Fable Heroes

Exclusief voor Xbox 360.

Net als veel televisieseries en films kent ook de gamesindustrie het fenomeen van de spin-off. Een onderdeel of personage uit een bekende en populaire game wordt beetgepakt en in een eigen omgeving geplaatst. Na drie spellen in de Fable-serie heeft Lionhead Studios nu met Fable Heroes de eerste spin-off uitgebracht. Is dit een aanvulling op het bestaande Fable-universum?


Fable, maar dan anders
Fable Heroes brengt spelers de volledige Fable-wereld in een setting die compleet aan de andere kant van het spectrum staat. Alles speelt zich namelijk af binnen de wereld van een bordspel. De personages, zoals de held en Reaver uit Fable III, zijn uitgevoerd als lappenpoppen. Aan het begin van het spel heb je de keuze uit vier verschillende personages. Elk heeft zijn eigen soort aanvallen. Zo heeft de één een groot zwaard en vecht in het midden van de strijd en een ander gebruikt een pistool vanaf een afstandje. 

Je loopt over een soort bordspeltegels van onderdeel naar onderdeel. Elk deel van het spel is een stad uit de Fable-wereld van Albion. Heel veel keus heb je niet op het bord, zeker in het begin. Je kunt naar voren lopen naar de eerste stad en terug lopen naar het begin. Als je dan de lastige keuze hebt gemaakt voor de eerste stad schiet je van het bord af.

 

Hakken en zagen
De gameplay in de steden is een simpele hack-and-slash. Je speelt met een groepje van vier personages. Afhankelijk van het aantal spelers wordt de rest door de computer bestuurd. Eén van de basisdoelen in het spel is het verzamelen van gouden munten. Deze vind je letterlijk door de hele wereld heen. Niet alleen bij het verslaan vijanden, maar zelfs bij het neerslaan tuinhekjes komen er gouden munten tevoorschijn. Deze munten heb je later in het spel weer nodig om je personage beter te maken. Je loopt dus letterlijk al hakkend door de stad heen.

Doe een stapje naar voren
Het speelveld is akelig lineair. Je loopt over een lange weg en komt onderweg hordes tegenstanders tegen. Daar waar het lijkt alsof je een zijweg hebt gevonden, kom je tot de ontdekking dat deze er niet is. Het is vooruit lopen of achteruit lopen, meer niet. Dit haalt een groot deel van de uitdaging uit het spel weg. Jouw leven wordt in Fable Heroes uitgedrukt in hartjes. Hiervan heb je er vijf. Wanneer je aangevallen en geraakt wordt, raak je harten kwijt. Ook wanneer je een speciale area attack doet kost je dat één hart. Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden om je harten aan te vullen. Niet alleen laten de monsters deze achter, maar ook schatkisten die in het veld staan geven je soms een hart. Hierbij moet je als speler dan wel sneller zijn dan de computer, want als de NPC’s ook harten nodig hebben, lopen zij er ook heen om het hart te pakken. Overigens kun je feitelijk niet dood gaan in Fable Heroes. Wanneer je door je leven heen bent word je doorzichtig en kun je wel vechten, maar geen munten verzamelen. Op het moment dat je een hart oppakt, kun je vrolijk weer verder alsof er niets aan de hand is.

 

Aan het eind van het level krijg je telkens twee keuzes in de richting die je loopt. De één leidt naar een eindbaasgevecht, de ander naar een minigame. Beide bieden niet echt wat je van een leveleinde verwacht. Het spel wordt er namelijk niet heel veel moeilijker van. Zeker omdat je niet dood kunt gaan zijn de eindbazen vrij simpel te verslaan. Het is een kwestie van vrij tactiekloos hakken op het monster voor je. Daarnaast zijn de minigames redelijk kort en redelijk chaotisch. Beide zijn eerder een teleursteling dan een aanvulling op de gameplay.

Als je óf de eindbaas óf de minigame hebt voltooid, is deze ook direct vrijgespeeld op het speelveld. Hierdoor kun je deze nogmaals spelen zonder eerst weer door het level heen te moeten. Wil je ze allebei nogmaals kunnen spelen, dan zul je wel twee keer door de stad heen moeten hakken en aan het eind een andere richting kiezen. Fable Heroes heeft mij echter niet genoeg uitgedaagd om een level ook daadwerkelijk een tweede keer te doorlopen.

Rollen met die dobbelsteen
Aan het eind van elk level kom je op een soort monopoly-bord. Hier krijg je de kans om jezelf te verbeteren voor het volgende level. Je gooit met een virtuele dobbelsteen en de computer zet je poppetje naar voren. Elke plaats heeft een ander doel. Je kunt bijvoorbeeld je aanvallen sterker maken, je verzamelde goud met een bepaald percentage verhogen of de gezichtsuitdrukking van je personage aanpassen. Wat de speltechnische functie van dit laatste is heb ik tot op heden nog niet kunnen ontdekken. Al deze upgrades koop je met de munten die je in de levels ervoor hebt verdiend. Doordat je ook het dobbelritueel voor de NPC’s moet uitvoeren ben je redelijk lang met dit onderdeel bezig. Zelf had ik in ieder geval het gevoel dat ik langer aan het dobbelen was dan aan het vechten.

 

Lights out
Als je de singleplayer hebt doorlopen, kun je de wereld van Dark Albion gaan ontdekken. Dit zijn exact dezelfde levels, maar dan in het donker. Ook zijn de vijanden die je tegenkomt uit de donkere delen van Albion. Waar ik in eerste instantie een hogere moeilijkheidsgraad verwachtte, kwam ik al snel tot de ontdekking dat Dark Albion letterlijk hetzelfde is als het gewone Albion, maar dan met het licht uit.

Money transfer
De makers van Fable Heroes hebben in het spel ook alvast een voorschot genomen op het inmiddels aangekondigde Fable: The Journey. Op het speelveld heb je namelijk de mogelijkheid om de gouden munten die je hebt verdiend over te zetten naar het spel dat dit jaar moet gaan uitkomen. Op deze manier kun je voor jezelf een behoorlijke voorsprong opbouwen in Fable: The Journey.

Conclusie
Fable Heroes heeft mij met een behoorlijk onbestemd gevoel achtergelaten. Het lijkt er op dat de mensen van Lionhead Studios geen keuze in de doelgroep hebben kunnen maken. De hack-and-slashgameplay is op zich een leuk systeem waar menig volwassen gamer zich mee kan vermaken. De poppenkastsetting, het dobbelspel na elk level en de lage moeilijkheidsgraad zijn duidelijk gericht op jonge kinderen. Jammer genoeg zijn beide delen in mijn optiek niet voor de andere doelgroep bestemd. Ik zou mijn kinderen in ieder geval geen hack-and-slashspel laten spelen. Wat mij betreft is Fable Heroes allesbehalve een waardevolle aanvulling op de Fable-serie. Als iemand die tot nu toe prima genoten heeft van de Fable-spellen, heeft dit deel mij met een behoorlijk wrange nasmaak achtergelaten. Het is dan ook maar te hopen dat Fable: The Journey dit gevoel weer kan omdraaien naar een positief gevoel over de serie.

Mensen die nog meer over het spel willen weten kunnen hier een interview met Ted Timmins van het ontwikkelteam lezen.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.