Dishonored

18-10-2012 @ 12:00 •   dm ROFLOL (Patrick)
print 

Creativiteit en het maken van keuzes zijn belangrijk voor Corvo Attano in Dishonored. Sluip je liever langs een aantal tegenstanders, spring je over daken of gebruik je krachten om een hoop ratten richting je tegenstander te sturen? De mogelijkheden zijn eindeloos. Corvo neemt namelijk wraak op alles en iedereen. Dus gebruik je krachten om je vijand opgegeten te zien worden door ratten. Wraak is zoet…

Dishonored

Dunwall, een stad die geteisterd wordt door de pest en corruptie van het leger staat aan de rand van de afgrond. Hoofdpersonage Corvo Attono, de bodyguard van de keizerin, komt tijdens het begin van de game terug van een reis waar hij heeft onderzocht wat de mogelijkheden zijn tegen de rattenplaag. Alsof de rattenplaag nog niet genoeg is, wordt de keizerin recht voor Corvo's ogen vermoord en wordt Emily, de troonopvolgster, gekidnapt. De mysterieuze vijanden verdwijnen met Emily en Corvo blijft alleen over met het zielloze lichaam van de keizerin in zijn armen. Reden genoeg voor het leger om Corvo als schuldige te benoemen en te arresteren. Dit ruikt naar een complot en dat geeft Corvo genoeg redenen om op een of andere manier wraak te nemen.

Schattige ratjes...
Dat de game volgens veel mensen doet denken aan BioShock is niet heel raar. Dishonored is namelijk ontwikkeld door Arkane Studios, de ontwikkelaar achter BioShock 2. De game doet namelijk op het gebied van leveldesign en gameplay behoorlijk denken aan BioShock. Naast BioShock heeft de game ook veel weg van een mix tussen Thief, Half-Life, Assassin’s Creed en Deus Ex. Ondanks de gelijkenissen blijkt Dishonored een game te zijn met een eigen gezicht. Wat het meest opvalt aan de game is de setting, waar steampunk opvalt in een klassieke wereld. Dunwell bevat namelijk alles wat doet denken aan Londen: veel riolen, donkere stegen met lantaarnpalen en ouderwetse huizen. Dunwell is een stad waar armoede aanwezig is, alsof de rattenplaag alleen al niet genoeg is, heeft het leger namelijk ook de overmacht in de stad. Er is een avondklok ingesteld in de stad en de inwoners hebben totaal geen vrijheid meer.

Dishonored

Aan alles in Dunwell valt te zien dat de pest aanwezig is. In de gehele stad liggen lijken, lopen zieke en gestoorde mensen rond en lopen er ook nog gigantisch veel ratten rond. Op het gebied van leveldesign is Dishonored echt geweldig, dat enorm doet denken aan Rapture uit BioShock. Wel is de game op grafisch niveau behoorlijk matig. De textures in de game zijn vaak erg slecht, wat vaak gewoon pijn aan je ogen doet. Vooral de momenten in de game die zich overdag afspelen zijn meestal niet om aan te zien. Dishonored hebben we dan wel op PlayStation 3 gespeeld, die zoals wel vaker de minste van de drie (PlayStation 3, Xbox 360 en pc) is op het gebied van graphics en laadtijden. Maar de andere twee versies doen het een stuk beter, waar de pc-versie uiteraard de beste is. Gelukkig verdient de game op het gebied van leveldesign en sfeer wel een dikke pluim, gezien dat dik in orde is.

