Ichi

Gespeeld op iPad, beschikbaar voor iPhone, Mac en pc

Of het nu gaat om de AAA-titels van Guerrilla, de volwassen 2D-hits van Ronimo of het retro-arcade geweld van Vlambeer: de Nederlandse game-industrie timmert flink aan de weg. Zo ook Stolen Couch Games, een kleine ontwikkelaar die eerder dit jaar met Kids vs. Goblins kwam. Ditmaal brengen ze, in samenwerking met Jay van Hutten, Ichi naar iOS, pc en Mac. Welkom in een abstracte wereld van krijtstreepjes, hersenbrekers en vingervlugheid.

ichi review

Het concept achter Ichi lijkt simpel: zorg ervoor dat het bewegende krijtstreepje alle gele rondjes oppakt. Gebruik hierbij de gegeven objecten op het vel papier en vermijdt eventuele vijanden (in de vorm van stekels aan de rand van het level). Met een simpele schermaanraking verander je de actieve objecten in het level. Zo zijn er rode driehoeken die draaien en blauwe driehoeken die verdwijnen en verschijnen. Naast deze actieve elementen zijn er ook aantal passieve elementen aanwezig in de game: een teleporter, die je krijtstreep van punt a naar punt b brengt, een breekbare muur en een krijtsplitter welke je krijtstreepje in tweeën splitst voor dubbel het plezier.

Naast deze toolset kun je, door op het lopende krijtstreepje te drukken, één extra muur tekenen die, net zoals de breekbare muren, na eenmalig contact met het krijtstreepje zal verdwijnen. Dit extra muurtje is een klein detail maar heeft enorme impact op de gameplay en de manier waarop je nadenkt over de puzzels.

ichi review

De gehele toolset is simplictisch in de meest positieve zin van het woord en zorgt ervoor dat je al snel een goed gevoel krijgt voor de puzzels en de benodigde strategie om deze op te lossen. Doordat Ichi slim gebruikmaakt van de vorm van het level, het positioneren van meerdere objecten en het strategisch inzetten van het additionele muurtje blijven de levels erg afwisselend en gaan de puzzels niet vervelen. Maar naast afwisseling is ook uitdaging een belangrijk aspect binnen het puzzelgenre.

En deze uitdaging blijft in Ichi voorlopig beperkt. Zo speelde ik binnen een kleine twee uur alle 51 huidige levels op ranking ‘A’ uit. Sommige levels zijn zelfs lichtelijk te cheaten door slim gebruik te maken van het krijtstreepmuurtje. Zo ben ik levels tegengekomen waar ik nog 4 a 5 stappen over had toen ik het level uitspeelde. De moeilijkheidsgraad van de ‘standaard’ levels is dus redelijk laag, maar toch bieden de levels aan het einde van de rit goede hoop.

ichi review

Vooral de laatste paar levels laten pas echt de potentie zien die in Ichi verborgen zit. Levels waarbij veel handelingen achter elkaar gedaan dienen te worden, afgewisseld met het snel trekken van muurtjes en daarbij nog opletten dat je in je enthousiasme niet te vaak op het scherm drukt en daarmee je eigen oplossing verprutst, laten zien dat Ichi méér dan een ‘simpele’ puzzelgame is. 

Op het moment dat je een ritme begint te ontwikkelen in een level (tap tap tap tap even wachten tap, muurtje tekenen, snel 3x tappen, nieuw muurtje tekenen tap tap tap) begint de game zenuwslopend te worden en smaakt de overwinning des te zoeter. Op deze momenten speel je een breinbreker en behendigheidgame in één, iets wat een voor een enorme drijfveer zorgt om verder te spelen.

ichi review 4

De 51 meegeleverde levels zijn dus relatief te makkelijk en halen niet het meeste uit de game. Gelukkig gaat Ichi verder want de game biedt, naast de blijvende ondersteuning in de vorm van nieuwe levels van Stolen Couch Games zelf, ook een doeltreffende level-editor. Deze WYSIWYG-editor werk op gelijke voet met de toolset en biedt een duidelijke en simpele manier om de meest complexe levels te bouwen. Stolen Couch Games heeft goed gekeken naar vergelijkbare communityconcepten en weet, middels een Little Big Planet-esque rating systeem, duidelijk het kaf van het koren te scheiden. De editor biedt in ieder geval uren additionele creatie- en speelplezier.

Conclusie
Ichi staat op dit moment qua content in de kinderschoenen en krijg hopelijk snel een groeispurt. Het puzzelmechaniek is in een zeer pure vorm uitgewerkt en daardoor erg doeltreffend en diepgaand. Op dit moment ben je binnen een kleine twee uur door de beschikbare 51 levels heen en is het jammer dat er nog geen complexere levels aanwezig zijn. De simplistische toolset biedt namelijk genoeg mogelijkheden om erg creatieve en complexe levels te bouwen. Meerdere splitters in een enkel level, levels puur gebouwd op snelheid en reactievermogen of echte breinbrekers: de mogelijkheden zijn in ieder geval eindeloos. 

Gelukkig lijkt het er op dat Stolen Couch Games op een juiste manier gebruikmaakt van haar editor en de daarbij behorende community. Het is even afwachten hoe deze community de editor oppakt maar de pareltjes tussen de kleine honderd levels die op dit moment beschikbaar zijn bieden goede hoop. Hopelijk komen ze snel met een moeilijkere content-update zodat het zeer vermakelijke Ichi haar verdiende vierde ster binnen kan halen.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.