Mobiele Reviews: Week 3

Een titel die iedereen wel eens moet hebben gespeeld is Tetris. Simpel concept, pakkend melodietje en ondertussen in zoveel varianten voorbijgekomen dat het lastig wordt nog origineel uit de hoek te komen. Electronic Arts probeert het met de Blitz-versie van Tetris, een variant met tijdslimiet.

Voor de Captain Cavemans onder ons: er vallen Tetromino's, blokjes in allerlei vormen, uit de lucht en jij moet ze zo draaien en rangschikken dat ze horizontale lijnen vormen. Je scoort een Tetris op het moment dat je vier lijnen tegelijkertijd met één blokje scoort. De standaardversie van het spel gaat door tot je een ons weegt. Mensen die gamen op een smartphone willen vaak spelletjes die je snel kunt oppikken en net zo snel weer kunt neerleggen, dus Tetris Blitz heeft een tijdslimiet van twee minuten. Dat klinkt kort en dat is het ook. In die tijd moet je proberen een zo hoog mogelijke score te behalen.

Tetris Blitz

De besturing is simpel: de software laat al zien op welke plekken het blokje kan vallen en jij hoeft dat alleen maar aan te tikken. De behendigheid van het draaien in lastige bochten is verleden tijd. Dat moet ook wel, want twee minuten is erg kort om echt lekker los te gaan met de blokjes. Om een hogere score te behalen moet je anders werken dan in eerdere varianten. Er is een Frenzy-modus, waarin de game komt als je genoeg lijnen maakt. Dan vallen blokjes los van hun Tetromino's als er een lijn gevormd is en kun je serieus punten scoren.

De score is ook te beïnvloeden door een multiplier en allerlei andere power-ups. Deze power-ups vallen als een Tetromino naar beneden en worden pas geactiveerd als je er een lijn mee maakt. Zo zijn er laserstralen die horizontale lijnen wegwerken, een lawine die gaten in je constructie opvult en zo lijnen vormt en meer. Hoewel het leuk klinkt is er een groot nadeel aan power-ups: ze kosten muntjes. Net zoals het spelen van een potje van twee minuten. Nu verdien je wat muntjes door goed te scoren, maar niet genoeg om de leukere power-ups te gebruiken.

Tetris Blitz

Daar komt nog bij dat sommige power-ups tijdelijk verkijgbaar zijn, na een week zijn ze niet meer te koop. Gebruik je ze zestig keer in een bepaalde tijd, twee of drie dagen, dan worden ze toegevoegd aan je arsenaal en blijven ze te koop. Dit is uitermate frustrerend. Net zoals het feit dat je Facebook moet hebben om de leaderboards te bekijken. Waarom? Geen idee. Sneller muntjes verdienen kun je door gratis om de vier uur aan een rad van fortuin te draaien en zo bonusitems of muntjes te krijgen. Je mag vaker draaien in die vier uur, maar dan kost het muntjes.

Tetris Blitz

Er zijn ook gesponsorde deals: vul een enquête in en je verdient muntjes. En last but not least: natuurlijk kun je muntjes kopen met geld, tot een pakket van negentig euro aan toe. Tetris Blitz schreeuwt in elke hoek, ook via pushmessages, dat je muntjes wil krijgen, kopen of verdienen. En dat irriteert. Net zoals de in-game ads. Die je natuurlijk kunt afkopen met geld. Jammer, want de basis, een snel potje Tetris om zo hoog mogelijk op de leaderboards te komen is prima uitgewerkt, maar wel pay-to-win. De behoefte om geld aan deze software te verdienen staat gewoonweg op elk scherm beschreven met grote knipperende letters.

Tetris Blitz is in de basis een toffe game met snelle gameplay. Maar het verslavende van het spel, zo lang mogelijk volhouden, is weg. Het is jammer dat er geen andere modus is bijvoorbeeld met de power-ups, maar dan zonder de tijdslimiet. Maar het ergste zijn de in-game aankopen en ads. En het feit dat ik mijn Facebookaccount moet koppelen om de leaderboards te bekijken. Deze verprutsen de hele sfeer en hebben zelfs het onmogelijke gepresteerd: dit is de eerste keer dat ik een Tetris-variant verwijderd heb. Een gemiste kans.

2 sterrenPrijs: Gratis.
Gespeeld op iPhone 5. Ook verkrijgbaar voor Android.

Geschreven door: Pheno