Dishonored is voorzien van een hub-wereld, om precies te zijn de Hounds Pit Pub. In de kroeg kom je het verzet tegen, dat je destijds heeft geholpen om te ontsnappen uit de gevangenis. In de hub-wereld krijg je informatie over je volgende missie, praat je met verschillende personages en kun je upgrades kopen voor wapens en voor je masker. Hierin wordt wel meteen duidelijk dat Dishonored qua verhaal niet echt interessant is. Corvo moet namelijk een personage voorstellen dat persoonlijk wraak wil nemen, alleen komen we dit eigenlijk nooit tegen. Corvo krijgt een opdracht, vermoordt een personage en komt vervolgens weer terug. Zonder te praten of zelf keuzes te maken voelt Corvo uiteindelijk meer aan als een slaaf van het verzet. Hierdoor krijg je totaal geen binding met Corvo, met andere personages of met het verhaal zelf. Zonde, gezien het verhaal niet slecht is, maar de manier waarop het verteld wordt dus wel.

DishonoredDishonored

Stealth of actie...
In de missies die je speelt kun je zelf kiezen hoe gericht je te werk gaat. Dishonored is namelijk een game die je op verschillende manieren kunt spelen. Ga je meer sneaky te werk met je mes en snij je bij het besluipen van je vijand liever zijn keel door, of kies je ervoor om iedereen die je tegenkomt overhoop te schieten. Natuurlijk kun je ook lief doen en gewoon helemaal niemand vermoorden. Dit is moeilijk, maar het is zeker mogelijk. Danzkij de keuzes die je moet en gaat maken, bevat de game een chaos-systeem. Met dit systeem krijg je na elke missie een score te zien van hoe je te werk bent gegaan. Vermoord je veel onschuldige mensen, help je geen mensen bij mini-quests en zorg je dat je vaak wordt gezien, dan krijg je een slechte score, wat zowel belangrijk is voor het einde als voor Dunwell zelf. Hoe meer mensen je vermoordt, hoe vaker je later in de game ziet dat Dunwell alleen maar verslechtert. Hierdoor krijg je in de straten van Dunwell meer ratten op straat en meer zieke mensen te zien. Doe je juist het omgekeerde, dan krijg je uiteraard minder ratten te zien en mag je hopen op een beter einde.

Zoals al was aangegeven is de keuze dus behoorlijk groot als het aankomt op de manier van hoe je te werk gaat. De missies zelf zijn wel behoorlijk rechttoe, waarbij je eigenlijk altijd een belangrijk iemand moet vermoorden. Elke missie bestaat uit een groot gebied waarin je op dat moment vrij kunt rondlopen. Doordat je vrij bent om te doen wat je wil, krijg je ook verschillende opties om verder te komen. Klim je liever dankzij je krachten een dak op, of kies je om via het riool verder te gaan.

Corvo is een sluipmoordenaar en ondanks dat het mogelijk is om als Rambo door de levels te rennen, krijg je toch meer voldoening als je rustig te werk gaat. Corvo beschikt namelijk altijd over een zwaard in zijn rechterhand en met zijn linkerhand zijn er meerdere opties mogelijk. Zo kun je een wapen gebruiken, maar beschikt Corvo ook over een handige kruisboog. Met je kruisboog heb je weer een assortiment aan pijlen. Denk hierbij aan een pijl die je vijand in slaap laat vallen of een pijl die je vijand laat rondrennen terwijl hij in brand staat.

DishonoredDishonored

Harry Potter is er niks bij...
Maar de kracht van Corvo ligt uiteindelijk in een aantal spreuken die je kunt gebruiken. Deze spreuken unlock je door ze te kopen in het menu. In de gehele game zijn er namelijk runes te verzamelen. Met deze runes kun je speciale spreuken unlocken. In totaal beschik je over vijf spreuken, die uiteraard mana kosten. Mana kun je verkrijgen door speciale vloeistof te drinken die je in de gehele wereld kunt vinden. De game bevat namelijk veel voorwerpen die je kunt oppikken. De meeste voorwerpen zijn te gebruiken voor meer health en mana, maar zo zijn er bijvoorbeeld ook boeken die meer informatie geven over Dunwell en geluidstapes die meer vertellen over het verhaal.

