Mobiele Reviews: Week 3

Mittens is een kat en hij is verliefd. Op Mia, de poes van zijn dromen. Mia is best een veeleisende poes. Steeds als Mittens met cadeautjes aan komt zetten, wil zij meer. En Mittens? Die wil maar één ding: Mia. En dus stort hij zich steeds opnieuw in het avontuur, op zoek naar meer cadeautjes voor Mia.

Erg vernieuwend is Mittens niet. In het menu vind je, zoals we van de meeste mobiele games gewend zijn, verschillende levelpakketten, elk met een eigen thema. Het doel van elk level is om Mittens veilig naar het einde te loodsen. Om dit voor elkaar te krijgen zul je vijanden en gevaren moeten ontwijken en steeds nuttig gebruik moeten maken van allerlei objecten. Door op het touchscreen te tikken, door te swipen en soms door je vinger er even op te houden, springt, vliegt en stuitert Mittens door de levels heen. We hebben het allemaal al wel eens eerder gedaan, maar desondanks is het dit keer toch weer erg leuk. Vooral als je het in één keer goed doet. Timing is hierbij erg belangrijk. Het gaf mij tijdens het spelen best een kick wanneer ik Mittens in één keer naar het einddoel wist te krijgen; pure perfectie!

Mittens Mittens

De objecten die je in de levels tegenkomt verschillen vaak per thema, maar de basis blijft steeds hetzelfde. Zo kun je bijvoorbeeld in de stad gebruik maken van antennes die als katapult fungeren en in de Muizengrotten van een schep die in de aarde steekt. Er zijn ook een aantal objecten die je in elk levelpakket tegenkomt, zoals de plankjes die je doormidden kunt hakken en de vogeltjes die Mittens een eindje mee laten liften aan hun pootjes. In ieder level kun je drie blauwe diamanten verzamelen. Met deze diamanten kun je, per levelpakket, in totaal vier bonuslevels vrijspelen. In deze bonuslevels vind je rode diamanten en door deze allemaal te verzamelen, speel je nog een laatste bonuslevel vrij.

Trial-and-error
Hoe verder je in het spel komt, hoe uitgebreider de levels worden. In het begin is het allemaal erg gemakkelijk en zijn de meeste levels wel in één keer te voltooien, inclusief alle drie de diamanten. De moeilijkheid loopt wel op naarmate je verder komt in het spel, vooral de bonuslevels zijn best pittig, maar extreem moeilijk wordt het eigenlijk niet. Een level in één keer uitspelen zal verderop in het spel echter niet altijd meer lukken, en het verzamelen van alle diamanten is al helemaal niet meer zo gemakkelijk als in het begin. Maar met een beetje trial-and-error kom je er wel. Als het misgaat, wordt Mittens geroosterd, geëlektrocuteerd of geplet, hij verdrinkt, krijgt klappen met een koekenpan of hamer, of valt te pletter in de diepte. Gelukkig is hij een kat; die negen levens zal hij hard nodig hebben.

Mittens Mittens

Extra leuk zijn de te behalen achievements. Er zijn standaard achievements, die je haalt wanneer je een levelpakket uitspeelt en alle diamanten verzameld hebt, of wanneer je tweeduizend keer hout hebt gehakt. De echte uitdaging zit echter in de achievements die specifieke opdrachten voor bepaalde levels geven. Om deze achievements te halen moet je bijvoorbeeld een level voltooien zonder de hulp van de vogeltjes of bepaalde objecten in een level niet vaker dan twee keer te gebruiken. Een erg leuke toevoeging. Er zijn tot nu toe vier levelpakketten, die elk in totaal 25 levels (20 normale en 5 bonuslevels) bevatten. De eerste drie pakketten krijg je zodra je het spel koopt, maar voor het vierde moet je nog eens 89 cent betalen. Een vijfde pakket is onderweg, wanneer we dit kunnen verwachten en of we voor dit pakket ook moeten betalen is niet bekend.

Mittens is een vermakelijke puzzelgame. De levels zitten goed in elkaar en het is erg leuk om Mittens door de levels te zien springen, vliegen en stuiteren, vooral als het je in één keer lukt een level te voltooien. De te verzamelen diamanten voegen vooral in de latere levels een extra uitdaging toe. En wie kan zo'n schattig katje als Mittens nou weerstaan? Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten.

Prijs: € 0,89 voor de eerste drie levelpakketten, voor het vierde pakket betaal je nog eens € 0,89.
Exclusief beschikbaar voor iOS

Geschreven door: Yachiru