Catherine

Gespeeld op PlayStation 3. Ook beschikbaar op Xbox 360.

Je hebt mensen die houden van Japanse anime en je hebt mensen die houden van platformpuzzelspellen. Voor de mensen die houden van allebei hebben Deep Silver en Atlus het spel Catherine ontwikkeld. Als je ook nog affectie hebt voor schapen zit je hier helemaal goed.

De gevolgen van vreemdgaan
Het verhaal van Catherine speelt zich af rond Vincent Brooks. Hij heeft al een behoorlijke tijd een relatie met Katherine. Zij wil graag met hem trouwen, maar daar voelt Vincent weinig voor. Het nieuws wordt beheerst door jonge mannen die in hun slaap sterven aan onbekende oorzaken. Het gerucht gaat dat deze mannen allemaal aan bizarre nachtmerries lijden. Als Vincent op een avond de jonge en beeldschone Catherine tegenkomt heeft hij een one night stand met haar. Vanaf dat moment begint ook Vincent nachtmerries te krijgen.

Schapen in je slaap
De nachtmerriewereld zit naast Vincent vol met schapen. Hij komt tot de ontdekking dat dit allemaal mannen zijn die ook in deze wereld zijn gezet en dat iedereen de anderen als schaap ziet. Vincent krijgt van een stem te horen dat hij in een soort toren zit waarin hij naar boven moet zien te klimmen om te overleven. Als hij in deze schaduwwereld doodvalt zal hij in de echte wereld ook sterven. De toren heeft acht verdiepingen en de schapen hebben acht nachten om de top te bereiken. Ondertussen heeft Vincent in het echte leven ook een hoop problemen. Zijn vriendin Katherine is zwanger van hem en wil dat hij met haar trouwt. Daarnaast lijkt hij maar niet van zijn one night stand Catherine af te kunnen komen. De combinatie van de nachtmerries en het geheim rondom zijn slippertje wegen zwaar op Vincents geweten.

Blokken slepen
De toren waar je in het spel langs omhoog moet, is een muur van blokken. Door blokken te verschuiven moet je je een weg omhoog zien te banen. Dit alleen is al lastig genoeg, maar daar komt nog eens bij dat de muur ondertussen aan de onderkant afbrokkelt. De blokken kun je nagenoeg elke richting op schuiven. Elke verschuiving heeft zijn eigen invloed op de samenstelling van de muur. Het kan dus zomaar gebeuren dat je net dat ene blok wegtrekt dat de muur omhoog houdt waardoor de muur opeens een stuk omlaag zakt. Je zult dus heel goed moeten bekijken welk blok je waarheen schuift. Verderop in het spel krijgen bepaalde blokken ook speciale eigenschappen die je moet gebruiken. Exploderende blokken, afbrokkelende blokken, trampolineblokken, er komt van alles voorbij.

Elke verdieping van de toren bestaat uit een aantal sublevels. Ook heeft elke verdieping wel ergens een speciale vijand die je achtervolgt door het level. Deze tussenbazen hebben ook allemaal weer iets te maken met de grootste angsten van Vincent. Een zombiekind dat je probeert te pletten of een geestenbruid die je met een mes te lijf gaat, ze proberen je allemaal van de top van de muur te weerhouden. Met name deze levels zorgen voor de nodige tijdsdruk en retrymomenten.

Lastiger dan je verwacht
Op het laagste moeilijkheidsniveau valt één ding al heel snel op. De puzzels zijn van een moelijkheid die je niet snel verwacht. Waar ik in het begin nog dacht wat ik in hemelsnaam met ruim 70 retry-opties moest, kwam ik na een level waar ik er 30 voor nodig had al snel tot de ontdekking dat dit geen overbodige luxe is. Je zult merken dat je vaak vast komt te zitten in de levels. Of je kunt simpelweg niet snel genoeg een uitweg vinden waardoor je naar je dood valt of je komt op een punt waar je geen kant meer op kunt. De lastige puzzels brachten bij mij een mix samen van opperste frustatie en een soort verslaving. Op het puntje van mijn stoel moest en zou ik dat level uit kunnen spelen. De combinatie van het grote aantal retry-opties en de moeilijkheid van de levels maken dat je blijft proberen om het einde te halen. Doordat je pas tussen de levels door het spel kunt opslaan loop je ook nog eens het risico dat je uren achter elkaar aan het spelen bent. Laat ik het anders zeggen, bij mij was dit in ieder geval wel het geval.

