PokéPark 2: Wonders Beyond

Eén van de meest verderfelijke fouten die een spel voor de jongere gamer kan maken is het niet toevoegen van de taal die een kind spreekt. Hier in Nederland spreken we Nederlands: waarom is PokéPark 2: Wonders Beyond niet vertaald? Zo zonde, want het is een erg leuk spel!

Het is zo jammer dat Nintendo niet de keuze heeft gemaakt om PokéPark 2: Wonders Beyond te vertalen naar het Nederlands. Het zou het al brede publiek van de Pokémon-franchise nog breder maken dan het al is. Nu loopt de uitgever de op het oog hebbende doelgroep mis. Dit spel is duidelijk op kinderen tussen de vijf en tien jaar gericht. En hoeveel van die kids kunnen begrijpen wat er van hen verlangd wordt in een vreemde taal? Bijna geen één, tenzij één van die kinderen een enorme talenknobbel heeft.

Desondanks uitmuntend
 Daarmee hebben we meteen het grootste struikelblok van het verder uitmuntende spel. PokéPark 2: Wonders Beyond is een spel dat tot de verbeelding van kleine kinderen spreekt. Olijke figuurtjes die rondlopen in verschillende kleine, overzichtelijke omgevingen geven je simpele opdrachten. De één iets moeilijker dan de andere, maar ze zijn in elk geval in duidelijke hokjes geplaatst en van logische structuren voorzien. Tikkertje of verstoppetje spelen komen het meeste voor; tevens zijn er gevechten en momenten dat je spulletjes moet zoeken en brengen naar Pokémon die daar om vragen.

Je speelt vanaf het begin met Pikachu. Dat is die gele, geliefde muis en mascotte van de Pokémon-franchise. Er gaat geen aflevering op televisie voorbij of hij zit erin, dus de beoogde doelgroep herkent hem ongetwijfeld. Daarnaast leer je later Ohsawott, Snivey en Tepig kennen. Dat zijn drie andere Pokémon met elk hun eigen kracht. Pikachu is het gemiddelde van iedereen, Ohsawott kan zwemmen, Snivey is snel en behendig en Tepig is vooral heel sterk.

Springen, zwemmen, botsen
Die afwijkende elementen (hoog springen, zwemmen, sterk zijn) dwingen de spelers om na te denken wanneer zij met welke Pokémon zullen spelen. De werelden zijn namelijk zo opgebouwd dat je niet overal direct terecht of bij kunt. Derhalve moet je dus nadenken wat er van je verlangd wordt. Zie je een beekje? Dan moet je zwemmen met Ohsawott. Red je het niet om bovenop dat hooggeplaatste plateau te komen? Dan moet je met Snivey wat hoger springen. Staat er een steen in de weg? Dan ram je daar met Tepig tegenaan.

De bedoeling is om vriendjes te maken in het PokéPark. Door de simpele opdrachten te voltooien, sluit je vriendschap met alle Pokémon die daar rondlopen. Met deze vriendschappen en geklaarde opdrachten sleep je berries binnen. Dat is het betaalmiddel in PokéPark. Met deze kleine vruchtjes koop je sterkere vaardigheden, zodat je later in het spel niet meteen neergemaaid wordt in een gevecht met een veel sterkere of snellere Pokémon. Dit is net dat beetje diepgang dat PokéPark ervan weerhoudt enkel oppervlakkig te blijven en dat komt het spel zeker ten goede.

Wish Park
Je moet die vriendschappen sluiten zodat je de gemene spook-Pokémon van Wish Park kunt tegenhouden. Wish Park ligt in een soort parallel universum van PokéPark en wordt direct met de laatstgenoemde wereld verbonden via posters. Via die posters betreed je de andere wereld, om daar vervolgens hulpbehoevende Pokémon vanuit te bevrijden. Het is wellicht een beetje vaag wat er zich precies afspeelt, maar gelukkig wordt dat mettertijd duidelijk uitgelegd. Maar daar heb je het weer: de game is volledig in het Engels en vooral de kleinsten zullen dus moeite hebben met het begrijpen van de situaties en uitleg.

Verder wordt er ook tijdens het spelen het één en ander gevraagd aan de spelers. Zo nu en dan moet je eens een bepaald object voor iemand gaan zoeken. Maar als je niet weet wat, dan is dat knap lastig. Daarnaast zijn er ook quizzen, die volledig onspeelbaar zijn door het gebrek aan de Nederlandse taal. Je zult als ouder dus heel vaak mee moeten kijken, opdat je je kind kunt gaan helpen met het oplossen van de vragen en opdrachten.

Naast het grote avontuur waarin je tientallen Pokémon ontmoet, ongeveer evenveel vriendschappen sluit en de slechte spook-Pokémon verslaat, zijn er ook momenten waarop je minispellen moet klaren. Die maken op één of andere wijze altijd gebruiken van een uniek element van de Wii Remote. Schudden tijdens het dansen natuurlijk of – en misschien herkennen de ouders van nu die minigame nog wel – een moderne versie van Chef!. Daarnaast zijn er ook kleine tweedimensionale leveltjes waarin je gebruik moet maken van de unieke eigenschappen van één van de vier Pokémon. Dat is allemaal netjes en duidelijk uitgewerkt.

PokéPark 2: Wonders Beyond is een supertof spel voor de kleinere gamers en biedt volop variatie in gameplay, exploratie in de verschillende werelden en minigames om meerdere kleintjes tegelijk bezig te houden. Het daagt kinderen uit buiten de doos te denken en stimuleert daarmee het creatief denken. Het enige nadeel is dat het spel Engelstalig is en dat er geen optie is om alles in het Nederlands te zetten. Vind je het niet erg om zo nu en dan mee te kijken of te helpen? Dan kun je met een gerust hart deze game met je kids spelen.

+ Uitdagend  - Engels, geen Nederlandse taaloptie  8
+ Veel te doen
+ Stimuleert creatief denken