Joy Ride Turbo

Gespeeld op Xbox 360, exclusief verkrijgbaar voor Xbox Live Arcade.

In 2010 verscheen Kinect Joy Ride, een racegame die dankzij de besturing met Kinect een bijzondere ervaring was. Ondanks de release voor Kinect was de game oorspronkelijk nooit bedoeld als een game voor Kinect. Twee jaar later komt ontwikkelaar BigPark met een nieuwe game exclusief voor Xbox Live Arcade, waarbij je de game met een controller kunt besturen. Is Joy Ride Turbo het nu wel waard voor gamers zonder Kinect?

Turbo

Kartgames zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Nintendo blijft successen opbouwen met Mario Kart en Sony komt in de toekomst met LittleBigPlanet Karting. Microsoft heeft Kinect Joyride voor Kinect en komt nu dus met een kartgame met de herkenbare avatars die te spelen is met een controller.

Kampioenen ole ole!
In de game kun je diverse kampioenschapsraces opstarten. Elk kampioenschap bestaat uit drie races gericht op een specifieke klasse voertuig: muscle, truck en sport. Zodra de drie races zijn gereden unlock je een laatste Grand Prix-race die je kunt zien als een finale van een kampioenschap. Hierin is het mogelijk om te kiezen tussen drie moeilijkheidsgraden, 100HP, 200HP en 300HP. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe meer rondjes je moet rijden en hoe moeilijker de game natuurlijk wordt.

De kampioenschappen zijn simpel en snel te behalen zonder hevige problemen. Binnen een korte tijd heb je de drie kampioenschappen voltooid en zijn alle parcoursen vrijgespeeld. Met kartgames is geluk ook een belangrijke factor, want ook in Joy Ride Turbo beschik je over diverse power-ups. Power-ups verdien je dankzij zwevende kratten die je door het parcours kunt vinden. De meeste power-ups zijn te vergelijken met power-ups uit andere kartgames. Je hebt onder andere nitro, een schild die aanvallen afketst, shock wave die een enorme schok rond een auto loslaat en raketten die je afvuurt richting een tegenstander. De verschillende power-ups zijn leuk, maar hebben helaas geen al te grote rol van betekenis.

De game is namelijk behoorlijk simpel qua moeilijkheidsgraad en ook zonder de power-ups moet het geen moeilijke klus zijn om als eerste de finishlijn te halen. Wat hier ook bij helpt is dat je nitro kunt verdienen door verschillende stunts te doen in de lucht. De parcoursen bevatten namelijk veel plekken waarmee je de lucht in gaat. Op dat moment is het aan de gamer om diverse salto’s te maken met je auto. Het ziet er leuk uit en is een geinige toevoeging waarmee je nitro verdient.

Joyride

Met z'n allen!
Op het moment dat je de game in co-op gaat spelen, wat je tot en met maximaal vier man kunt doen, begint het plezier pas echt. Dan zijn de power-ups een stuk leuker om te gebruiken en begint het kat-en-muisspel pas echt. Vanaf dan verandert de game in een geweldige partygame voor Xbox Live Arcade die de 800 Microsft Points waard zijn als je op zoek bent naar een leuke en simpele co-op game. Naast de kampioenschapsraces, is er ook de mogelijkheid om normale races (met of zonder power-ups) te starten. Dit kan zowel online tot en met acht man, of zoals eerder gemeld, tot en met vier man in co-op. Het is alleen jammer dat het online gedeelte niet erg geslaagd is, gezien de lege lobby’s. Als laatste bevat de game ook een stuntpark waarin gamers vrij rondrijden in een groot gebied vol met half-pipes en enorme bruggen. Een leuke toevoeging waarbij het mogelijk is om kratten, munten en troffeeën te verzamelen.

JoyrideJoyride

De game bezit in totaal tien verschillende parcoursen die er allemaal geheel anders uitzien. Alle parcoursen hebben hun eigen kleurrijke thema. Wel zijn maar liefst zeven parcoursen overgenomen uit Kinect Joy Ride en heeft Joy Ride Turbo dus maar drie nieuwe parcoursen. Naast een vaste baan is het ook mogelijk om via verschillende shortcuts te rijden, die meestal net wat handiger zijn om een tegenstander in te halen. Daarnaast is het handig om de shortcuts door te nemen, gezien er op veel plekken speciale kratten liggen waarmee je items voor nieuwe wagens verdient.

Verzamel onderweg kratten, munten en troffeeën waarmee je nieuwe kleuren voor je auto’s kunt kopen. De auto’s zijn onderverdeeld in drie klassen: muscle, truck en sport. Dankzij de kratten die je onderweg oppikt, verdien je nieuwe items voor verschillende auto’s. Met de items is het uiteindelijk mogelijk om een nieuwe auto te bouwen. De auto’s voelen allemaal net even iets anders aan, maar de keuze die is niet groot genoeg om een race te beïnvloeden. Het verschil is zodanig niet groot genoeg om een merkbare verschil te zien in de snelheid van de verschillende auto's.

Joy Ride Turbo is een vermakelijke game die pas echt los komt in co-op. Ondanks dat is er genoeg te beleven voor de gamer die liever alleen speelt en bevat het genoeg content om een lange tijd plezier te hebben. Joy Ride Turbo ziet er goed uit en doet uiteindelijk wat je verwacht van een kartgame. Voor 800 Microsoft Points beleef je een simpele, maar uiteindelijk leuke race-ervaring.

Drie sterren!