Sorcery

Exclusief voor PlayStation 3 met Move-controller

Sony toverde de PlayStation Move uit hun mouw nadat de concurrent liet zien dat mensen wel willen bewegen voor hun televisie. Het aanbod van volwaardige games laat het alleen nog erg afweten, maar aan spellen vol minigames geen gebrek. Sorcery is gemaakt met de Move als enige ondersteunde controller. De Move kan zich nu gaan bewijzen in een volwaardig avontuur: is het een wonder of een vloek geworden?

Header

Er was eens...

Jij speelt Finn, een leerling van tovenaar Dash. Dash heeft een pratende kat, Erline, die een oogje in het zeil houdt. De kat vindt Finn maar een nietskunner met een grote mond. Dash moet weg en nadat Finn een pot vol toverdrank omgegooid heeft, wil hij op zoek naar het ingrediënt grafstof om het weer opnieuw te maken. Hij pakt een reservetoverstaf en gaat naar een eiland vol geesten om grafstof te halen. Finn leert daar over een oorlog tussen mensen en elfen die honderd jaar geleden heeft gewoed. Per ongeluk opent hij een poort tussen de mensenwereld en de elfenwereld door een speciaal kristal aan te raken. De nachtmerriekoningin, een van de elfen, bemerkt hierdoor dat Dash haar dochter verborgen heeft gehouden als de kat Eline. Nadat Dash is verslagen staat de leerling er alleen voor om de koningin te stoppen. Hij zal naar de elfenwereld moeten om de vader van Eline te zoeken.

SorcerySorcery


Om te vervloeken

Het verhaal is niet heel complex, maar vermakelijk genoeg om te willen volgen. Een probleem met het verhaal zit in een hele andere hoek: als ik verder ga dan wordt het vorige stuk stad, grot of wat dan ook afgesloten. Voor een spel waarin goudstukken, levensdrankjes en andere items verborgen achter muren of hoekjes liggen, is het irritant dat je niet even terug kunt. Een voorbeeld. Na een gevecht kan ik twee kanten uit. Ik kies ervoor om onder een viaduct te lopen in plaats van een op het oog niet doodlopende dorpsstraat. Ik ben er nog niet door of er liggen onbreekbare kisten achter me en ik krijg de kans niet meer om dat geheim in of na die straat te vinden. Verkenning wordt zo tegengewerkt en op het gegeven moment neem je het maar zoals het is: dan maar niet alles onderzoeken, want telkens opslaan voor een keuze en herladen als het de verkeerde beslissing blijkt te zijn, trekt je geheel uit het verhaal. Jammer, want er zijn veel items te vinden als je wel vrij mocht verkennen.

SorcerySorcery


De Move als toverstaf

De PlayStation Move werkt prima in Sorcery. Deuren openen, toveren, drankjes drinken doe je allemaal met logische bewegingen. Even je genezingsflesje schudden voor gebruik en daarna net doen of je met je Move iets inschenkt. Het reageert snel genoeg om ook in benarde situaties jezelf te kunnen genezen. Het mikken van spreuken is even wennen, maar als je daar moeite mee hebt is er een optionele cursor, zodat je ziet waar je mikt. De kleur van de bol op je controller past zich aan het spel. Het neemt bijvoorbeeld de kleur aan van toverdranken en -spreuken die je gebruikt of soms neemt het de kleur van de omgeving over. De Move is duidelijk meteen bij de start van de ontwikkeling van dit spel gebruikt, een handleiding is onnodig. Het kalibreren is een kwestie van twee keer naar je scherm wijzen en dan ben je klaar. Met de optionele navigation controller is het handiger om in de wereld te bewegen, heb je deze niet dan is je PlayStation 3-controller voldoende om Finn in de juiste richting te laten lopen.

SorcerySorcery

Simsalabim

De ontwikkelaars hebben slim gespeeld met de spreuken en variatie. Je leert er spreuken bij in de loop van het verhaal. Zo begin je met een bliksemschicht en leer je later een ijsspreuk. Het blijft niet alleen bij een ander grafisch effect, de spreuken zijn namelijk te combineren. Zo vries je een orc tot een blok ijs en versplinter je hem in stukjes met een aardespreuk, die een grond in een smalle rechte golf laat trillen. Het wordt leuker met bijvoorbeeld vuur: je kunt een muur van vlammen opwerpen en een tornado erdoor gooien. Deze pakt de hele muur met zich mee en zorgt voor een heuse vuurtornado. Erg tof gedaan en het zorgt voor genoeg variatie in de gameplay. Het switchen tussen de soorten spreuken is een kwestie van een simpele beweging. Dat werkt erg snel, zodat je ook kan en wil variëren.

SorcerySorcery

Experimenteren met toverdrankjes

In de wereld van Sorcery liggen her en der ingrediënten verstopt. Als je een nieuw ingrediënt hebt kun je de alchemist gaan uithangen en deze onderzoeken op combinaties met al gevonden ingrediënten. Er moeten drie stofjes in een recept en elke combinatie verbetert iets. Je vindt of koopt toverflesjes om een drankje in te bewaren. Hoe meer flesjes je hebt, hoe meer bonussen je tegelijkertijd hebt. Berenbloed geeft je bijvoorbeeld veertig procent meer levenspunten, terwijl een ander drankje zorgt voor vijfentwintig procent meer bliksemschade bij vijanden. Er zijn genoeg keuzes te maken om jouw favoriete speelstijl te verbeteren. Deze drankjes zijn te upgraden, zodat de bonus per soort drankje beter wordt. Je komt een reizende koopman tegen om gevonden spullen te verkopen en de voor jou bekende stofjes in te kopen. Het maken van deze drankjes gaat in Move-stijl, dus roeren, strooien, inschenken en malen doe je ook met betreffende bewegingen. Het enige nadeel is dat je voor de onbekende ingrediënten de wereld moet verkennen en dat juist dit dus niet goed is uitgewerkt. Je hebt dus het gevoel dat je iets mist als je een pad niet meer kan kiezen.

SorcerySorcery

Betoverende muziek

De begeleidende muziek in Sorcery is Keltisch en dat past prima bij de sfeer en de wereld die geschapen is. De effecten springen er niet echt uit, audiotechnisch, maar ze doen hun ding. De grootste ergernis voor je oren is het gesproken gedeelte. De vijver van stemacteurs is erg klein bij Sony. En om de een of andere reden wil ik ‘orcs’ horen en niet ‘boemannen’. Het blijft stom dat je geen taalkeuze in de meeste spellen van Sony hebt, maar meteen je hele PS3-systeem maar in de gewenste taal moet configureren. Persoonlijk houd ik niet van Nederlandse gesproken taal in spellen, dus het systeem gaat op Engels bij spellen, waarbij opeens Nederlands opgedrongen wordt.


Conclusie

Sorcery is leuk. Het ziet er mooi uit, met dank aan de Unreal 3-engine, de Move werkt prima en maakt de besturing zo simpel als het maar kan. Er is veel variatie in de combinaties van spreuken en er is genoeg te ontdekken. Het is alleen jammer dat het verkennende gedeelte zo geblokkeerd wordt, dat mag je heel letterlijk nemen. 

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Combineren van spreuken  - Verkennen van de wereld      8
+ Creatief gebruik van Move   
+ Prima sfeer   

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.