Blink is waarschijnlijk een spreuk die vaak wordt gebruikt, want hiermee teleporteer je naar een ander locatie in je gezichtsveld. Hiermee kun je dus hogerop komen en via daken naar andere gebieden gaan. Bend Time zorgt ervoor dat de tijd langzamer gaat. Een handige spreuk, omdat je dus even snel de tijd stil kunt zetten, vervolgens je tegenstanders in je buurt af kunt maken en uiteindelijk rustig verder kunt lopen. Met Dark Vision beschik je over betere ogen waarmee je door muren heen kunt kijken. Zo zie je dus waar je vijanden zijn en waar ze heen lopen. Devouring Swarm is een spreuk die je liever niet ziet gebeuren. Hiermee roep je namelijk een zwerm ratten op die je tegenstanders levend opeten. Windblast geeft je de mogelijkheid om een krachtig windhoos los te laten op je tegenstanders. Als laatste is er dan nog Possession waarmee je controle krijgt over een mens of dier. Dit kan een vis in het water zijn of uiteraard een vijand uit het leger. Uiteindelijk zijn de spreuken enorm van belang om verder te komen in de game, waarbij het mogelijk is om de spreuken te combineren. Zet de tijd maar eens stil en laat dan een zwerm aan ratten los, dan zie je hoe de ratten je vijanden in slow motion opeten.

Conclusie
Dishonored is zonder twijfel een frisse game in een tijd waar alleen nog maar sequels en prequels de overhand hebben. Dankzij de keuzes die je in de game kunt maken ben je aardig zoet met Dishonored, die overigens geen multiplayer bevat. Gelukkig is dat ook totaal niet nodig, want de game is opzich aardig lang. Wel kun je de speelduur behoorlijk verkorten door als Rambo door de game te lopen. Ondanks een aantal kleine minpuntjes blijft Dishonored een fantastische game die vooral qua artistieke en grafische stijl niet snel vergeten gaat worden.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Leveldesign en sfeer - Grafisch behoorlijk matig 8,5
+ Keuzes qua combat - Verhaaltechnisch zwak
+ Stealth


Gespeeld op PlayStation 3, ook beschikbaar op Xbox 360 en Windows.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.




7415 views / 41 reacties
GenreAction
PlatformPlayStation 3, Windows, Xbox 360
Developer/PublisherBethesda Softworks/Bethesda Softworks
Releasedatum12 oktober 2012
User-waardering    
Aantal stemmen    14
Reacties op dit bericht
41  van 41 reacties op deze pagina. (6 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
ik was behoorlijk sceptisch over deze game, en in een moment van verstandsverbijstering toch maar gekocht.

Wat blijkt; top-game! De vormgeving en sfeer van de game zijn echt fantastisch, regelmatig datzelfde gevoel gehad als ik bij BioShock had. Effe stil staan en rondkijken om alles goed in me op te nemen. Daarnaast is de gameplay gewoon prettig, niet overal even logisch (zichtsvelden zijn wel heel schraal zo nu en dan), maar wel overal leuk.

Er zit ook weer genoeg humor in verwerkt en ik hou altijd erg van de uitzoekgames om extra's te krijgen. Je vindt bijvoorbeeld overal brieven en boeken en soms moet je deze combineren met schilderijen oid om kluizen open te krijgen. Heel gaaf (was dat ook niet zo bij Thief?). Daarnaast loopt de game soepel, weinig laadtijden en erg weinig bugs tegengekomen tot nu toe (uurtje of 10 gespeeld). Dit betreft natuurlijk wel de PC versie

Kortom; aanrader! Eens met de score
userIcon
quote:

Grafisch behoorlijk matig
Omdat je hem op een console uit de tijd van de zwarte plaag hebt gespeeld. Dit is een pc game.
userIcon
Ik had 'm even geprobeerd. Ik vind het een beetje verouderd aanvoelen, al zie ik dat niet direct als een minpunt. Het is een leuke game, maar helaas niet mijn ding.
userIcon
Ben het zeker eens met de review, maar vond persoonlijk dat er toch een behoorlijk zwakte punt in de gameplay zat op gebied van stealth.

