Crysis 3

Bij het denken aan een shooter met ongekende graphics kom je al snel uit bij Crysis. Met een derde deel trekken we onze nanosuit weer aan en gaan weer helemaal los. Mix het landschap uit Crysis met het verwoeste New York uit Crysis 2 en je krijgt een volwaardig nieuwe New York te zien. Een gigantische speeltuin waar je volledig los kunt gaan met je nanosuit, welcome to the jungle.

Profeet Prophet
We springen met Crysis 3 een aantal jaar naar voren, ongeveer vijfentwintig om precies te zien. De kwaadaardige organisatie Cell heeft in de tussentijd grote sprongen gemaakt en heeft de wereld in haar macht. Na Crysis 2 leek het er even op dat het buitenaardse ras Ceph in ieder geval niet meer terug zou komen. Helaas blijken ze er toch nog te zijn en zijn ze zelfs sterker dan ooit, de wereld moet dus weer eens gered worden. Helaas voor zowel Cell als Ceph is er nog een personage die na al die jaren het toneel opkomt: Prophet.

Het verhaal in de Crysis-franchise was tot op heden nou niet echt indrukwekkend en in Crysis 3 voegt het verhaal ook weinig tot niets toe. Prophet heeft vergeleken met de eerdere games wat meer dialogen, maar echt boeiend is het allemaal niet. Vanaf het begin krijgt Prophet behulp van Psycho die de gehele game met je meewerkt. Dankzij Michael "Psycho" Sykes, hoofdpersonage uit Crysis Warhead, blijkt er af en toe wel wat humor in de game te zitten. De game bevat geen echte cutscenes en de meeste informatie over het verhaal haal je dan ook uit de dialogen tijdens het spelen.

Uiteindelijk maakt het verhaal geen zak meer uit en draait het puur alleen om de gameplay. Dat de game vervolgens uit zeven levels bestaat van elk ongeveer anderhalf uur is nou ook niet echt heel geweldig. Na drie Crysis-games mag je best verwachten dat het verhaal op zijn minst wel wat uitgebreider is, maar het blijft allemaal maar matig uitgewerkt. Wat overblijft is de gameplay, die in Crysis 3 weer een stuk beter is geoptimaliseerd dan in voorgaande games. Als held in een nanosuit draait het voornamelijk om maar één ding en dat is zoveel mogeliijk Cell en Ceph vermoorden op je eigen manier.

Suit Up!
De kracht van Crysis 3 ligt dan ook voornamelijk bij de gameplay. In het derde deel is je nanosuit nog nooit zo geoptimaliseerd en soepel geweest. Sluip door levels heen als onzichtbare superheld, of knal alles en iedereen overhoop terwijl een regen van kogels je niks doen dankzij je bepantsering. New York is toch al verlaten en bovendien niet meer te redden, niemand ligt dus wakker van een aantal grote explosies. De game geeft je dus een vrije keuze met hoe je te werk gaat. Voor zowel fans van stealth en gamers die liever alles opblazen is de game uitermate geschikt. Prophet blijkt uiteindelijk een gigantische jager te zijn in een sterke en modieuze uitrusting.

Naast menselijke en buitenaardse wapens die geheel aanpasbaar zijn met dempers, ammunitie en scopes bevat Crysis 3 nu ook een boog. Geen simpele boog van hout, maar een speciale boog speciaal gemaakt voor Prophet. Dit wapen zul je de gehele game bij je hebben wat erg handig is. De meeste vijanden heb je namelijk met één schot neer en is bovendien zo enorm stil dat niemand opmerkt dat je in de buurt bent. Bovendien blijf je met een boog altijd onzichtbaar als je gebruikmaakt van je cloak. Buiten normale pijlen bevat de boog ook explosieve, elektrische en anti-patser pijlen. Schiet een elektrische pijl in het water en je vijanden zullen dood neervallen.

