iOS: Cowbeam

Als er een nieuwe iOS-game komt uit ons kikkerlandje spitsen wij onze oren al snel en vragen wij ons af wat het is geworden. Digital Dreams komt met hun eerste game, Cowbeam. Wat op het eerste gezicht een simpel spelletje lijkt gaat toch een stuk dieper dan gedacht.

cowbeam

In Cowbeam speel je de alien Hank, die een beetje lijkt op een splitsing van Plankton uit Spongebob en de aliens uit The Simpsons. Hank heeft een obsessie met, hoe kan het ook anders, koeien. Nadat hij er een had gezien is hij er helemaal dol op. Hij is verliefd op al die koeien maar om indruk te maken op die grote beesten moet hij een stier worden. Om dit te doen gaat hij alle zonnestelsels af om verschillende koeien en stieren te zoeken en deze op te slurpen in zijn schip. Met als einddoel om via een transformatie zelf in een stier te veranderen en de liefde te kunnen bedrijven met zijn geliefde koe….tja, wij hebben het zelf ook niet bedacht!

cowbeam

Wanneer je verwacht dat je gewoon met een ufo koeien moet opzuigen kom je bedrogen uit, Cowbeam is namelijk een goed bedacht puzzelspel. Je zoekt in een aantal beurten een koe in een groot sterrenstelsel, waarbij je door goed de hints te lezen erachter moet zien te komen waar het gevlekte beest zich verstopt. Dit is helemaal niet makkelijk. Je krijgt maar een beurt of vijf om het dier te zoeken en er zijn zo’n vijftien planeten per sterrenstelsel, dus je moet nog de mazzel hebben dat de hints duidelijk zijn (de planeet is rood is een goede hint) en dat je dan nog net de juiste aanklikt. Het is een simpel concept maar doordat het aardig lastig is om een hoge score te halen is het behoorlijk leuk.

cowbeam

Doordat je maar zo weinig kansen krijgt moet je vaak een level opnieuw spelen. Omdat telkens alle koeien op willekeurige plekken liggen is het dus niet een kwestie van onthouden op welke planeet de koe zit. Hierdoor kun je jezelf behoorlijk wat uren bezig houden voordat Cowbeam is uitgespeeld. Maar na een uurtje koeien zoeken ben je wel weer klaar ermee, want het wordt niet heel veel spannender dan het basisconcept  van de game. Voor de kleine prijs van € 1,59 ben je in het bezit van dit iOS-spel die voor dat bedrag toch genoeg gameplay biedt.

Cowbeam is een denkspel met een twist in het verhaal en in de gameplay zelf. Een spel waarin je op zoek bent naar koeien zegt je misschien helemaal niets maar het is verrassend leuk.  Je bent op zoek naar de hints en je moet goed opletten wat je doet want met de weinige kansen die je hebt om het zoogdier te vinden moet je zuinig omgaan in je zoektocht. Grafisch is het allemaal leuk vormgegeven en de cutscenes zijn van een hoog niveau. Na een tijdje ben je wel al klaar met het basisconcept van de game maar voor een kleine twee euro heb je in Cowbeam een leuk spel voor de iPhone/iPad waarmee je jezelf een aantal uurtjes mee kunt vermaken.

Exclusief op iOS