Epic Mickey 2

Na het epische avontuur van Mickey Mouse in Epic Mickey op de Wii twee jaar geleden, komt onze favoriete muis dit jaar terug in een nieuw avontuur op meerdere platformen. Kan hij een prachtplaatje schilderen of verdwijnt het spel in de oplosser?

Na Mickey's eerste avontuur is de rust wedergekeerd in het Wasteland. Maar niks is minder waar als mysterieuze aardbevingen het land opschudden en de stad zwaar beschadigen. In eerste instantie lijkt dit het werk van The Mad Doctor die de schurk speelde in het eerste deel. Maar de gekke dokter vertelt aan Oswald het konijn op muzikale wijze dat hij nu goed is en niet achter de aardbevingen zit. Oswald sluit zich aan bij de veranderde dokter en de vrienden van Oswald halen Mickey erbij.

Winterschilder
Als je begint als Mickey krijg je eerst een korte tutorial over hoe de basis van het spel werkt. Mickey krijgt al snel de beschikking over een magische kwast die twee mogelijkheden heeft. Of je lost bepaalde dingen op zodat het verdwijnt of je verft het en er komt iets tevoorschijn. Dit is het allerbelangrijkste spelelement en eerst was ik redelijk sceptisch maar Mickey en zijn kwast hebben mij doen veranderen.

Als iets niet aanwezig is, dan zie je een vage, transparante schim waarvan je weet dat er wat tevoorschijn komt als je er verf overheen spuit. Ditzelfde voorwerp kun je ook weer oplossen als het nodig is. De kracht zit hem voor een groot gedeelte in dingen oplossen om op locaties te komen waar je in eerste instantie niet kunt komen.

Mikey2

Oplosbare dingen zijn namelijk niet duidelijk aangegeven. Weet jij dat er ergens een kist staat met kostbaarheden dan moet je op zoek gaan naar een doorgang daar naartoe. Meestal kun je er komen door eerst een bepaalde muur weg te halen om dan een geheime doorgang te vinden waar je uiteindelijk bij de kist komt.

Het hele verdwijnen/terug laten komen van voorwerpen in het spel is heel goed geïmplementeerd. Het wordt niet af en toe gebruikt, maar bij elke puzzel die je tegenkomt heb je verf nodig, die gelukkig in groten getale aanwezig is. Het veranderen van je omgeving door bijvoorbeeld alles te verven of juist weg te halen beïnvloedt ook nog eens sommige delen van het spel. Denk dus na wat je wilt doen.

Levels
Mickey doorkruist een hoop verschillende gebieden. Van pittoreske winkelstraatjes tot moerassen en mysterieuze kelders. Levels zijn divers en passen goed in de wereld waar Mickey zijn avontuur beleeft. Vele gebieden die je ziet kun je herkennen uit het eerste deel of uit de verschillende tekenfilms van Disney. De levels waar je echt het verhaal speelt en volgt zijn in 3D waar je op je gemak kunt verkennen en verven. De levels die je doorkruist van en naar verhalende levels zijn weer in 2D.Mikey2

De omschakeling tussen 3D en 2D zit goed in elkaar en beide bieden hun eigen soort uitdagingen. In 3D heb je grote gebieden die je moet onderzoeken, geheime gangen die je moet vinden en puzzels moet oplossen. In het 2D-gedeelte moet je vaak overleven, vijanden te slim af zijn en als een echte platformer heen en weer springen.

De vijanden komen in het 3D-gedeelte veel minder voor waardoor de nadruk echt op het ontdekken ligt. Gelukkig is er ook meer dan genoeg te ontdekken in het spel. Zo kun je voor Mickey en Oswald verschillende kledingstukken vinden die ze kunnen aantrekken. Voor het uitvoeren van opdrachten krijg je speldjes. Verzamel een setje en Mickey of Oswald krijgen betere krachten. Mickey krijgt een fotocamera waarmee je voorwerpen die op Oswald of Mickey lijken kunt fotograferen voor bonuspunten of gewoon kiekjes kunt maken voor jouw eigen plakboek. En hier is nog niet alles mee gedaan want er valt nog veel meer te verzamelen in het spel.

Met de mogelijkheid dat er zoveel te verkennen is zit er ook een klein nadeel aan het spel. De NPC’s die je tegenkomt lijken allemaal gigantisch op elkaar. Het mannelijke personage dat ijsjes verkoopt lijkt veel op de dame die museumstukken voor jou verzamelt en ga zo maar door. Hierdoor komen de hoofdpersonages er wel beter uit maar de omgeving komt niet echt tot leven door steeds dezelfde NPC’s te gebruiken.

Mikey2

Samenwerking
Een belangrijk onderdeel in Epic Mickey 2 is de mogelijkheid tot co-op. Het hoofdpersonage van het spel is Mickey en als je in je eentje speelt loopt Oswald, bestuurd door de computer, achter je aan. Hij zal dan automatisch de dingen doen die hij moet doen als dit aangegeven wordt door middel van een ballonnetje met een pictogram erin.

Als een vriend een tweede controller aanzet dan kan hij direct meespelen als Oswald. Waar Mickey met een kwast voorwerpen kan beschilderen of oplossen, kan Oswald met een afstandsbediening elektrische voorwerpen aanzetten die nodig zijn om verder te komen of vijanden uitschakelen door ze onder stroom te zetten.

De co-op van het spel is niet heel bijzonder. Door samen te spelen verandert er eigenlijk heel weinig aan het spel; alleen dat een vriend Oswald bestuurt in plaats van de computer. Of je plezier beleeft aan co-op hangt dus eigenlijk meer af van de persoon naast je dan de spelbeleving.

Epic Mickey 2 is een goed avonturenspel geworden. De camera, het heikel punt uit deel één, is vernieuwd en werkt nu goed. Helaas is de co-op van het spel niet heel erg interessant maar het doet ook zeker geen afbreuk aan het spel. Mickey en Oswald mogen zeker nog even met de verf blijven spelen.

+ Camera - Co-op 7,5
+ Spelen met verf/verdunner - Dezelfde NPC's
+ Veel te verzamelen