Jet Set Radio

Twaalf jaar geleden verscheen Jet Set Radio voor Dreamcast. De Dreamcast was helaas geen groot succes, maar aan Jet Set Radio heeft dat niet gelegen. De game is één van de klassiekers voor het platform geworden. De aankondiging van een HD-remake van de game werd dan ook zeer positief ontvangen. Heeft de gameplay van Jet Set Radio de tand des tijds doorstaan?

header

Jet Set Radio is een typisch Japanse game. Niet alleen omdat de game zich afspeelt in Tokio, maar vooral vanwege de stijl van de game. Het spel was een van de eerste cel-shaded games en kleuren, maar ook muziek, hebben het spel zijn bekende sfeer gegeven. Op de Dreamcast in 2000 zag dat er al mooi uit, maar ondertussen is de techniek veel verder en heeft Jet Set Radio een HD-remake gekregen welke ervoor zorgt dat het spel er nu nog beter uitziet en prima met de tijd mee kan. Er zitten nogwel een aantal kleinere foutjes in het spel, zoals gebouwen die opeens opdoemen in plaats van langzaam verschijnen terwijl je dichterbij komt. Het geluid is ook wat opgepoetst, maar is verder de originele muziek met vooral veel J-pop en hip-hop. Voor een spel dat erg leunt op graphics en muziek is dat een goede stap natuurlijk, maar belangrijker is de gameplay.

jetsetradio

In Jet Set Radio speel je een graffiti-kunstenaar die op rolschaatsen de hele stad onder wil spuiten. Met de hele stad wordt ook daadwerkelijk de hele stad bedoeld, dus ook rond het Shibuya-busstation en op billboards hoog in de stad. Je rolschaatsen kunnen je overal brengen doordat je ook over trapleuningen en bijvoorbeeld zijwaarts over billboards kunt skaten. Zelfs de meest lastige plaatsen zijn daardoor te bereiken, waardoor je overal jouw graffiti achter kunt laten. Tenminste, zolang je genoeg spuitbussen hebt opgepikt onderweg natuurlijk. Tegelijkertijd heb je last van zowel de politie als andere graffiti-gangs die je op de hielen zitten, dus snel en behendig zijn is belangrijk.

Qua gameplay en besturing is er vrij weinig veranderd aan Jet Set Radio. Dit lijkt misschien positief, maar is het helaas niet. Je merkt heel duidelijk dat de gamesindustrie de afgelopen twaalf jaar niet stil heeft gestaan. De controls werken niet erg fijn en ook de camera is regelmatig erg storend, iets waar je bij recente games amper nog last van hebt. De gameplay zelf is ook redelijk achterhaald. Waar games tegenwoordig redelijk gebalanceerd zijn met een langzaam oplopende moeilijkheidsgraad, is dit in Jet Set Radio erg wisselend, terwijl tegelijkertijd de missies erg veel van hetzelfde zijn en de afwisseling hier ver te zoeken is. Desondanks is het wel leuk om te spelen, totdat je weer een missie verliest door een onhandige camera.

jetsetradio

Het is erg jammer dat er enkel voor een HD-upgrade is gekozen voor deze game. Het spel ziet er erg goed uit en ook muzikaal zit het goed in elkaar, maar de gameplay is helaas wel overduidelijk verouderd. Ik had persoonlijk liever een gloednieuwe Jet Set Radio gezien zonder cameraproblemen en met meer afwisseling. Deze HD-versie van Jet Set Radio is voor de fans een leuke aanschaf, maar voor mensen die onbekend zijn met het origineel is het geen geweldige introductie omdat het allemaal nogal verouderd aanvoelt. Heb je echter vooral sentimentele redenen om deze game te willen spelen dan zul je je hier geen buil aan vallen. Voor ongeveer tien euro is het dan een prima aanschaf en wellicht overtuigen goede verkopen SEGA om een geheel nieuw deel van de game te maken.

3 sterren

Gespeeld op Xbox 360, ook verkrijgbaar voor PlayStation 3, PlayStation Vita en pc.