NBA 2K13

NBA 2K wordt elk jaar onder handen genomen door Visual Concepts. Kunnen ze dit jaar nog vernieuwen of worden ze lui door gebrek aan concurrentie?

Uitgever 2K Sports brengt elk jaar een nieuwe NBA 2K uit. De reeks behoort tot een van de beste sportspellen, dus ze zouden wel gek zijn als ze geen nieuw deel uitbrengen. Er is gewoonweg geen concurrentie, verbazingwekkend genoeg. Zeker nu EA zijn nieuwe NBA Live uitgesteld heeft tot volgend jaar. Drie jaar zonder een ander basketbalspel op de markt: de ontwikkelaar zou languit achterover kunnen zitten in zijn comfortabele stoel en alleen de teams aanpassen voor elk nieuw deel. Maar het NBA-hart klopt bij Visual Concepts, dus in plaats van te luieren bedenken ze nieuwe toevoegingen in de toch al indrukwekkende featureset van NBA 2K.

NBA 2K13

Dribble all the way
Als eerste is de besturing aangepakt. Dit keer is de rechterstick gepromoveerd om te dribbelen. Hierdoor krijg je nog meer vrijheid als je met de speler de bal hebt, maar ook het verdedigen gaat hierdoor makkelijker. Bij het opstarten van het spel krijg je een summiere melding in beeld dat de rechterstick de Dribble Stick is en dat je het maar moet uitproberen. Er zijn tutorials die je op weg helpen om de meer toffe bewegingen, zoals de bal achter je langs van hand te laten wisselen, te oefenen maar echt een goede uitleg hoe je de nieuwe dribbeltechnieken in je voordeel gebruikt wordt er niet gegeven. Wennen en uitproberen dus, want eerst was de rechterpook om te gooien, nu moet je daarvoor eerst een knop indrukken om in 'werp'-modus te geraken.

Signature skills
Een nieuw arcade-achtig probeersel in NBA 2K13 zijn de Signature Skills: speciale perks die spelers toegewezen krijgen. Een sterspeler heeft veel meer perks dan een normale speler, zodat ze in je team meer opvallen. Zo is er 'Pick Pocket', het meer kans hebben een bal te pakken van een tegenstander en 'Brick Wall', waardoor het voor de aanvaller lastiger is langs deze verdediger met deze perk te komen. Zo zijn er tig Signature Skills om de bekende spelers uit te beelden.

NBA 2K13

Heel erg zichtbaar en belangrijk zijn ze niet in de normale competitie, want ze zijn al toegewezen en je kunt er niets aan veranderen. De Signature Skills worden pas echt leuk in de MyPlayer-, MyCareer- en MyTeam-modus, waar je de speciale gaven voor jouw speler of teamspelers koopt om ze een betere basketballer te maken. In de Careermodus zijn er nu ook evaluaties met de general manager van je club. Hij gaat een persoonlijk gesprek met je aan en vraagt hoe het gaat, waarom de laatste drie wedstrijden verloren zijn, enzovoort. Een beetje een rare 'simulatie' in een sportspel, maar eentje die wat consequenties kan hebben. Je kunt bijvoorbeeld zorgen dat je coach ontslagen wordt door constant alle schuld bij hem neer te leggen.

NBA 2K13

Van draft tot all-star
MyCareer spreekt voor zich: jij start als rookie net voor de draft en moet je omhoog dribbelen om een glansrijke carrière bij een topteam te krijgen. Met MyTeam heeft NBA 2K13 hetzelfde idee, alleen dit keer speel je met een team van matige spelers die het naar de play-offs moeten gaan maken. Signature skills, boosterpacks en betere spelers kopen met gewonnen geld is hard nodig om dat te kunnen bereiken, want zoals gezegd, ze zijn erg matig, dus het is een echte uitdaging. Hier is het weer veel proberen, want een echte uitleg ontbreekt.

NBA 2K13

De ontwikkelaar gaat zelfs een stapje verder: je kunt door middel van Facebook spelen met NBA 2K: MyLIFE. Dit is een soort Sims maar dan met jouw basketbalspeler in de hoofdrol. In het spelletje moet je fans vergaren, je eigen homecourt maken en meer. Een grappige toevoeging als je veel onderweg bent en je toch een virtueel zakcentje wil verdienen, en uitgeven, in het spel. Daarnaast is er de MyNBA2K-app om je minigames onderweg te spelen waarmee je virtueel geld verdient die je weer kunt gebruiken in het Facebookspel of natuurlijk in NBA 2K13.