Om het spel tot een goed einde te brengen moet je zo weinig mogelijk mensen omleggen, echter van de ongeveer twintig wapens/krachten zijn er slechts TWEE opties geschikt om mensen niet dood te maken (chokehold en sleep darts).

Ik vond persoonlijk dat de gameplay, mits je stealth en pacifistisch speelt, behoorlijk eentonig werd op die manier. Alles in het spel duwt je de kant op van de dodelijke assassin (inclusief beloningen), echter word dit op het eind flink afgestraft door een bad ending. Jammer.

Voor de rest; top game.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:03 schreef Skull-splitter het volgende:
PS3 over 1 kam scheren met de PC
Review gaat toch over de PS3-versie? Oh mensjes leer nou es lezen
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:06 schreef Wessiej het volgende:
[..]

Review gaat toch over de PS3-versie? Oh mensjes leer nou es lezen
En dan veel gewicht geven aan het gebrekige grafische aspect... Niks met lezen te maken, ondanks toevoeging van een disclaimer. Als je een multiplatformer speelt, dan zou een multiplatform review uit moeten gaan van de beste versie en dan nuanceren naar de zwakkere varianten.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:09 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]


En dan veel gewicht geven aan het gebrekige grafische aspect... Niks met lezen te maken, ondanks toevoeging van een disclaimer. Als je een multiplatformer speelt, dan zou een multiplatform review uit moeten gaan van de beste versie en dan nuanceren naar de zwakkere varianten.
Nee, onderaan de review staat welke versie we spelen, en we doen daar ons oordeel over.
Grafisch op de PC vind ik het helemala niet tegen vallen.
userIcon
Grafisch matig? Wat?
userIcon
Op de pc is hij grafisch ook geen pareltje. Maar dat kan ook aan de stijl liggen. Textures zijn niet van een bijzonder hoge resolutie.

Daarnaast speelt het spel maar matig. de vrijheid lijkt op crysis 2, er zijn enkele paden voor je uitgehakt. Heb je je teleport skill op max (wat overigens slechts 2 levels is) kun je nog lang niet overal komen. Daarnaast is autosave niet aanwezig, iets om op te letten, dus 100x op F5 voor quicksave drukken zodra je iets bereikt hebt (voorbij 1 vijand komen bijv..) De wapens mikken maar matig en zijn vrij eentonig, een kruisboog met 3 verschillende pijlen, een pistool dat voor geen meter mikt door de ENORME crosshair, en je zwaard waar je mensen de lucht in mee kan slaan.. De missies geven je niet het gevoel iets bereikt te hebben, op het redden van de princes na. Ik zou het spel eerder een 7 geven.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:09 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]


En dan veel gewicht geven aan het gebrekige grafische aspect... Niks met lezen te maken, ondanks toevoeging van een disclaimer. Als je een multiplatformer speelt, dan zou een multiplatform review uit moeten gaan van de beste versie en dan nuanceren naar de zwakkere varianten.
Juist hier ben ik het mee eens. Nu wordt de game gestraft op punten die helemaal geen effect hebben op de PC. Maar verder is het een prima review.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:34 schreef MrDrako het volgende:
Op de pc is hij grafisch ook geen pareltje. Maar dat kan ook aan de stijl liggen. Textures zijn niet van een bijzonder hoge resolutie.

Daarnaast speelt het spel maar matig. de vrijheid lijkt op crysis 2, er zijn enkele paden voor je uitgehakt. Heb je je teleport skill op max (wat overigens slechts 2 levels is) kun je nog lang niet overal komen. Daarnaast is autosave niet aanwezig, iets om op te letten, dus 100x op F5 voor quicksave drukken zodra je iets bereikt hebt (voorbij 1 vijand komen bijv..) De wapens mikken maar matig en zijn vrij eentonig, een kruisboog met 3 verschillende pijlen, een pistool dat voor geen meter mikt door de ENORME crosshair, en je zwaard waar je mensen de lucht in mee kan slaan.. De missies geven je niet het gevoel iets bereikt te hebben, op het redden van de princes na. Ik zou het spel eerder een 7 geven.
Geen autosave, wat is dat nu voor onzin? Heb er gretig gebruik van gemaakt. Misschien even je eigen instellingen checken voor je onzin uitkraamt?
userIcon
Op de PC vind ik em ook niet echt indrukwekkend grafisch, niet dat dat wat uitmaakt. Wel een vermakelijke game verder.
Lijkt me tof O.o ken de game niet eens
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:09 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]

