Forza Horizon - Rallyuitbreiding

Met de aankondiging van het rallyuitbreidingspakket waren we op voorhand al een beetje voorzichtig met ons enthousiasme. Want hoe leuk rally en games gebaseerd op rally ook zijn, het lijkt niet helemaal bij de uitstraling van Forza Horizon te passen.

De regels van rally zijn heel simpel: rijd van punt a naar b en doe dat zo snel mogelijk. Maar dat wordt je niet gemakkelijk gemaakt. De omgeving bestaat voor meer dan tachtig procent uit off road racing, waardoor je te maken krijgt met stenen, heuvels, zandwegen en meer omgevingselementen die tussen jou en de snelst te rijden tijd staan. DiRT is koning op het gebied van gedigitaliseerde rallyspellen en nu doet Forza Horizon een gooi naar die titel met de rallyuitbreiding.

Het originele spel heeft al wat weg van het eerdergenoemde DiRT. Met name de uitstraling en de hoeveelheid verschillende evenementen waarin gereden kan worden zijn daar het bewijs van. Met de rallyuitbreiding zou je haast verwachten dat Horizon dichter bij die serie komt te staan, maar helaas is het tegenovergestelde waar. De rallyuitbreiding legt namelijk twee dingen van Forza Horizon pijnlijk bloot. En daar waren we op voorhand al een beetje bang voor.

Het gevoel dat de auto's bij botsingen gelijkwaardig zijn aan stuiterballen bekroop ons al een beetje tijdens onze vele racesessies in Colorado. Omdat botsingen vaak goed te voorkomen waren en er verder weinig slecht geplaatste omgevingselementen langs de weg stonden, vonden we dat geen groot probleem om het spel op af te rekenen. Maar deze uitbreiding vergroot eigenlijk de focus op dat probleem met honderd procent, omdat je te maken hebt met ruigere omgevingen en banen.

Het komt nu dikwijls voor dat je bij een botsing met een steen zomaar vijftien meter naar links stuitert, bijvoorbeeld. Ook vliegen de wagens meer dan eens over de kop, omdat er een hoop greppels zijn. Dat laatste hoort dan misschien nog wel een beetje bij de sport, maar dat neemt niet weg dat je als ontwikkelaar de speler wel met een gevoel van controle moet achterlaten. Het lijkt namelijk alsof de auto's een eigen wil hebben en bij het minste al verongelukken.

Een echte toevoeging op de kern van Forza Horizon is deze rallyuitbreiding dus niet. Het laat zien hoe je als ontwikkelaar de mist in kunt gaan als je voornamelijk digitale auto's optimaliseert om te rijden over geasfalteerde snelwegen. Daarnaast maakt het nog een gruwelijke fout: je kunt de race-evenementen niet bereiken op de map van Colorado; de rallyuitbreiding is in principe een compleet andere modus die vanuit het (hoofd-)menu bereikt kan worden.

Dat laatste doet misschien nog wel het meeste afbreuk aan de ervaring van Forza Horizon. Deze racetitel is namelijk bekroond om zijn open wereld, zijn structuur en de mogelijkheid om de wereld om je heen te ontdekken in je favoriete auto. Dat je dan de rallyevenementen niet kunt bereiken ín die wereld, is de plank flink misslaan. Dan begrijp je simpelweg je eigen spelconcept niet. Dat het niet kan heeft mogelijk te maken met de al zo volle landkaart; had dan een nieuw gebied toegevoegd.

De rallyuitbreiding van Forza Horizon doet het spel meer kwaad dan goed. Het is niet naadloos geïntegreerd in de speelervaring en is in plaats daarvan toegevoegd als een compleet andere modus, die nog wel gebruikt maakt van je spelervoortgang, maar dan weer niet van de sponsoruitdagingen. Daarnaast legt het pijnlijk bloot dat de auto's bij de minste botsingen al fungeren als stuiterballen of golfkarretjes. Deze uitbreiding voegt niets toe waar je als Forza Horizon-liefhebber wat aan hebt.