Game & Wario

Stiekem is Game & Wario een nieuw deel in de WarioWare-reeks, maar Nintendo heeft gekozen voor een naamsverandering om zo wat grotere minigames mogelijk te maken. De vele minigames in Game & Wario moeten jou (en developers) in ieder geval laten zien wat er allemaal mogelijk is met een Wii U.

Wario zit onderuit gezakt op zijn stoel wat te zappen als hij een reclame ziet voor een nieuwe spelcomputer. Deze spelcomputer heeft naast een tv nog een tweede scherm, in de controller! Wario begint te glunderen en bedenkt dat hij met dit geweldige, nieuwe apparaat stinkend rijk kan worden door de beste game ooit te maken.

Wario is echter niet de enige die dit bedenkt, de overige personages die we kennen uit WarioWare doen ook mee. Allemaal hebben ze hun eigen minigame bedacht die gebruikmaakt van de mogelijkheden van de Wii U-controller. Gooi ninjasterren van controller naar tv, gebruik de controller als camera om de tv te onderzoeken of beweeg de controller heen en weer om door de sneeuw te skiën.

In totaal zijn er zestien minigames die je vrijspeelt zodra je de voorgaande hebt gehaald. Ze zijn dus niet direct vanaf het begin speelbaar wat aan de ene kant wat geforceerd aanvoelt maar wel helpt om je alles te laten spelen.

Qua presentatie is de game op en top mafheid. Van de graphics, situaties waarin de personages zich bevinden en de personages zelf tot de maffe minigames die je speelt, alles is vreemd. Precies zoals we gewend zijn dus! Door de bekende presentatie voelt alles lekker vertrouwd, ondanks dat de minigames geheel nieuw zijn bedacht voor deze game.

Met het spelen van minigames verdien je tokens en met deze tokens kun je een kip eieren laten leggen. In de eieren bevindt zich vervolgens 'iets'. Dit iets kan variëren van informatie over een personage tot een microgame zoals we kennen uit WarioWare. In totaal kun je 240 eieren verzamelen wat betekent dat je nog wel even bezig bent voor je alles hebt.

9Volt is traditiegetrouw weer het personage met de tofste minigames. In WarioWare waren ze vaak gebaseerd op klassieke Nintendo-games en ook nu weer zijn de microgames bij 9Volt een heerlijke nostalgische trip. Als extraatje is de moeder van 9Volt toegevoegd die je steeds komt begluren.

9Volt moet namelijk gaan slapen maar ligt stiekem onder de dekens nog te spelen. Op de controller speel je de minigames terwijl je op de tv in de gaten moet houden of moeders niet ineens tevoorschijn komt. Dan moet je de controller namelijk verstoppen zodat je niet betrapt wordt. De hectiek van de microgames en de spanning van moeders zijn de perfecte combinatie en zorgen voor de leukste sessies van alle personages in Game & Wario.

Over het algemeen zijn de minigames dus leuk tot zeer tof. Helaas is het wel een beetje beperkt allemaal. Sommige personages hebben minigames die heel snel voorbij zijn en daarna is er niets meer behalve je score verbeteren. Dat voelt wat karig aan en ik heb het idee dat Nintendo de game wat te snel in de winkels heeft gelegd, ondanks dat de game te laat is.

Qua multiplayer is het aanbod te laag. Er zijn slechts vier minigames met meerdere vrienden te spelen, en het is enkel offline. Wat dat betreft kun je beter de minigames gewoon om de beurt spelen en elkaars score proberen te verbeteren. Dat is veel leuker eigenlijk.

Iets als Game & Wario had al rond launch in de winkels moeten liggen om iedereen te laten zien wat er allemaal mogelijk is met de controller. Dat de game nu pas te koop is, is eeuwig zonde. Het is geen system seller, maar wel een must have voor iedereen met een Wii U. Het is aan jou  om dit aan zo veel mogelijk mensen te laten zien zodat ze zien wat een Wii U kan. Misschien dat het algemene gevoel over de console dan verbetert en de verkopen wat toenemen. Anders vrees ik dat de bulk games die tussen nu en Kerst 2014 verschijnen direct de laatste bulk gaat zijn. Game & Wario is in ieder geval de ideale game om te demonstreren.

+ Routine van 9Volt is awesome  - Wat weinig verschillende minigames 7
+ Mooie demonstratie kracht Wii U - Zou ideale launchgame zijn geweest
+ Voor iedereen geschikt