Pandora's Tower

Exclusief voor Wii

Nintendo staat bekend om het uigeven van zoetsappige spellen met lieve roze bolletjes die vijanden opzuigen, loodgieters die schildpadden wegtrappen of beestjes die flauwvallen in plaats van een gruwelijke dood te sterven. Pandora's Tower maakt korte metten met  dit imago.

De nogal chaotische intro laat ons kennismaken met een verminkte Elena, de vrouw voor wie de held van het verhaal alle gevaren gaat trotseren. Op haar rug is een gloeiend teken te zien, het teken dat een vloek blijkt te zijn. Ze verandert langzaam in een monster, met tentakels en al. Zoals je misschien al weet zijn Japanse vrouwen en tentakels een matige combinatie dus Aeron, de held van het verhaal, wil de vloek maar al te graag breken. De twee krijgen hulp van een wel heel vreemd uitziend omaatje die haar man op haar rug draagt. Mavda is een reizende verkoopster die afstamt van een apart ras mensen. Zij weet veel van de vloek en begeleidt ons stelletje naar een grote afgrond.

Pandora's TowerPandora's Tower

Deze enorme afgrond, The Scar genaamd, wordt niet breder omdat er een kasteel in het midden van de afgrond zweeft en met kettingen de wanden van de kloof bij elkaar houdt. Deze burcht bestaat uit dertien torens en wordt toepasselijk The Towers genoemd. Deze torens bevatten de oplossing voor de vloek, maar daarnaast veel meer gevaren die een normaal iemand het liefst mijdt. Elena moet vlees van vijanden uit The Towers eten om de vloek tijdelijk op te heffen. Vlees dat Aeron moet gaan halen. Om de vloek voor altijd ongedaan te maken moet hij daarnaast de meesters van elke toren verslaan. Bij elk stuk meestervlees dat Elena eet, zwakt de vloek af. Heeft ze vlees van alle meesters op, dan is de vloek verbroken. Werk aan de winkel voor Aeron dus, als keurslager.

The Observatory is de veilige thuishaven voor Aeron. Hier zijn Mavda en Elena aanwezig die hem met wijze raad bijstaan. Mavda koopt en verkoopt van alles en nog wat en je upgradet je wapens bij haar.  Ze kan van items die jij geeft andere items maken. Zo vind je genezende bessen die je maar heel weinig levensmeter teruggeven. Geef je haar een waterflesje en een bes, dan krijg je een levensdrankje dat aanmerkelijk beter geneest. Bij haar koop je ook items om je band met Elena sterker te maken. Want hoe sterker de band is met Elena, hoe anders de uitkomst van het spel is. Zonder al te veel te verklappen: het verhaal gaat erg om relaties en is soms best treurig. Iets dat we niet gewend zijn bij een Nintendo-game.

Pandora's TowerPandora's Tower

Je wordt op pad gestuurd met een legendarische ijzeren ketting als wapen. Dit wapen is al eeuwen in handen van het ras van Mavda en is bedoeld om kwaad te bestrijden. Daarnaast heb je jouw zwaard om de tegenstanders van je af te slaan. Je eerste voetstappen in de toren laten je kennismaken met de besturing en je allereerste vijand. Met de ketting bind je de vijand vast aan een ander object of zelfs aan een andere vijand. Nog leuker is het om de vijand te wikkelen in de ketting. Dat kun je doen om zijn hoofd, zodat het niets ziet, maar ook bijvoorbeeld om de poten, zodat het plat op zijn bek ligt, klaar om gefileerd te worden met het zwaard.

De ketting heeft een bepaalde kracht. Doordat de vijand zich eruit probeert te worstelen verliest het zijn kracht totdat het los moet laten. Je moet dus soms snel handelen, want sterkere vijanden hebben weinig problemen de ketting in een paar seconden los te krijgen. Je kunt de ketting ook vast blijven houden. Door de ketting te spannen verhoog je de schade die het aanricht voordat je het uit de vijand trekt. Dit is vooral nodig bij bazen, want anders ben je een half uur bezig met het verslaan van zo'n grote tegenstander. En die tijd heb je niet.

Pandora's TowerPandora's Tower

De vloek wacht namelijk niet heel lang en je moet op tijd terug om vlees aan Elena te geven. Onderin je scherm zie je een cirkel met daarin een vloekmeter. Als je in het kasteel bezig bent loopt deze meter terug. Je krijgt gelukkig een herinnering nadat er een kwart van de meter weg is, zodat je de tijd niet vergeet. Af en toe terug met vlees van vijanden is nodig, maar je kunt de stukken vlees niet lang bewaren. Na 24 uur in-game tijd is het vlees verrot en daardoor onbruikbaar geworden. Tel daarbij op dat niet elk wezen vlees laat vallen, maar dat dit random gebeurt en je snapt dat je afwegingen moet maken. Ga je verder in de toren, of ga je toch maar terug om Elena en dus jezelf meer tijd te geven?