Buiten dat je wapens aan kunt passen is het ook mogelijk om je nanosuit een upgrade te geven. Zo is het handig om langer onzichtbaar te zijn als je liever rondsluipt. Ren je liever als kip zonder kop rond richting je vijanden? Dan kun je beter je armor upgraden of ervoor zorgen dat je hoger springt. Prophet heeft daarnaast de mogelijkheid om een gebied te scannen en vijanden te markeren. Zo kun je dus altijd zien waar die vervelende personages nu weer rondlopen en hoe je ze het beste kunt vermoorden. Helaas blijkt het al snel duidelijk te zijn dat vijanden niet erg slim zijn. De AI blijkt vaak niet erg goed te zijn, wat vooral duidelijk te merken is tijdens het gebruiken van stealth. Vijanden zien je niet snel terwijl je naast ze staat of maken domme beslissingen.

Empire State Of Mind
Crysis 3 is een combinatie van de voorgaande Crysis-games op het gebied van leveldesign. Waar Crysis 2 wat meer lineair was vergeleken met haar voorganger voelt Crysis 3 weer een stuk groter aan. Dankzij de grote open omgevingen in Crysis 3 kun je dus zelf kiezen hoe je te werk gaat. Doordat er altijd meerdere mogelijkheden zijn richting je target is de game heel divers en blijft de gameplay altijd anders. Naast vijanden zijn er namelijk ook voorwerpen te hacken. Het geeft een geweldig gevoel om onzichtbaar een turret te hacken, om vervolgens rustig te kijken hoe je vijanden neergehaalt worden door de turret.

De Crysis-games zijn op het gebied van belichting en details altijd zeer sterk. Crytek legt de lat dankzij CryEnige 3 weer een flink stuk hoger met Crysis 3. New York is prachtig nagemaakt met verwoeste voorwerpen, lege straten en gigantische gebouwen. De begroeiing is duidelijk te zien in een verlaten New York, wat ervoor zorgt dat je het gevoel krijgt dat alle hoop is verloren. Toch zijn er op PlayStation 3 en Xbox 360 af en toe wat mankementen. Zo zul je best vaak wat slechte animaties tegenkomen en zijn de textures af en toe ook niet fantastisch mooi. Dit heeft vast meer te maken met de hardware van de consoles, want Crytek heeft ongetwijfeld alles uit de kast gehaald wat mogelijk is. Het ene moment ziet Crysis 3 er fenomenaal uit en het volgende moment droom je eigenlijk dat je liever de pc-versie aan het spelen bent.

Gamers met een 3D-tv hebben overigens de mogelijkheid om net zoals in Crysis 2 de game in 3D te spelen. Net zoals bij de meeste films en games blijft dit uiteindelijk maar een simpele gimmick, leuk dat het erbij zit maar ook niet meer dan dat. De framerate is over het algemeen ook erg belangrijk bij games met geweldige graphics en dikke shootouts. Helaas heeft de game best veel problemen met de framerate die af en toe toch wel eens goed inkakt. Vooral tijdens hevige shootouts loopt het allemaal niet echt soepel.

Naast een singleplayer bevat Crysis 3 uiteraard ook een multiplayer. De multiplayer bevat verschillende modi om uit te kiezen. Bovendien is je personage behoorlijk aanpasbaar en is het mogelijk om uitdagingen te voltooien waarmee je meer ervaringspunten verdient. Gamers die stealth te werk gaan kunnen de nieuwe Hunter-modus gaan spelen waar twee gamers als onzichtbare jagers te werk gaan. Het doel is om overige CELL-soldaten te vermoorden wat uiteraard echte mensen zijn. Uiteindelijk is de multiplayer over het algemeen gezien erg uitgebreid maar voelt het meer aan als een verplichting. Het is dan ook maar de vraag of er over een aantal maanden nog genoeg matches te vinden zijn.

Crysis 3 speelt heerlijk weg, ziet er vaak goed uit en je nanosuit is bovendien heerlijk uitgebreid. Dankzij verschillende wapens en opties in enorme speelvelden blijft de game enorm gevarieerd. De game biedt gigantisch veel plezier met verschillende wapens en gameplay. Ondanks dat is het verhaal slaapverwekkend en bovendien erg kort. Daarnaast zijn er een aantal kleine mankementen die af en toe best vervelend kunnen zijn. Crysis 3 voelt aan als een mooie meid (of man) zonder emotie, leuk voor even, maar al snel wil je wat meer.

+ Grafisch weer netjes          - Verhaal erg matig 7,5
+ Fun met de nanosuit       - Kleine mankementen (AI, framedrops, textures)
+ Dikke gameplay