Injustice: Gods Among Us

Eindelijk. Na alle gevechten in een virtuele competitie die door Warner 'georganiseerd' zijn, mogen we zelf aan de gang met de helden en schurken uit het DC Universum. Batman helpt The Joker, Superman ramt iedereen, goed of slecht, door een muur: het lijkt wel een gekkenhuis in Arkham.

Header

Als Netherrealm Studios iets heeft bewezen, dan is het dat een fighter een verhaal kan hebben. De reboot van Mortal Kombat had een prima verhaal en met Injustice: Gods Among Us doen ze het dunnetjes over. Nou ja, dunnetjes. DC Comics was zo onder de indruk van het verhaal dat het bedrijf het nieuwe universum een gehele comicreeks heeft gegeven. De verhaalmodus duurt niet heel lang, na drie of vier uur ben je er wel doorheen, al ligt dat ook gedeeltelijk aan je eigen vaardigheid en de moeilijkheidsgraad die je kiest.

Injustice: Gods Among Us

Het verhaal zelf heeft inderdaad een interessante insteek, maar als fan van comics had ik soms op wat meer uitleg gehoopt. Ondanks dat is het genieten geblazen, want je krijgt door het verhaal heen verschillende personages die je bestuurt door een stuk van het verhaal. Niet iedereen, de echte schurken die een minder grote rol spelen krijgen geen speeltijd. Verwacht daarnaast een grote hoeveelheid cameo's van bekende personages. Scarecrow is bijvoorbeeld niet speelbaar, maar hij is aanwezig en hoe. Mensen die Batman: Arkham Asylum hebben gespeeld herkennen het meteen. De onoverwinnelijke Darkseid, Deadshot en ook Trigon komen langs in verschillende elementen in het spel.

De makers hebben het zich ook niet makkelijk gemaakt door de gameplay van Mortal Kombat te kopiëren en er DC-personages op te plakken. Injustice: Gods Among Us lijkt grafisch erg op Mortal Kombat en de personages bewegen hetzelfde op het scherm, maar het voelt en speelt geheel anders. Als eerste grote verschil is er geen blokknop. Dit werkt nu zoals de meeste fighters door naar achteren te drukken op het juiste moment. De aanvalsknoppen zijn ook versimpeld. Lichte, medium en zware aanvallen hebben elk één knop. Daarnaast kun je natuurlijk je tegenstander werpen. Voor de gamers die niet zo bekend met fighters zijn is dit al genoeg om te weten. Het spel is veel laagdrempeliger dan de meeste fighters, dus ook voor meer mensen interessant.

Injustice: Gods Among Us

Voor de mensen die vaker fighters spelen is er genoeg diepgang te vinden. Zo heeft elk personage een tijdelijke kracht die met de juiste timing erg gevaarlijk kunnen zijn. Superman wordt even nog sterker en Batman krijgt vliegende batarangs om zich heen die je op je vijand kunt afsturen als een soort hittezoekende raketjes. Daarnaast kun je de stance veranderen. In sommige gevallen boeit dit niet en zie je opeens de rug van je personage. Maar sommige personages krijgen andere mogelijkheden hierdoor. Zoals Wonder Woman die wisselt van lasso naar zwaard en schild.

Standaard dingen die een fighterfan verwacht, zoals combo’s, superaanvallen, ex-moves en cancels, zitten ook in Injustice: Gods Among Us. Maar er zijn originelere elementen. In een arena zijn verschillende objecten te vinden waarmee interactie mogelijk is. Zo ram je op een knop in de Batcave en de geparkeerde Batmobiel schiet twee raketten op je tegenstander af. Maar je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid je tegenstander naar een ander gedeelte van het level te slaan, met bijbehorende pijn. Dat het soms overdreven is, zoals iemand vijftien verdiepingen door een flatgebouw slaan, maakt niet uit. Het zijn nota bene personages met superkrachten of -gadgets.

Injustice: Gods Among Us

Dan is er nog de ‘wager’. Als jij of de tegenstander in een combo te grazen wordt genomen kun je een combobreaker maken door een soort pauze. In die pauze moet ieder een stuk beschikbare supermeter opofferen. Wie het meest opoffert wint. Wint diegene die bezig is met de combo dan krijgt die tijdelijk meer schade. Wint het slachtoffer van de combo, dan wint deze wat levensmeter terug. Dit kan maar één keer in een gevecht, maar kan de boel helemaal omkeren.

