LEGO Batman 2: DC Super Heroes

Traveller’s Tale gebruikt al zeven jaar min of meer dezelfde formule voor hun LEGO-gameserie. In die tijd hebben ze al meer dan tien games uitgebracht die op populaire filmfranchises zijn gebaseerd. LEGO Batman 2 probeert de boel nieuw leven in te blazen door voor het eerst met gesproken tekst te werken en, belangrijker nog, een open wereld te introduceren. Het maakt het in ieder geval de meest ambitieuze LEGO-game tot nu toe.

LEGO Batman 2 heeft net als zijn voorganger een origineel verhaal. Dat is voor mij een groot pluspunt, want films naspelen zoals in de andere games vond ik maar een saaie bedoeling. Ook goed is dat er hoog ingezet wordt door de focus te verleggen van Batman naar de hele Justice Leage.

Het LEGO-uiterlijk is zoals altijd erg charmant, maar het roept ook herinneringen op van oude superheldentekenfilms en stripboeken. De geinige filmpjes en grappige dialogen staan in groot contrast met de serieuze moderne uitvoeringen van superhelden die tegenwoordig uitkomen. Daardoor voelt het, ondanks dat je weer voornamelijk met de Caped Crusader speelt, alsnog best fris.

Waar Rocksteady steeds voor beperkte omgevingen koos voor hun grimmige Batman is de koddige Dark Knight van Traveller’s Tale vrij om heel Gotham te verkennen. Zij het te voet of met een van de vele kenmerkende voertuigen van de franchise, zoals de Batmobile. De stad is tot de nok gevuld met verstopte LEGO-blokjes, schurken, burgers die gered moeten worden en andere aardigheidjes die obsessieve verzamelaars hoofdpijn zullen bezorgen.

De open wereld-opzet betekent niet dat alles anders is. Je hebt nog steeds op zichzelf staande missies waarbij je in gesloten ruimtes van A naar B moet lopen. In die missies moet je zoals in alle andere LEGO-games de juiste personage met de juiste kracht op de juiste plek gebruiken. Het wijst zich allemaal redelijk vanzelf. Je hebt ook maar een knop nodig wanneer je tegen vijanden vecht. Dit is duidelijk een game voor de kids (of onze eindredacteur).

Volwassenen zullen dus misschien eerder uitgekeken raken op de simplistische gameplay en lage moeilijkheidsgraad. Gelukkig zijn er een aantal momenten die bij iedereen tot de verbeelding zal spreken. De leukste is misschien wel wanneer je Superman vrijspeelt en voor het eerst door de stad vliegt terwijl de klassieke Superman-theme van John William op de achtergrond draait. Het voelt als een verwezenlijkte speeltuinfantasie.

Het is ook duidelijk te zien dat men hier met een groter budget te werk heeft mogen gaan. Er zitten een aantal (voor LEGO-termen) spectaculaire actiescènes in het spel. Traveller’s Tale heeft ook diep in de DC-archieven gegraven en vijftig speelbare personages eruit gehaald. De meeste kun je pas vrijspelen nadat je klaar bent met het verhaal, waardoor de liefhebber dus lang zoet zal zijn.

Het enige echte probleem is dat de game enorm recyclet. De meeste personages zijn niet alleen klonen van andere superhelden, maar ze spelen ook hetzelfde als personages uit andere LEGO-games. Veteranen zullen dus meer van hetzelfde tegenkomen. Puzzels worden ook constant herhaald, waardoor je er weinig voldoening uit haalt.

Verder heeft het spel veel mankementen van technische aard. De camera werkt slecht als je door drukke straten vol vijanden loopt en voor vliegende personages gaat deze flippen wanneer je te dicht bij een gebouw komt. De lijst gaat door: objecten doen er lang over om in te laden, het spel bevriest je personage een paar secondes elke keer dat het autosaved, de game is een aantal keer volledig vastgelopen. Het zijn toch wel slordigheden waar je je aan gaat ergeren.

Traveller’s Tale spreekt met LEGO Batman 2: DC Super Heroes dat kinderlijk sentiment van bewondering voor superhelden aan. Ondanks dat het daarvoor grotendeels dezelfde oude gameplay-formule hergebruikt is het dankzij een aantal vernieuwingen toch nog een beetje fris. Helaas is het spel, net als kinderlijke fantasieën, uiteindelijk een beetje gebrekkig.

+ Verwezenlijkt superheldenfantasie - Misschien te simplistisch en makkelijk 7
+ Grappig en charmant - Gerecyclede content
+ Veel te verzamelen - Technische tekortkomingen en irritaties