Gelukkig voor mindere puzzelaars kun je gedurende de levels op verschillende manieren retries verzamelen. Dit doe je onder andere door kussens op te pakken die verspreid door de levels liggen. Elk kussen geeft je een extra retry. Ook kun je ze verzamelen door snel te klimmen of door munten te verzamelen. Zoals eerder gezegd loont deze extra inspanning de moeite. Ik was in ieder geval blij dat ik geregeld een omweg door het level heb gemaakt om een kussen te pakken.

Net als in de film
Het verhaal buiten de nachtmerries wordt verteld door tekenfilms. Deze zijn gemaakt in de welbekende Japanse animestijl. Ze zijn niet van hoogstaande artistieke kwaliteit, maar zijn zeker voor de fans van de stijl erg leuk om naar te kijken. Je hebt echt het idee dat je naar een Japanse animefilm zit te kijken. Hierin ligt ook een nadeel van Catherine. De filmpjes zijn behoorlijk lang. Sommige zijn zelfs zo lang dat je echt wel animefan moet om ze geboeid te kunnen blijven kijken. Gelukkig komen de makers de niet-fans in de gameplay tegemoet, want deze filmdelen kun je zonder moeite overslaan. Je mist dan wel de complete verhaallijn, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat minder belangrijk vinden. Ook de verhaallijn zelf volgt de animestijl. Het is al even bizar als de schapen die je in de nachtmerries tegenkomt.

Drank maakt niet meer kapot dan je lief is.
Een leuk extraatje in het spel is dat hier drank niet meer kapotmaakt dan je lief is. Elke avond spreekt Vincent met vrienden af in een café. Hier ontmoet hij verschillende mensen die een rol in het grote geheel spelen. Ook kun je hier een arcadespel Rapunzel spelen, wat feitelijk dezelfde puzzels zijn, maar dan zonder tijdslimiet. Ook krijg je te horen dat hoe meer Vincent overdag drinkt, hoe sneller hij in de nachtmerries beweegt. Het loont dus zeker om tijd te investeren in het volgieten van Vincent voordat je naar huis gaat om te slapen. Een grappig detail van de makers is dat als je één van de vier dranken naar keuze ophebt, je een leuk weetje over die bepaalde soort drank te horen krijgt.

Challenges
Naast de verhaallijn heeft Catherine ook een challengemode. Hierin kun je puzzels spelen zonder de verhaallijn. Deze zijn nog iets moeilijker dan in de verhaallijn, dus het is aan te raden om jezelf eerst met de controls bekend te maken in de storymode. De challenges bieden ook de mogelijkheid om de muren te beklimmen met zijn tweeën. Hierdoor kun je ook nog eens met een vriend of vriendin genieten van het spel.

Catherine is één van de betere puzzelplatformers van de laatste tijd. De puzzels zijn uitermate moeilijk waardoor je tot frustatie aan toe door blijft gaan om ze te overwinnen. Er zit meer dan voldoende variatie in de levels om je te boeien. De verhaallijn is leuk en origineel, waarbij je wel fan van de animestijl moet zijn om er echt van te genieten. Voor fans van puzzelspellen, fans van Japanse anime, maar zeker voor de fans van beide is Catherine een absolute aanrader voor de gameverzameling.

- Originele verhaallijn - Lange tussenfilmpjes 9
- Uitdagende puzzels