En dan veel gewicht geven aan het gebrekige grafische aspect... Niks met lezen te maken, ondanks toevoeging van een disclaimer. Als je een multiplatformer speelt, dan zou een multiplatform review uit moeten gaan van de beste versie en dan nuanceren naar de zwakkere varianten.
Wie zegt dat dit niet de beste keus is geweest dan? Omdat JIJ toevallig op de PC gamed houdt dat niet in dat dat de "betere versie is". De grafische kwaliteit van de PS3 is toch behoorlijk en kan ook zeker mooie dingen laten zien, beter dan de GEMIDDELDE game PC die thuis te vinden is.

Verder, als je ziet dat deze op een console is getest en er staat bij minpunten "grafisch", dan lees je daar toch overheen als jij vind dat de PC versie er beter uitziet. Dat grafische minpunt heeft voor de rest geen invloed gehad op de review (de lap tekst daarboven), alleen misschien iets op de score.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:53 schreef Xemneaut het volgende:
[..]


Wie zegt dat dit niet de beste keus is geweest dan? Omdat JIJ toevallig op de PC gamed houdt dat niet in dat dat de "betere versie is". De grafische kwaliteit van de PS3 is toch behoorlijk en kan ook zeker mooie dingen laten zien, beter dan de GEMIDDELDE game PC die thuis te vinden is.

Verder, als je ziet dat deze op een console is getest en er staat bij minpunten "grafisch", dan lees je daar toch overheen als jij vind dat de PC versie er beter uitziet. Dat grafische minpunt heeft voor de rest geen invloed gehad op de review (de lap tekst daarboven), alleen misschien iets op de score.
Hold your horses: ik zeg vooral dat een game nu afgerekend wordt op zijn zwakste uitvoering, en dat vind ik weinig fair.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:56 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]


Hold your horses: ik zeg vooral dat een game nu afgerekend wordt op zijn zwakste uitvoering, en dat vind ik weinig fair.
Ah ok, maar qua gameplay en spelervaring zal het toch niet onderdoen?
Zou je alleen kunnen bekommeren om het grafische aspect .

Misschien is het ook wel zo dat ze het niet kunnen veroorloven om op een goed draaiende game PC te testen. Dan zou het ook zonde zijn van de review
man Zeroku (Redactie Sport) 18-10-2012 @ 19:02 fotoboek no homepage
userIcon
Dit spel is zo vet .
userIcon
Mensen die alleen naar de graphics kijken...

Het gaat om de gameplay dat telt. Leer dat jullie nou eens!

Ik denk dat ik de game de voordeel van de twijfel gaat geven.
man 2Happy4U (FOK!games crew) 18-10-2012 @ 20:37 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:16 schreef 85DD het volgende:
gamen doe je op een console en niet op.een officeapparaat
Ik game op een PC, wat nu?
userIcon
Mensen, opzouten hoor met die pc vs console-discussie, die voer je maar ergens anders, niet hier
userIcon
Arkane heeft Bioshock 2 niet ontwikkeld? Dat was 2K Marin, die vervolgens aan de first-person XCOM game ging werken en nu helpt met Bioshock Infinite. Bioshock 2 was echter wel een 'all hands on deck' project, meerdere studio's hielpen mee, maar het gros van de campaign en het verhaal lag in handen van 2K Marin.
userIcon
ben hier wel benieuwd naar. Mijn teamleider was me vandaag ook helemaal lyrisch over aan het vertellen...
Nu ben ik PC gamer en las ik dat daar nog wat bugs in zaten.. Dus ik wacht even voor ik hem aanschaf. Heb toch nog wat areas uit te spelen in Dark Souls (zit nu op 130 uur ).

