vervolgens start het Deductions-gedeelte van het spel. Hierin ga je op zoek naar antwoorden. Vaak zijn er namelijk inconsistenties tussen hetgeen de crime scene toont en de verklaring van een verdachte. Er verschijnen een aantal vragen op het scherm en deze dien je één voor één op te lossen. Dit doe je door de crime scene (nogmaals) aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Soms ligt het antwoord erg voor de hand, en zeker wanneer je aan het begin van een case de crime scene al helemaal onderzocht hebt, heb je het antwoord vaak zo gevonden. Sommige vragen vergen echter flink wat nadenkwerk, omdat het antwoord bijvoorbeeld in een getuigenverklaring verstopt zit. Goed lezen is dus belangrijk!

Als alle vragen beantwoord zijn en er geen twijfel meer lijkt te bestaan over wie de dader is, start het volgende ondereel: het verhoor. Dit gedeelte van het spel is erg leuk uitgewerkt. De verdachte verschijnt in de verhoorkamer met een door steen omhuld, kloppend hartje voor zich. Wat volgt is een verhitte discussie waarin Alfendi en Lucy de bewijslast in de vorm van pijlen op de verdachte afvuren, en waarin de verdachte probeert vol te houden onschuldig te zijn door deze bewijzen tegen te spreken. Ondertussen stelt Alfendi je kennis van de zaak op de proef door allerlei vragen te stellen. Beantwoord de vragen juist en het stenen omhulsel van het hart van de verdachte brokkelt af tot slechts het kloppende hartje overblijft. Ook nu heeft het geven van een verkeerd antwoord geen invloed op het verloop van een zaak; je zult enkel iets langer bezig zijn omdat je pas verder kunt wanneer je het juiste antwoord gegeven hebt.

Het geheim van Alfendi Layton
Natuurlijk verloopt niet elke case helemaal volgens het boekje. Meer dan eens zul je verrast worden wanneer een zaak een compleet andere wending krijgt. Zelfs de briljante Alfendi zit er namelijk weleens naast. En dan is er ook nog zijn tweede persoonlijkheid die op cruciale momenten tevoorschijn komt. Wat zit hierachter? Naarmate het spel vordert wordt Lucy steeds nieuwsgieriger naar de waarheid achter deze geheimzinnige transformaties. Net als Lucy werd ook ik steeds nieuwsgieriger, wat ervoor zorgde dat ik snel verder wilde spelen, hopend op een onthulling, al was het maar een tipje van de sluier.

Layton Brothers Mystery Room is een zeer vermakelijke game. Zowel het uiterlijk van het spel als de muziek dragen bij aan de erg toffe sfeer. De personages hebben echt een eigen karakter wat het extra leuk maakt om te proberen ze te doorgronden. Hoewel de meeste cases niet erg moeilijk zijn, biedt het spel genoeg uitdaging. En zelfs wanneer je de te kraken cases niet uitdagend genoeg vindt, zul je zeer waarschijnlijk door willen spelen tot de laatste case in de hoop achter het geheim van Alfendi Layton te komen.

Prijs: de eerste drie case files zijn gratis. Voor File Pack 1 met daarin 4 nieuwe cases betaal je € 2,69. Voor File Pack 2 met daarin de laatste 3 cases betaal je nog eens € 1,79. Let op! Het heeft geen zin om enkel File Pack 2 aan te schaffen, je kunt de cases uit dat pakket namelijk niet spelen als je de voorgaande cases nog niet hebt voltooid.
Exclusief beschikbaar voor iOS. Gespeeld op iPhone 5

Geschreven door: Yachiru