Dead or Alive 5 Plus

Mijn PlayStation Vita barst al uit zijn geheugenkaartje met alle vechtspellen die er voor zijn uitgekomen. Dead or Alive 5 Plus komt gelukkig op een fysiek geheugenkaartje, dus die past er nog wel bij. Een firmware-update later, waarom is er altijd een update als je wil spelen, en ik ben al de dronken Brad Wong alle hoeken van de arena aan het laten zien.

De Dead or Alive-franchise is bekend om twee dingen: het driehoeksvechtsysteem en meebewegende borsten. Dit vijfde deel is daar geen uitzondering op. Je hebt aanvallen, tegenaanvallen en grepen. De ene type beweging wint het van de ander, met de juiste timing natuurlijk. Dit systeem is vrij simpel te begrijpen en leent zich dan ook prima voor nieuwkomers die helemaal geen uren, dagen of weken willen trainen om fatsoenlijk een potje te vechten. Weten wat je tegenstander doet en hoe jij het moet counteren is de sleutel en niet hoeveel frames een move kost en hoever deze reikt. Als je wil kun je je daar ook in verdiepen om echt pro te worden, maar het is geen noodzaak.

Dead or Alive 5 Plus

Alle bewegingen, inclusief combo’s zitten in een uitgebreide tutorial-modus. Dat is een stuk fijner dan de tutorial die verweven zit in de trainingmodus van de consoleversie. Van “doe een stapje naar voren” tot allerlei combo’s en alles dat er tussen zit heeft zijn plek gekregen in de modus. Gecombineerd met heel veel informatie, welke knoppen je moet indrukken, welke knoppen je daadwerkelijk ingedrukt hebt, hoeveel schade dat opbracht, wat je na deze slag kan doen, waar de tegenstander door jouw move een zwakke plek heeft in zijn verdediging en nog meer is er op het scherm te vinden als je dat in de opties aanzet. Wil je dus toch meer weten van alle ins en outs van het vechtsysteem, dan heb je heel veel stof door te nemen.

Dead or Alive 5 Plus

De vertaling van de grote consolebroer naar de kleine handheld is zeer geslaagd te noemen. Team Ninja, de makers van het spel, hebben de framerate hoog gehouden. Jammer is dat veel van de bewegende achtergrondobjecten vervangen zijn voor statische objecten, maar dat klinkt negatiever dan dat het is. Het spel ziet er grafisch top uit, alleen is het minder dan de consoleversie. Niets is irritanter dan slowdowns in framerate, dus het is ze vergeven.

Singles have fun
De verhaalmodus in Dead or Alive 5 Plus is even leuk, maar fighters spelen om het verhaal is alsof je naar SBS 6 kijkt voor entertainment: leuk voor even, maar daarna wil je echt amusement. Voor mensen die alle personages in het spel willen uitproberen is het een prima optie, want iedereen is wel op een gegeven ogenblik de hoofdrolspeler in de ongeveer twee uur durende singleplayer. Gelukkig is er nog genoeg naast het verhaal te doen, zoals survival en time-attack. Helaas is de tag-modus eruit gehaald, vreemd genoeg vinden we dit soort gevechten wel terug in de verhaalmodus en online.

Dead or Alive 5 Plus

Touch those boobies
Nieuw in de Plus-versie is de Tough Fighting-modus. Je speelt in firstpersonview tegen de computer en je vecht met gebruik van het touchscreen. Je kunt het scherm een kwartslag draaien zodat je de tegenstander vol in beeld ziet. Enkele swipes en taps later is het gevecht afgelopen en vraag je je af waarom deze modus erin zit. Het idee is leuk als je de dames eens van dichtbij wil zien, maar voor de rest is het vooral niet heel erg uitgewerkt. Het inschatten van de afstand tot je tegenstander is niet te doen en je hebt geen idee wat jouw personage doet qua beweging. Het spel is juist snel en het touchscreen reageert niet snel genoeg om een echt solide gameplay te krijgen. Het enige voordeel dat je hebt is dat je aan dames mag zitten zonder dat je een rechtszaak aan je broek hebt.

Dead or Alive 5 PlusDead or Alive 5 Plus

Online tegen de console
Dat is niet te zeggen over online, de reden die deze game zeker tof maakt. Dead or Alive 5 Plus ondersteunt Cross-Play en Cross-Save. Dus je kunt op je Vita spelen tegen iemand op PlayStation 3 en de data van je spelsessies worden over je PlayStation 3- en PlayStation Vita-versie gedeeld. Dit werkt zo fijn en is ook online helemaal top, want zo is de userbase van het spel meteen groter, omdat je ook tegen de consolespelers kunt vechten. Nu de PlayStation 3-versie gratis is voor PlayStation Plus-leden wacht je niet lang voordat je een match hebt, of dat zo blijft als het spel weer wat ouder is, is natuurlijk de vraag.

Dead or Alive 5 Plus

Facebook, online training, replays, ranked en unranked matches, teamplay met of zonder tagmodus, online toernooien met maximaal zestien spelers, bijna alles van de consoleversie zit in de online modus. Alleen de lobbies, de mogelijkheid om je gevechten naar YouTube te gooien en de mogelijkheid om specifieke mensen uit te dagen, al zijn ze bezig met singleplayer, zijn er uitgehaald. Dat mag de pret niet drukken. Alleen het selectiescherm heeft wat lag, het vechten via online zelf gaat zonder problemen.

Dead or Alive 5 Plus

Dead or Alive 5 Plus is een goede vertaling naar de handheld geworden. Voor nieuwkomers is het extreem makkelijk op te pakken en wil je meer dan is er genoeg te leren om echt goed te worden. De game leent zich uitstekend voor korte sessies in de bus of trein en met Cross-Save kun je thuis weer verder met de consoleversie, mocht je deze in je bezit hebben. Al is het zeker geen straf om thuis verder te gaan op de handheld. Cross-Play, simpele besturing, lage leercurve, veel features, grafisch dik in orde en snelle framerate. En vergeet de meebewegende boobies niet!

+ Grafisch top, snelle gameplay - Touch Fighting Mode is niet uitgewerkt 8
+ Veel features en lage leercurve - Weinig extra ten opzichte van de consolebroer
+ Cross-Play en Cross- Save