Army of Two: The Devil's Cartel

Header

De Army of Two-serie draait helemaal om de third-person co-op actie die het biedt. Ook Army of Two: The Devil's Cartel is hierop geen uitzondering. Bij de vorige twee games bestond het hoofdpersonen-duo uit Salem en Rios. In The Devil's Cartel worden zij echter vervangen door het duo Alpha en Bravo.

Mexico
In The Devil's Cartel worden Alpha en Bravo door hun werkgever Trans World Operations, ook wel T.W.O. naar Mexico gestuurd om even huis te houden onder de verschillende drugskartels die het land teisteren. In eerste instantie worden ze ingezet als bodyguards voor de lokale politicus Cordova, welke wil strijden tegen de kartels en van Mexico weer een vredig land wil maken. Helaas lukt het de maffiacartel La Guadaña om toch de president te kidnappen en het is aan Alpha en Bravo de taak om hem terug te vinden. Het verhaal is dan ook vrij generiek en zo zijn onze helden. In de vorige delen kregen zij nog tenminste een naam en een achtergrondverhaal. Nu komen ze niet verder dan Alpha en Bravo. Tel daarbij nog eens op dat zelfs Stevie Wonder de plot aan ziet komen en je hebt een 1000-en-1-verhaaltje.

Zij aan zij vechten
Zoals we eerder zeiden draait het spel vooral om de co-op. Zij aan zij moet je je door de levels heen schieten, en gelukkig wordt dit met regelmaat ook afgewisseld. Op bepaalde plekken in de levels word je opgesplitst en is het even ieder voor zich. Dit gebeurt bijvoorbeeld als er een vork in het pad zit en de één het pad links neemt en de ander rechts, en soms word je opgesplitst maar werk je toch samen, bijvoorbeeld als de ene speler dekking geeft vanuit een helikopterturret, terwijl de andere speler over de daken rent. Dat is waar het spel uitblinkt, elkaar cover geven, flanken en dan medogenloos aanvallen.

Zij aan zij vechten

Knullig coversysteem
The Devil's Cartel bevat een coversysteem à la Gears of War waardoor het vooral een coverbased shooter moet zijn. Echter, het voegt voor de gemiddelde speler weinig toe. Hoewel het systeem redelijk werkt, wil het soms op bepaalde plekken niet pakken of staat je character opeens op terwijl je juist naar de volgende coverplek wil bewegen. Bovendien volstond het op de Medium difficulty op de meeste plekken om gewoon te run and gunnen en het Overkill-systeem te gebruiken.

Coversysteem

Overkill
Met elke kill die je maakt vul je een klein stukje van de Overkill-meter aan en als deze vol is kun je de Overkill-modus aanzetten. Overkill geeft beide spelers slowmotion en kunnen ze terwijl de Overkill-meter leegloopt oneindig doorschieten zonder te herladen en richten schoten meer schade aan. Als beide spelers een volle Overkill-meter hebben, kunnen ze allebei Overkill aanzetten voor de zogeheten Double Overkill-modus. Dit is in feite Overkill in het kwadraat: de tijd loopt nog langzamer, het duurt langer voordat de meter leegloopt en je schoten richten nog meer schade aan. Hoewel het een heerlijk gevoel is om zo krachtig te zijn, maakt het de game soms wel wat te makkelijk op de Medium-modus, want de Overkill-meter is zo weer vol.

Alles kan kapot
En niet alleen mensen kunnen letterlijk kapotgeschoten worden. De Frostbite 2-engine laat toe dat, behalve heel grote levels, ook van alles kapotgeschoten kan worden. Covers die langzaamaan verdwijnen, muurtjes die aan flarden geschoten kunnen worden tot aan hele gebouwen die instorten. Het ziet er allemaal bruut uit, vooral als je vanuit een helikopter met een granaatwerper alles kapot mag schieten.  

Alles kan kapotAan de korte kant
Vroeger werd er geklaagd dat een game kort was als er niet meer dan vijftien uur gameplay in zat. Tegenwoordig mag je blij zijn als een game zes uur gameplay heeft. The Devil's Cartel is met een beetje doorspelen toch in zo'n tien uur te doen. Helaas kregen wij vaak het gevoel dat het wel iets te lang duurde. Dit kwam mede doordat je wel erg vaak een positie moet verdedigen terwijl vijanden uit kamertjes naar je toe komen gerend om je aan te vallen.

Wapenliefhebber
Wapenliefhebbers kunnen ook dit keer weer aan de slag met het zelf samenstellen van hun gear. Door middel van dollars die je verdient door zo mooi afslachten van de tegenstanders kan je nieuwe skins, scopes en grote magazijnen kopen voor je wapens. Dit is hetzelfde systeem als in de vorige delen, dus verwacht hier geen wonderen van. Helaas kun je je load-out alleen samenstellen als je uit het spel gaat. Verder valt het op dat de game tussendoor erg veel moet laden. Zeer regelmatig loop je opeens tegen een onzichtbare muur aan met een laadicoontje en moet je een seconde of 10 wachten voor je verder kunt. Wederom is het niet echt zo'n ramp, alleen het haalt je wel uit de flow van de game. Bovendien is het wel eens gebeurd terwijl we een bad guy aan het achtervolgen waren. Dan loop je in je achtervolging opeens tegen een onzichtbare muur aan, wat heel erg knullig voelt.

Bugs
Hoewel het zeker geen straf was om The Devil's Cartel samen met mijn collega donald_dick te moeten doorspelen, heb ik me toch aan een aantal dingetjes lopen ergeren. De HD-Pack die bij de game wordt geleverd is alleen te installeren op een Xbox 360 met harde schijf. Dit zorgde ervoor dat er een bug optrad dat de textures van de personages niet inlaadden, op de hoofden na. In eerste instantie is dit lachwekkend, maar als je vervolgens de helft van de game speelt als zwevend hoofd, ga je je er toch aan ergeren. Toen we op het einde de Insane-moeilijkheidsgraad wilden proberen, liepen we tegen een probleem aan. Nadat we de eerste keer waren doodgegaan, liep het spel vast. Vervolgens hebben we beiden de game opnieuw opgestart, maar dit zorgde er bij mij voor dat mijn savegame corrupt raakte. Slechts een minuut of vijf na het uitspelen was ik alweer mijn savegame kwijt, en ik vind dit gewoon echt niet kunnen in AAA-game. 

Een beetje buggy...

Conclusie
De game sluit de trilogie niet goed af. Het verhaal achter de hoofdrolspelers was al karig en met de komst van de twee nieuwelingen wordt het er niet beter op. Het spel zit nog met een paar bugs die anno 2013 echt niet meer kunnen, maar Overkill maakt daarentegen veel goed. Als je samen met een vriend een paar uur wil knallen dan heb je aan The Devil's Cartel een leuke game. Het samenwerken is aardig, het schieten is niet speciaal maar doet zijn ding en je bent snel tien uur verder. Daarna leg je het spel weer snel in de kast, want een multiplayer-modus ontbreekt, de extra missies stellen weinig voor en het verhaal is niet noemenswaardig. 



Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Alles kan kapot - Erg veel bugs 5,5
+ Co-op - Korte speelduur
+ - Knullig coversysteem


Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar op PlayStation 3.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.