The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition

Gespeeld op Xbox 360, ook verkrijgbaar op pc

The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition komt een jaar na de pc-versie uit. Ook komt de game voor het eerst naar een console en dat doet veel gamers huiveren alsof je schoonmoeder op de thee komt.

Witcher 2

Geralt of Rivia, een Witcher, is het hoofdpersonage in The Witcher 2. Witchers zijn mensen die vanaf hun jeugd in verschillende disciplines getraind zijn zoals zwaardvechten, alchemie en magie. Hun doel is om te vechten met verschillende monsters die de wereld bewonen en bewoners te beschermen. Naast hun rigoureuze trainingen zijn Witchers ook genetisch aangepast zodat ze speciale krachten hebben die van pas komen tijdens gevechten met monsters. Helaas worden Witchers zelf vaak als monster gezien en willen dorpelingen ze zo snel mogelijk het dorp uit hebben als hun diensten niet nodig zijn. Witchers zijn monsters die monsters bevechten is voor velen het idee.

In The Witcher 2 begint het verhaal met een ondervraging van Geralt in de kerkers van een kasteel. De koning is dood en Geralt was daar de enige getuige van. Voor de bevolking is hij degene die de koning gedood heeft en dit is het begin van een verhaal waarin jij je onschuld moet bewijzen en de echte dader moet opsporen.

Geen port
De ontwikkelaar achter The Witcher 2 heeft aangegeven dat de game geen simpele port is van de pc-versie. Het is volgens hun namelijk geen port. Ik heb zelf de pc-versie nooit gespeeld maar was bang dat voornamelijk de besturing van het spel erg tegen zou gaan vallen. Gelukkig hebben de ontwikkelaars hun best hiervoor gedaan en is de besturing uitermate goed gedaan.

WitcherDe besturing zit logisch in elkaar, werkt erg goed en is makkelijk onder de knie te krijgen. Geralt kent verschillende magische krachten en het wisselen tussen deze krachten doe je in een handomdraai. Met een simpele druk op de left bumper van de controller gaat het hele spel in slow motion. Je kiest een andere spreuk, laat de bumper los en het spel gaat weer verder. Op deze manier kun je ook snel wisselen tussen verschillende items die je bij je kunt dragen en gebruiken in gevechten. Het menu in het spel waar je jouw uitrusting kiest, queesten doorleest of andere aanpassingen maakt is makkelijk te navigeren met alle vier de schouderknoppen. Hierbij merk je dat de ontwikkelaars de pc-besturing de deur uit hebben gegooid en iets nieuws, specifiek voor de controller, bedacht hebben.

De game zit technisch ook erg goed in elkaar. Er zitten wel een aantal kleine bugs en glitches in maar ik ben zelf nog niks groots tegengekomen. Het gaat voornamelijk om texturen die tijdens een filmpje iets later tevoorschijn komen en de audio die in gesprekken af en toe eventjes blijft hangen. Grafisch gezien ziet de game er erg goed uit en de sfeer in verschillende omgevingen is heel goed gedaan. Bossen na middernacht zijn gewoon beangstigend met een laagje nevel dat er hangt, wolven op de achtergrond die huilen en vreemde geluiden die je af en toe hoort in de bosjes. En dan heb ik nog niks gezegd over de monsters die tevoorschijn komen en jou proberen op te eten.

Vechten voor je leven
The Witcher 2 is een game waarin vechten met monsters en andere personages belangrijk is. Jouw personage is namelijk ook een vechter en dat wordt ook van hem verwacht. Gevechten zijn in het begin van het spel best pittig. Niet alleen omdat je nog niet zo sterk bent maar ook omdat je nog geen tactieken kent.

Tactiek is namelijk voor veel gevechten een belangrijk onderdeel. Vecht je tegen twee of meer vijanden dan moet je er namelijk voor zorgen dat je niet omsingeld wordt. Want word je aangevallen in je rug, neem je meer schade tot je en ben je in enkele tellen dood. Natuurlijk kun je hier, als je genoeg XP verdient, veranderingen in aanbrengen en jezelf beter beschermen tegen aanvallen in de rug.

WitcherJe kunt naast het gebruik van jouw zwaarden ook magie gebruiken. Witchers zijn dan wel geen tovenaars maar ze hebben wel enkele krachten. Zo kun je vijanden naar achter duwen waardoor ze vallen en jou weer wat tijd geven. Of je stuurt een vuurbal naar de vijanden en branden ze nog even door waardoor ze meer schade oplopen. De magie is vanaf het begin al beschikbaar voor de speler alleen is de magie niet heel krachtig. Het is aan de speler om een pad te kiezen en voor zichzelf tactieken te bedenken die hij of zij prettig vindt om te gebruiken. Hierdoor worden bepaalde krachten vanzelf steeds sterker en creëer je echt een eigen weg door het spel.

