The Denpa Men

De 3DS eShop heeft niet alleen veel kwalitatieve titels, het kent ook veel variatie. Met The Denpa Men: They Came By Wave krijgt het een pittige dungeon crawler bij, al zou je dat niet zeggen als je alleen naar de schattige graphics keek.

The Denpa Men heeft een verhaal dat ongeveer net zo diep gaat als Super Mario. De 'Evil Lord' heeft een prinses ontvoerd en het is aan de hoofdpersoon (hij heet bij iedereen anders) en andere Denpa Men om haar te redden. De Evil Lord is echter te sterk, dus je moet eerst andere dungeons uitspelen en levelen voordat je het grote kwaad kunt verslaan.

De dungeons hebben allemaal een eigen thema zoals vuur, ijs en wind. De vijanden in die dungeons hebben uiteraard een affiniteit met die thema, dus het is handig als je denpa men meeneemt die hun zwaktepunt kan uitbuiten. Die Denpa Men moet je eerst vangen, en dat doe je niet zoals bij Pokémon.

Om Denpa Men, lelijke Mii-achtige wezens, te kunnen vangen moet je allereerst je 3DS verbinden met een Wi-Fi hotspot. Je kunt dan met je 3DS-camera op zoek gaan naar zwevende Denpa Men in jouw omgeving. Daarbij moet je extra letten op mannetjes die een antenne op hun hoofd hebben, want die kunnen speciale vaardigheden gebruiken zoals geneeskrachten element-aanvallen.

Verder moet je naar het kleurtje van hun pak kijken. Een rode Denpa Man is bestendigd tegen vuuraanvallen, maar kan er minder goed tegen als hij met wateraanvallen wordt bestookt. Welke Denpa Men je tegenkomt is afhankelijk van de Wi-Fi hotspot. Als je niet telkens dezelfde kereltjes wilt tegenkomen moet je dus ergens anders naartoe gaan. Je kunt ook Denpa Man maken en krijgen via QR-codes, maar alles wat je krijgt wordt level 1.

Als je eenmaal een gebalanceerd team bij elkaar hebt gevangen kun je tegen monsters vechten. Het vechtsysteem doet denken aan klassiekers zoals Dragon Quest, al is het hier nóg simplistischer. Je Denpa Men kunnen namelijk alleen aanvallen, één skill gebruiken of een item benutten. Verdedigen of andere strategieën zijn niet mogelijk.

Je team groeit al snel uit tot maar liefst acht Denpa Men. Het is te veel moeite om voor acht mannetjes apart een aanval te selecteren. De meeste spelers zullen dan ook gretig gebruikmaken van de 'auto'-knop. Met één druk op de knop kun je kiezen of al je mannetjes wel of geen skills mogen gebruiken en vervolgens gaan ze automatisch te werk.

De dungeons en monsters zijn behoorlijk pittig. Ik moest vaak een beetje grinden om een kans te maken. Het spel werd daardoor, ook mede door die auto-knop, al snel eentonig. Het gebrek aan verhaal of persoonlijkheid maken het spel nog extra saai. Er is ook verder niets te doen behalve dat vechten.

Dit blijft een goedkope downloadgame, dus misschien moet je niet te veel verwachten. Maar je moet er relatief veel tijd insteken om het uit te spelen. Dan steek ik liever die tijd in een diepere dungeon crawler, zoals Etrian Odyssey. In Japan is er inmiddels een sequel op The Denpa Men aangekondigd. Die sequel heeft een traditionele overworld map, quests en extra bezigheden zoals vissen. Misschien kan dit alsnog een hele leuke franchise worden.

Exclusief voor Nintendo 3DS (eShop)