NBA 2K13

Alley-oop en hiphop
Mocht je het gemist hebben: de soundtrack komt van Jay-Z. Hij had opeens zin om, naast een basketbalteam te hebben, ook aan een basketbalspel mee te werken. Hiphop en basketbal zijn natuurlijk twee handen op een buik en met namen als Kanye West, Nas, Rihanna en Jay-Z zit dat wel goed. Er zitten wel wat nummers bij die ik niet zo tof vind en die kun je ook uit de playlist halen. Maar de sfeer en de intro's zijn erg sterk, met echte beelden die ingame beelden afwisselen. In helikoptervlucht over het stadion heen vliegen om daarna op de beats van Jay-Z (nee, niet de Beats van Dr. Dre) in de sfeer te komen met een uitzinnig publiek en de basketbalspelers die het veld opkomen. Heerlijk gewoon.

Je eigen geïmporteerde playlists kun je ook gebruiken, al vind ik het zelf erg irritant dat je niet één nummer kiest voor bijvoorbeeld het half-time muziekje in het Staples Centre, maar alleen een playlist aan kunt geven. Het eerste nummer wordt dus gebruikt en als je heel diehard allerlei muziek wil toevoegen voor elk stadion ben je wel even bezig met het maken van tig playlists met elk één nummer. Dat mocht handiger. Raar is het dat ik geen nummers aan de soundtrack van Jay-Z kan toevoegen om nog meer variatie te hebben.

NBA 2K13

Toch wat fouls
Wat ook handiger mag is het menu. Elk jaar is het weer even zoeken, maar dit jaar spant de kroon. Gebruikersvriendelijk is het niet, je verdwaalt gewoonweg in de opties, gamemodi en meer. En nu is er juist zo veel te doen in NBA 2K13, dus het is jammer dat het menu zo slordig werkt. Zo kun je jouw eigen schoen creëren als een echte modestylist. Als je verder raakt in MyCareer krijg je zelfs advies van een ontwerper van Nike. Nog toffer is dat je deze schoen in het echt kunt bestellen bij Nike middels een e-mail die je krijgt als je hier voor kiest. Bizar!

NBA 2K13

NBA 2K12 had de historische wedstrijden in de Legends Mode, maar deze is helaas verdwenen. Hiervoor teruggekomen is het Dream Team uit 1992, met onder anderen de grote namen Michael Jordan, Barkley, Charles, Scottie Pippen en Magic Johnson. Toch blijft het jammer dat de oude teams van vorig seizoen weer verdwenen zijn. Over teams gesproken: wat doet Justin Bieber met een rating van 97 uit 100 in het Celebrity Team?

NBA 2K13

Daarnaast is PlayStation Move-support verdwenen, daarvoor is Kinect in de plaats gekomen. Je kunt wissels en tactische beslissingen doorgeven met stemcommando's en zelfs schelden naar de scheids, die je er een foul voor geeft. Waarom Move-support eigenlijk weg is wist de producer, die ik eerder op gamescom sprak, geen antwoord op te geven. Misschien dat we deze volgend jaar weer terugzien, maar voor dit jaar is het voor PlayStation 3-eigenaren weer terug naar de gamepad.

Alle toeters en bellen eromheen zoals de social media en Justin Bieber zijn vrij nutteloze toevoegingen, maar extra's als de schoenenmaker en de perks voor jouw eigen basketbalspeler zijn wel erg leuk. De ontwikkelaar probeert te vernieuwen in extra features en dat is alleen maar goed. Voor volgend jaar wens ik een fatsoenlijke en vooral duidelijke menustructuur, tutorials die minstens al het nieuwe uitleggen en geen halve playlist-import.

NBA 2K13 heeft geen concurrentie. Of dat nu komt omdat de overige uitgevers slapen of de enorme druk die er is om beter te zijn dan de titels van Visual Concepts is niet bekend. Hierdoor neemt de ontwikkelaar alle tijd om te experimenteren met van alles en nog wat. Het basketbal en de verschillende modi zijn gewoon heel erg solide en tof. Zelfs voor niet-basketballers is dit een heel sterk sportspel dat je op alle fronten uitdaagt. Toch nog een verzoekje: mag de Legend-modus weer terug!?

+ Nieuwe besturing geeft nog betere controle over spelers - Tutorials voor nieuwe features ontbreken 9
+ Heel veel verschillende gamemodi - Slechtste menu ooit
+ Veel extra features - Muziek importeren is veel werk