WWE '13

Het is alweer de veertiende titel in de serie en met de verkoop van de UFC-licentie aan Electronic Arts is het de laatste sportserie die gamestudio THQ in handen heeft. WWE '13 heeft mannen met meer spierbundels dan ik IQ-punten heb en bijna allemaal gehuld in strakke pakjes. Weet het nog te boeien?

Veel van hetzelfde
Het overgrote deel van WWE '13 is gelijk gebleven aan het vorige deel. Je kunt nog steeds je eigen worstelaar maken en je hebt de keuze uit een scala aan wedstrijdsoorten die je los kunt spelen. Ook de Universe-modus is terug. Hierbij speel je binnen de televisie-uitzendingen van de WWE. Je hebt dan de keuze uit een viertal vooraf gekozen wedstrijden die je kunt spelen. Je speelt feitelijk van pay-per-view naar pay-per-view (ppv). Als je telkens met dezelfde worstelaar speelt en wint, zul je merken dat deze uiteindelijk in een ppv een kans op de titel krijgt.

De keuze in de losse wedstrijden is bijzonder groot. Je hebt een keuze in de hoeveelheid worstelaars in een wedstrijd. Deze loopt van een tegen een tot zes tegen zes. Daarnaast heb je een hoeveelheid aan speciale wedstrijden die je kunt spelen. Inferno, Hell in a Cell, Iron Man, First Blood. Je kunt het niet verzinnen of het is te spelen. Een nieuwe variant in dit spel is de I Quit-wedstrijd. Hierbij moet je je tegenstander zo murw slaan dat hij opgeeft door 'I Quit' te zeggen. Je kunt het de scheidsrechter laten vragen als je tegenstander op de grond ligt. Je moet dan een streepje dat van links naar rechts schiet precies op een rood gemarkeerd deel stopzetten. Hoe meer je losgaat op je tegenstander, hoe makkelijker dit is. Het enige wat ik mis in deze is het daadwerkelijk horen zeggen van 'I Quit' door de tegenstander.

No more Wrestlemania
Waar normaal gesproken een verhaalmodus speelbaar is via de Road to Wrestlemania-modus heeft THQ dit keer voor een andere optie gekozen. WWE '13 neemt je namelijk mee terug naar de roemruchtige jaren 90 met de Attitude Era-modus. Deze speelt zich af tijdens de Monday Night Wars, een kijkcijferstrijd tussen de twee grote worstelshows van die tijd: WCW en WWF. De hele modus is gebaseerd op de werkelijkheid. Het vertelt het verhaal van de kijkcijferoorlog en ondersteunt dit met bijzondere wedstrijden die ervoor hebben gezorgd dat WWF, wat later WWE is geworden, uiteindelijk als winnaar uit de strijd is gekomen. Tussendoor krijg je ook beelden uit die tijd te zien zoals ze toen op televisie verschenen en vertelt een voice-over wat er achter de schermen en vooral in het hoofd van WWE-baas Vince McMahon gebeurde op dat moment.

Net als toen
Alle wedstrijden binnen Attitude Era zijn echt gevochten wedstrijden. Het begint met de opkomst van D-Generation X en de dingen die zij hebben gedaan om naam te maken. Aan het begin van een wedstrijd krijg je een hoofddoel dat je moet behalen om door te kunnen gaan met het verhaal. Meestal is dit een simpel 'win de wedstrijd', maar soms moet je ook iemand binnen een bepaalde tijd of op een speciale manier verslaan. Daarnaast krijg je een aantal historische doelen mee die je kunt behalen. Dit zijn specifieke momenten uit de Attitude Era zoals het knock out slaan van een tegenstander met een stoel. Als je in een wedstrijd alle doelen hebt behaald, speel je weer dingen vrij die je in de rest van het spel kunt gebruiken zoals nieuwe worstelaars of speciale arena’s.