Btw hoe lang is Dishonored eigenlijk?
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:56 schreef Zeitgeist het volgende:
ben hier wel benieuwd naar. Mijn teamleider was me vandaag ook helemaal lyrisch over aan het vertellen...
Nu ben ik PC gamer en las ik dat daar nog wat bugs in zaten.. Dus ik wacht even voor ik hem aanschaf. Heb toch nog wat areas uit te spelen in Dark Souls (zit nu op 130 uur ).

Btw hoe lang is Dishonored eigenlijk?
Uurtje of 17 heb ik erover gedaan (stealth, no kill). Met de bugs valt het wel mee, heb alleen 3 keer een bug in de pathfinding van de AI gezien.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:00 schreef Xemneaut het volgende:
[..]


Ah ok, maar qua gameplay en spelervaring zal het toch niet onderdoen?
Zou je alleen kunnen bekommeren om het grafische aspect .

Misschien is het ook wel zo dat ze het niet kunnen veroorloven om op een goed draaiende game PC te testen. Dan zou het ook zonde zijn van de review
Nee, de uitgever stuurt ons dit exemplaar, de enige simpele reden. Voor de rest een nondiscussie. Alsof de ps3-versie niet in de winkel ligt en dus niet gereviewed mag worden op de sterke en zwakke punten van die versie. Ik zie nog steeds een prima cijfer, dus waar dit nu om gaat, geen idee.
userIcon
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:03 schreef Skull-splitter het volgende:
PS3 over 1 kam scheren met de PC
quote:
Op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:35 schreef maniace het volgende:
[..]


Juist hier ben ik het mee eens. Nu wordt de game gestraft op punten die helemaal geen effect hebben op de PC. Maar verder is het een prima review.
lol, man man man. , who gives a fak

OT. best een leuk spel, hoewel ik wel af en toe zoiets had van tis een beetje obvious wat de "creatiefste manier" moet zijn om de enemies dood te maken.
groepjes ventjes die speciaal onder dat ene zware ding aan een dun koordje staan met bijna een pijl erna van "schiet dit en dan gaan ze allemaal in 1x dood" of een convenient kamertje vol ratten met een sleutel naast de deur om alle ratten eruit te laten. beetje Thief voor amateurs.

[ Bericht gewijzigd door D1ngus op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:29 ]
man 2Happy4U (FOK!games crew) 19-10-2012 @ 12:57 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2012 @ 12:49 schreef 85DD het volgende:
[..]


Dat je een PC-piraat bent

En een Android fanboy
En een Samsung fanboy
en een Apple hater
Die logica

Omdat jij op console speelt heb jij het omgebouwd en pirateer je zo spellen.
2Happy4U doe geen moeite 85DD is op crusader tocht om alles met betreft pc gamen te bashen. met andere woorden bad troll is bad.
userIcon
Mooi spelleke man. Niet meer niet minder
userIcon
Ja wat wil je meer met een 7 jaar oude machine

Een spel grafisch afkraken terwijl er gewoon niet meer inzit

[ Bericht gewijzigd door genakt op zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:31 ]
userIcon
Geen reet aan, wat een miskoop, bah.
userIcon
Weekend gekocht met 50% korting op PSN. Net een uur gespeeld ongeveer en kreeg weer hetzelfde gevoel als bij Bioshock 2
41  van 41 reacties op deze pagina. (6 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 05/03 Game: Crysis 326
» 14/11 Game: Dragon Ball Z Budokai: HD Collection7
» 06/11 Game: 007 Legends6
» 02/11 Game: Football Manager 20132
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 

Zoek een game

Video's
Meteen bestellen?