Naast het zwaardvechten en het gebruik van magie zijn het gebruik van vallen en magische drankjes ook van levensbelang. Soms heb je een moment waarin je jezelf kunt voorbereiden op een gevecht en dan kun je een val neerzetten of een drankje drinken. Vallen lopen uiteen van simpele berenvallen tot een magische val die een vijand vastzet op zijn plaats. Magische drankjes kunnen je extra bescherming geven of juist je krachten versterken, maar hier zit weer wel een max aan wat je kunt opdrinken. Elk drankje heeft namelijk en soort giftigheidslevel en teveel drankjes tegelijkertijd is dus niet goed voor je.

Keuzes
Naast het vechten is het voeren van gesprekken en het kiezen van bepaalde antwoorden ook van belang. Soms moet je zelfs binnen enkele seconden een antwoord geven op een vraag die je gesteld wordt. Rustig nadenken en opties bekijken zit er dan niet in. Je antwoordt instinctief met wat jou het beste antwoord lijkt. Daar zul je de gevolgen van moeten dragen. Daarnaast zijn die dialoogkeuzes niet het enige wat je door zult maken. Zo moet je af en toe ook een beslissing nemen over wie je gaat helpen en wie niet. Dit heeft drastische gevolgen voor het spel want vrienden kunnen vijanden worden en vice versa.

WitcherIn het begin van het spel had ik wel wat moeite met de dialogen. Niet omdat de teksten moeilijk waren, maar omdat er veel gerefereerd wordt naar het eerste deel van The Witcher. Je krijgt over die gebeurtenissen namelijk weinig uitleg en als je dan een NPC tegenkomt met de vraag of je een bepaalde taak hebt voltooid sta je even met je hand op je hoofd te krabbelen. Als je The Witcher hebt gespeeld dan zul je het vast wel herkennen en is het allemaal logisch en begrijpelijk.

Gelukkig is bovenstaande van korte duur. Naarmate het verhaal vordert en zich richt op de gebeurtenissen die je als speler wel hebt meegemaakt, leer je ook meer over de achtergrond van gebeurtenissen in het eerste deel. Belangrijke personages, locaties en dergelijke krijgen allemaal een beschrijving. Deze beschrijvingen kun je terugvinden in het menu en hier wordt wat uitgebreider ingegaan op hetgeen dat je leest en de achtergrond ervan. Soms is het ook noodzakelijk dat je zelf onderzoek doet in die teksten. Zo moest ik voor een zijmissie een nest van vervelende wezens vernietigen. Bij het nest aangekomen kreeg ik van Geralt de feedback dat ik iets moest hebben om het nest op te blazen.

Gelukkig kon ik bij een boekhandelaar in het dorp een boek over die wezens vinden en daar stond in hoe je de nesten moest verwijderen. Ik moest namelijk een kleine bom maken van verschillende ingrediënten en dat recept kon ik weer bij een andere handelaar terugvinden. De informatie die ik uit het boek verworven heb kan je ook verkrijgen als je een grote meerderheid van de monsters gedood hebt. Verwacht dus niet dat alles zomaar voorgekauwd zult worden en dat je af en toe zelf op onderzoek uit moet of er iets voor moet doen.

Volwassen content
Waar The Witcher en nu ook The Witcher 2 voornamelijk om bekend staan is de volwassenheid van de spellen. Naaktheid, executies en grof taalgebruik vliegen je om de oren en ik moet zeggen dat dit de game totaal niet ordinair maakt. Het grove taalgebruik van soldaten naar vrouwen in de buurt past in de setting die je voorgeschoteld krijgt. De kapitein van de wacht die zonder blikken en blozen een hendel overhaalt en twee mensen ophangt terwijl hij een rustig gesprek heeft met Geralt is daar ook een voorbeeld van.

WitcherHet is mogelijk om in The Witcher 2 hoeren te bezoeken of seks te hebben met enkele vrouwelijke NPC's in het spel. Waar veel games op zwart gaan en alleen maar wat geluiden laten horen brengt The Witcher 2 die actie smaakvol in beeld. Vrouwelijke personages gaan volledig naakt en verwacht daarbij geen censuur van toevallig goed geplaatste stoelen, kasten en andere voorwerpen die netjes edele delen en borsten bedekken.

Het op deze manier gebruiken van personages brengt in mijn ogen een volwassenheid naar het spel die erg goed uitpakt. Je gaat meer meeleven met de personages die je tegenkomt, de gebeurtenissen die ze meemaken en leeft ook mee als je keuzes maakt die hun beïnvloeden.

The Witcher 2 is een zeer goede, complete, volwassen game geworden. Een groots verhaal dat je al vanaf de eerste minuut meesleurt in een stroomversnelling van pracht, geweld, seks en het leven als Witcher. De game voelt compleet aan en is voor iedereen een aanrader die kennis wil maken met de serie op de pc of de console. De kleine bugs en glitches die het spel bevat zijn niet spelbrekend en zullen de pret die je beleeft zeker niet bederven.

+ Verhaal en sfeer - Kleine bugs en glitches 9.5
+ Besturing
+ Keuzes