Zeker voor de wat oudere fans is de Attitude Era geweldig om te spelen. Niet alleen omdat je met alle iconen van het worstelen zoals Steve Austin, The Rock en DX kunt spelen, maar ook omdat het bijzonder waarheidsgetrouw is. Het is echt een feest der herkenning. Ik heb meerdere keren in het spel 'Oh ja, dat is waar ook' tegen mijzelf gezegd. Als je dan ook nog eens de oude rotten die je hebt vrijgespeeld kunt gebruiken tegen de huidige WWE-sterren is het feest wat mij betreft compleet. Waar je in het verleden de helden uit de Attitude Era-tijd als DLC moest kopen, zijn ze dus nu bijna allemaal gewoon vrij te spelen via de verhaalmodus.

Als je een tijdje bezig bent kom je helaas toch een aantal redelijke minpunten tegen in het spel. Het lijkt er namelijk op dat de makers zo veel tijd hebben gestoken in de Attite Era-modus dat ze de personages zelf hebben afgeraffeld. Waar de spelpersonages in de loop der tijd steeds meer op de werkelijkheid begonnen te lijken, lijkt het in WWE '13 wel of ontwikkelaar Yuke's de broncode van Smackdown vs Raw 2008 heeft gebruikt.

WW*piieeeep*
In de Attitude Era-modus zit ook nog eens iets wat irriteert. Tijdens de cutscenes worden de oude audiobestanden gebruikt waardoor er ook echt wordt gezegd wat er destijds werd gezegd. Alleen in die tijd heette de WWE nog de WWF. Dit hebben de makers opgelost door elke keer dat een worstelaar WWF zegt WWE in de ondertiteling te zetten en de F weg te piepen. Op zich valt daar nog mee te leven, maar er zijn promo’s waarbij de worstelaar in twee minuten tijd 25 keer WWF gebruikt. Hierbij krijg je dus zo veel piepjes dat het idee al gauw ontstaat dat je naar een aflevering van Jerry Springer zit te kijken. Dit alles is het gevolg van een rechtszaak die de worstelorganisatie heeft verloren van het internationale Wereldnatuurfonds (World Wildlife Fund). Hierdoor mogen zij geen gebruik meer maken van de afkorting WWF. Het is dus absoluut te begrijpen, maar het maakt de oplossing niet minder irritant.

Een laatste wat mij toch wel opviel zit in de gameplay. In WWE 12 heeft Yuke's het richtsysteem geïntroduceerd. Als je een tegenstander vasthad kon je een gerichte aanval op armen, benen of hoofd maken. In WWE '13 is dit systeem ook verwerkt, maar waar het in het vorige deel uitstekend werkte lijkt het in dit spel niet goed te werken. Van alle gerichte aanvallen die ik heb geprobeerd, werkte ongeveer de helft niet. Ook het reversalsysteem waarmee je aanvallen van je tegenstander kunt afweren is een verschrikking. Het heeft niets met skills te maken en je moet gewoon mazzel hebben om het te laten lukken. Er verschijnt een R2 boven het hoofd van jouw worstelaar als je een reversal kunt uitvoeren, maar deze staat er zo kort dat je katachtige reflexen moet hebben om op tijd te reageren. Ook lijkt het erop dat het telkens op een ander moment verschijnt. Je kunt dus ook niet timen als je tegenstander je vastpakt.

Eén ding staat buiten kijf bij WWE '13. De Attitude Era is briljant. De waarheidsgetrouwe wedstrijden en historisch acurate promo’s en uitspraken zijn super en doen mijn oude worstelhart bonzen. Als je hier doorheen kunt kijken zie je wel dat de makers hier wel erg hard op hebben ingezet. Voor de rest biedt WWE '13 namelijk weinig nieuws. Sterker nog, het lijkt soms meer een achteruitgang dan een stap vooruit. Voor oudere spelers die de Attitude Era hebben meegemaakt of mensen die deze periode kennen, maakt de Attitude Era-modus echt wel heel veel goed, maar anders zullen de minpunten waarschijnlijk wel sneller naar voren komen. Eén ding blijft na het spelen toch in mijn hoofd rondzingen. Hè jammer!

+ Attitude Era - Mannetjes van vijf jaar geleden 6,5
+ Attitude Era - Weinig vernieuwing
+ Had ik Attitude Era al genoemd? - WW*piep*