Pro Evolution Soccer 2013

De rivaliteit tussen Messi en Ronaldo heeft sinds dit jaar weer een nieuwe vorm aangenomen. Christiano Ronaldo staat nog steeds op de voorkant van de nieuwe PES, en Messi is het boegbeeld van Fifa 13. Maar welke game is nou beter? Is Pro Evolution Soccer 2013 eindelijk weer de voetbalgame waar we van kunnen houden (zoals PES 4 en 5) of is het net zoals de afgelopen jaren een zooitje?

pes

Konami belooft veel voor PES13. Veel meer vrijheid in bewegen en passen, gigantisch veel moves en tricks erbij en bijna alle gameplayfeatures moeten verbeterd zijn. Ze zeiden nog net niet: The King is Back. Na vele uren kan ik inderdaad zeggen dat ze zich hieraan hebben gehouden. Met de linker trigger heb je volledige vrijheid om de bal overal te plaatsen waardoor de game een stuk lastiger maar ook leuker is, en de lijst aan nieuwe moves is bijzonder groot. Dit zijn aspecten die mij een aantal jaar terug in de tijd brachten, de tijd waarin je eerst uren aan de tutorial van PES4 zat om alle moves uit je hoofd te leren. De gameplay is wel wat beter geworden, maar is helaas nog steeds niet top.

pes

Thinnes kid at fat camp
Alles voelt nog steeds erg statisch aan, alsof je niet een echte wedstrijd aan het spelen bent. Het is wel bijzonder veel verbeterd ten opzichte van 2012. De animaties zien er goed uit, het is niet gemakkelijk om een kans te maken en goals zijn net zoals in elke PES allemaal uniek. Maar toch voelt het spel niet aan zoals een voetbalspel aan hoort te voelen. Dat dit spel beter is dan alle PES-games die we deze generatie hebben gezien is een feit, maar het voelt daardoor aan alsof dit deel de ‘thinnest kid at fat camp’ is.

Want hoewel de gameplay wel redelijk goed is, hoort bij een compleet voetbalspel ook het totale pakketje. Licenties, sfeer, noem maar op. Met de helft van de licenties zit het goed; de Champions League en de Europa League zijn weer vertegenwoordigd, maar met de rest valt het tegen. Het is zonde dat je niet eens alle teams die op dit moment in de Champions League zitten kunt kiezen. Je kunt bijvoorbeeld door het gemis van Borussia Dortmund niet de poule maken waarin Ajax nu zit. En vervang je Dortmund door een andere willekeurige club, dan zit je alsnog met een ‘nep’ Manchester City te spelen, want ook daar zijn geen rechten voor.

pes

Who ate all the Pies?
Gelukkig voor de Nederlandse spelers is de Eredivisie in zijn geheel  te bespelen, maar ook hier is het gewoon laks dat de transfers niet up to date zijn. Met Vertonghen en Anita is Ajax nog op volle oorlogssterkte en omdat spelers als Sana en Babel ontbreken in de game, kun je de selectie nooit echt up to date maken. Hier komt waarschijnlijk in de nabije toekomst wel een update voor, maar het is gewoon zo dom dat dat niet bij de launch geüpdatet is. Net als de vraag waarom de Amsterdam Arena is verdwenen uit de game. Gelukkig hangt er nog steeds her en der in stadion de vlag met: Who ate all the pies. Dat maakt veel goed.

pes

Qua modi zit het met de game wel weer snor. De Champions League en de Copa Libetadores zijn erg tof gemaakt en brengen ook echt die sfeer die die daar hoort in je huiskamer. Football Life (Master League) is er ook weer en heeft nu veel meer updates gekregen in de vorm van het verhaal. Dit heeft wel wat, maar komt ook met een gigantisch nadeel. Je bent met veel dingen bezig in deze modus, maar alles gaat zo traag als stront door een trechter. Voor elke dag die in de game voorbij gaat zit je een minuut te wachten op de laadtijden. Het gaat zo bijzonder sloom dat de lol er snel vanaf is. Dit is voornamelijk zo tijdens de transferperiodes, dan is het gewoon niet leuk om Football Life te spelen.

De andere modi zijn leuker om te spelen. De Be A Legend-mode, waarin je met je eigen speler speelt, is diep en aantrekkelijk. Ook hier zit je wel eens tandenknarsend naar je scherm te kijken vanwege de laadtijden, maar het is nog te overzien. Online werkt ook prima en omdat je alleen tegen tegenstanders uit je eigen land kunt spelen zul je nooit last van lag hebben. Wel is het zonde dat je zo veel spelers hebt uit zo veel landen en dat je verplicht bent om te spelen tegen Henk die drie straten verder woont.

pes

Audiovisueel is de game er weer wat op vooruit gegaan. De pc-versie is beduidend mooier dan de PS3-versie, maar beide zien er goed uit. Het blijft alleen raar dat na doelpunten de PS3-versie inzakt naar tien frames per seconde, waardoor het bijna slow motion lijkt. Ik neem aan dat de consoles nog niet zo overdreven oud zijn dat deze ‘grafische pracht’ zoveel vraagt van zo’n machine. De muziekkeuze is wat moderner dan je normaal van PES gewend bent, ik was ook geheel verrast toen ik het hitje Ai Se Eu Te Puego voorbij hoorde komen. Je moet ervan houden.

Met Pro Evolution Soccer 2013 heeft Konami behoorlijk wat beter gemaakt ten opzichte van de vorige delen. De gameplay is stukken beter dan voorheen, grafisch ziet het er goed uit en ook de AI is beter dan ooit. Maar toch is het het allemaal nog steeds niet. Wedstrijden voelen niet lekker aan en zijn veel statischer dan ze moeten zijn. De animaties mogen er dan wel mooi uitzien van dichtbij maar wanneer je een wedstrijd speelt lijken het soms wel houten klazen. Ook ontbreken er tal van clubs en landen vanwege de licenties, wat gewoon erg zonde is. De verschillende modi zijn leuk om te spelen, maar dankzij de lange laadtijden verdwijnt er veel van het plezier hierbij. PES2013 voelt als een stap omhoog in de PES-serie, maar is nog lang niet de koning van de voetbalgames. Ik hoop dat ze heel snel met een nieuwe engine komen voor deze serie en dat ze weer ‘The King’ van het voetbal kunnen worden, maar op dat niveau zitten ze nog lang niet.

+ Gameplay is stukken beter dan eerst      - Statisch voetbal 7,5
+ Verschillende modi zijn tof - Laadtijden
+ AI is sterk  - Ontbreken van licenties