Gelukkig is de basis van Injustice: Gods Among Us te leren in een simpele en duidelijke tutorial. Wil je meer leren dan kun je dingen als verschillende combo’s voor specifieke personages gaan oefenen om zo beter te worden. In singleplayer is er meer dan alleen het verhaal, er zijn ook battles, de bekende laddergevechten uit Mortal Kombat, maar dan met allerlei twists, zoals tijdens elk gevecht in een laddergevecht vergiftigd zijn. Er zijn 24 ladders om te beklimmen, die houden je een hele tijd zoet. Elk personage heeft ook zijn of haar eigen einde, dus het is zeker aan te bevelen minimaal een ladder met elke personage uit te spelen.

Injustice: Gods Among us

De S.T.A.R.S. Lab-modus laat me erg denken aan de Challenge Tower van Mortal Kombat, maar dan nog uitgebreider. Je krijgt diverse opdrachten, een stuk of tien per personage, soms makkelijk, soms moeilijk. Dat het er meteen pittig aan toe gaat bewijst een missie van  Superman die ik persoonlijk direct één van de meest frustrerende vond. Superman komt namelijk in die missie Catwoman tegen. Hij is verzwakt door kryptonite en mag twintig seconden niet geraakt worden, dus ook niet blokken. Je krijgt een ster als je dat lukt. Je krijgt twee sterren als je tijdens dat gevecht Catwoman twee keer weggooit. Een derde ster krijg je als je een vier hit combo in de lucht kunt maken. Ik kan je melden, voordat je drie sterren hebt ben je heel wat vloeken verder. Met meer dan tweehonderd missies heb je genoeg te doen, zelf ben ik er ook nog niet geheel doorheen.

Elke fighter verstevigt de levensduur uiteindelijk met multiplayer, zo ook Injustice: Gods Among Us. Lokaal multiplayer wordt ondersteund en natuurlijk is er van alles te doen via de online mogelijkheden, van de online oefenmodus om elkaar wat nieuwe combo’s te leren tot chatten in een lobby toe. Er zijn verschillende multiplayermodi. Zoals King of the Hill, waar je blijft vechten totdat je eens verliest. Survival-modus is een variant erop, maar dan krijg je als winnaar geen volle levensmeter voor je volgende gevecht.

Injustice: Gods Among Us

De ranked en unranked gevechten tegen andere spelers zijn er natuurlijk ook. Het is er nu goed druk waardoor je niet lang hoeft te wachten op een volgende tegenstander. Het spel kijkt naar je ervaringspunten om te matchen, maar zeker in het begin is dat even lastig omdat de goede spelers nog een afstand moeten nemen van de beginners. Dan is er nog de vraag of de balans tussen personages en vooral de schade door omgevingen wel helemaal eerlijk is. Schade door de omgeving is namelijk niet te blokken en dat maakt het soms frustrerend. Ze kosten soms veel levensmeter. Nu heeft bijvoorbeeld Doomsday een tijdelijk schild om schade te beperken, maar niet alle personages hebben zoiets, dus dan is de balans al snel zoek.

Injustice: Gods Among Us heeft zeker goed gekeken naar de laatste Mortal Kombat. De makers hebben er geen kloon van gemaakt, iets waar iedereen bang voor was. Het speelt niet alleen anders, maar is toegankelijker gemaakt zodat meer mensen van hun favoriete helden en schurken kunnen genieten. Wil je meer diepgang dan is dat er zeker, want het combo-systeem is erg diep. Daarnaast heb je nog tactische keuzes zoals de supermeter gebruiken of bewaren om te kunnen combo-breaken. En het is gewoon supertof om met de meest bekende superhelden aan het werk te gaan. Zoveel superkrachten, zoveel interactie met items en de omgeving zelf en de meest over–the-top superaanvallen maken het af.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ DC-fans gaan genieten - Online matchmaking nog wat twijfelachtig  8
+ Fighterfans ook - Balans door omgevingschade zoek
+ Heel veel content


Gespeeld op PlayStation 3. Ook verkrijgbaar voor Xbox 360 en Wii U.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.