De Sims 3: Jaargetijden

Sneeuwballen gooien, paaseieren zoeken, op een luchtbed in de zee dobberen of pompoenen uitsnijden. Eindelijk kan het in De Sims 3. Dankzij de uitbreiding De Sims 3: Jaargetijden zijn de weergoden toegevoegd aan het leven van je sim.

Bij het opstarten vallen er twee dingen op: door de hoeveelheid uitbreidingen worden de laadtijden weer langer en ingame reclame heeft volgens EA de toekomst. Het eerste valt te overleven, het tweede is wel bloedirritant. Koop je een uitbreiding en dan wordt er in het laadscherm al een nieuw stadje gepromoot dat je kunt kopen. Dat is extra cru omdat er geen nieuwe stad te vinden is in deze expansie.

De Sims 3: Jaargetijden

Goed, we negeren de reclame en gaan spelen in Moonlight Falls, het stadje van De Sims 3: Bovennatuurlijk. Al snel zijn de ergernissen als sneeuw voor de zon verdwenen, want De Sims 3: Jaargetijden is leuk. Het zorgt voor extra gameplay, meer dan de meeste uitbreidingen voor De Sims 3 tot nu toe. Het weer doet veel met een mens, en zo ook met een sim. In de herfst is een griepprik verstandig en jezelf tegen de regen en wind kleden een must, anders mag je jouw sim alsnog ziek melden. De sfeer van de herfst komt mooi over door de vallende bladeren, het weer en bijbehorende de paraplu’s. En natuurlijk Halloween niet te vergeten!

De Sims 3: Jaargetijden

De seizoenen lopen mooi in elkaar over. Elk seizoen heeft ook haar eigen feest en eigen terrein waar allerlei andere festiviteiten en bezigheden mogelijk zijn. Ook de kleding en de spulletjes die je bij deze uitbreiding krijgt hebben te maken met het weer, zodat je goed gekleed op pad kunt gaan. Heb je De Sims 3: Bovennatuurlijk geïnstalleerd, dan krijg je nog een Weersteen. Hierdoor wordt het weer nog onvoorspelbaarder. De hippies worden blij als het bloemetjes gaat regenen bijvoorbeeld. Zelf vind ik de huisdieren uit Beestenbende grappig. Mijn Shiba Inu ploegt door de sneeuw alsof het een lieve lust is.

De Sims3: Jaargetijden

Ik kan het hebben over de specifieke toevoegingen zoals het verbranden van je sims door te veel zon, of juist bevriezen van de kou omdat ze niet goed aangekleed waren tijdens het sneeuwballengevecht. Of over de festiviteiten zoals voetballen in de zomer, iglo’s bouwen in de winter, of de liefde overal in de lente. Maar ook van een beetje whoohoo'en in een berg bladeren zijn de verliefde sims niet vies. Er is heel veel te doen in de seizoenen, maar er zijn ook buitenaardse toevoegingen te ontdekken in deze uitbreiding. Door al deze verschillende toevoegingen per seizoen en meer heb ik meer dan ooit weer zin om toch ‘even’ De Sims 3 op te starten.

De SIms 3: Jaargetijden

Het is eigenlijk jammer dat de uitbreiding nu na drie jaar pas toegevoegd wordt aan de gameplay van De Sims 3. Het brengt zo veel meer 'realisme' aan je digitale simwereld dat je eigenlijk niet meer zonder wil. Mocht er ooit een Sims 4 komen eisen we de seizoenen in de basis en anders in de eerste uitbreiding! De Sims 3: Jaargetijden brengt een van de grotere gameplayuitbreidingen aan het origineel. Hierdoor voelt het spel weer als nieuw aan. Er zijn uitbreidingen die dat gevoel minder gaven. Jammer dat er geen nieuwe stad te vinden is in deze uitbreiding, maar met de zomer op mijn scherm ben ik dat al haast weer vergeten.

+ Seizoenen bieden gevarieerde gameplay - Geen nieuwe omgeving 8
+ Leuke bestuivingen met andere uitbreidingen - Ingame reclame

Gespeeld op Mac, ook te installeren op pc.