ZombiU

Toen zes jaar geleden de Wii op de markt verscheen had Ubisoft een game die ontzettend gehyped werd. Red Steel zou de grafische kracht van Wii moeten laten zien én aantonen wat er allemaal mogelijk was met de nieuwe besturing. Achteraf viel de game ietwat tegen, maar Ubisoft probeert het nu met WiiU weer. Dit keer roepen ze de hulp in van één van de meest gebruikte vijanden ooit. Zombies.

In 1986 verscheen de eerste game van Ubisoft: Zombi. Zombi was een first person action adventure voor oude consoles als de Amstrad en Commodore 64. Nu, 26 jaar later, ligt er een 'reboot' van deze game in de winkels in de vorm van ZombiU. De overeenkomsten tussen beide games is dat je in first person speelt en dat zombies de grote vijand zijn, maar verder is anno 2012 alles anders.

Tot zover deze kleine geschiedenis over Zombi en Ubisoft. ZombiU is een first person shooter waarin je moet zien te overleven in Londen dat overspoeld is met zombies. Met weinig wapens, munitie en healthpacks zul je op pad moeten gaan om stapje voor stapje te zorgen voor een hogere overlevingskans. De game begint als je op de vlucht bent voor de zombies en naar binnen wordt geroepen door een onbekend persoon die je via de intercom toespreekt. In de schuilplaats krijg je van deze man uitleg over de tablet, de wereld en de stappen die je moet ondernemen om ervoor te zorgen dat je niet meer zo hulpeloos bent. Stap één: de rugzak van de vorige overlevende terugzoeken en zijn supplies overnemen.

zombi zombi

In de rugzak kun je healthpacks, eten en munitie meenemen voor onderweg en is uiteraard enorm belangrijk. Als je sterft ben je helemaal game over en begin je met een nieuw personage aan de game. De voortgang van het vorige personage blijft bewaard en je eerste opdracht is weer om de rugzak terug te halen. Lukt dit, dan krijg je je oude spulletjes weer terug, maar als je sterft voordat je de rugzak teruggehaald hebt, dan ben je alles kwijt. ZombiU is wat dat betreft keihard en toont veel gelijkenis met Demon Souls. Je zult constant op je hoede moeten zijn.

De controller
Het bovengenoemde gameplayelement van sterven en je spullen terugzoeken is al vrij innovatief. Dit zou de game al onderscheiden van de rest van de zombiegames, maar het houdt hier natuurlijk niet op. Als launchgame voor Wii U is het ook verplicht om veel met de controller te doen.

In ZombiU is de controller onderdeel van je survivalpakket. Je kunt er de inhoud van je rugzak mee ordenen, je gebruikt het als communicatiemiddel, het kan de omgeving scannen op bewegende wezens en het wordt gebruikt als hacking device. Het is je all round survival kit en onmisbaar in de strijd met de zombies. Een paar voorbeelden zijn denk ik het makkelijkst om uit te leggen wat er mogelijk is. Ten eerste wordt het scherm gebruikt om in te zoomen als je met een geweer wil richten, op je tv blijft dan het standaard beeld zichtbaar zodat je ook de omgeving in de gaten kan blijven houden.

Daarnaast kun je de omgeving scannen op nuttige items of bijzondere objecten. Een koffer met mogelijke munitie kun je zo gemakkelijker spotten en zelfs markeren om hem snel terug te vinden. Tot slot wordt de controller gebruikt om bijvoorbeeld een deur te hacken die beveiligd is met een digitale code. Onderwijl gaat de game gewoon door en blijven de zombies komen. Misschien een idee voor Fallout en de Pip-boy dit trouwens, maar dat is toekomstmuziek. ZombiU toont ons in ieder geval talloze mogelijkheden die nergens geforceerd overkomen. Kudo's voor Ubisoft!

zombi zombi

Qua multiplayer is ZombiU helaas wel een beetje karig. Je kunt maar met twee man spelen en enkel offline. Er is geen co-op, deathmatch of enig andere vorm van bekende multiplayer. Wat er wél is, is overigens erg tof bedacht. De speler met de gamepad speelt een dungeon master, de zombiebaas, en kan via het touchscreen vijanden plaatsen op de map. De andere speler moet proberen te overleven om de zombiebaas te doden.

Het idee is erg tof, maar het was leuker geweest als er meer spelers zouden kunnen meespelen. Met meer man overleven en ten strijde trekken tegen de grote boze zombie overlord is leuker dan in je eentje. De keuze voor een singleplayer multiplayer snap ik wel vanwege het eenzame aspect, maar ik speel multiplayer toch vooral voor de fun. Gemiste kans!

ZombiU is een zeer geslaagde launchgame die alle aspecten van de specifieke features van Wii aan ons toont. Meer nog dan NintendoLand is het een game om te laten zien wat de controller kan. Daar bovenop komt ook nog eens het feit dat het een toffe en spannende game is. Het is niet de mooiste game ooit, en de basis is een simpele zombieshooter, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben fan en ga nu maar weer op zoek naar mijn rugzak...

+ Geweldig gebruik controller - Grafisch niet hoogstaand 8
+ Spannend - Toch wel heel weinig kogels
+ Zoek je vorige personage - Multiplayer is wat karig