Ben 10 Galactic Racing

Gespeeld op PlayStation 3, ook verkrijgbaar voor Xbox 360, Nintendo DS, Nintendo 3DS en Wii

Toen Ben 10 Galactic Racing op mijn deurmat plofte, moest ik even gaan googelen. Mijn kennis van tekenfilms is niet meer wat het ooit geweest was. Ik ben opgegroeid met Bikermice from Mars, Animaniacs, Xmen, Transformers en Beavis and Butthead. Ik heb me dus even moeten inlezen, maar na mijn lange leessessie was ik klaar voor de game. Helaas was de game zelf nog niet klaar.

Ben 10 is een tekenfilm over een jongetje dat tijdens een zomervakantie een mysterieus horloge vindt. Dit horloge stelt hem in staat te veranderen in een alien. Natuurlijk belandt de jonge held in tig van avonturen gedurende de vier jaar dat de serie duurt. Er zijn enkele games uitgekomen met Ben en zijn matties en de laatskte in deze reeks is Ben 10 Galactic Racing. Een game waarbij je, zoals de titel al doet vermoeden, gaat rondracen in de wondere wereld die het universum heet. Daarbij mag je strijden tegen enkele personages uit de tekenfilms.

It's-a me, Ben 10!
Een game als deze wordt natuurlijk al snel vergeleken met Mario Kart. Rondracen op verschillende banen, power-ups verzamelen en toepassen en een reeks van verschillende karakters om het plaatje compleet te maken. Ben 10 Galactic Racing mag zich echter niet eens schuilen in de schaduw van Mario Kart. Ik begrijp dat het not done is om games te vergelijken met elkaar, maar Ben 10 doet totaal geen moeite om te laten zien waar de inspiratie vandaan komt. Continue zie je Mario Kart-elementen terug komen maar dan in een lelijker jasje. Laten we beginnen met de power-ups om te kijken of ze in Mario Kart voorkwamen. Een power-up om tijdelijk sneller te gaan, check. Een power-up die de eerste tegenstander uitzoek en neermaait, check. Een power-up die in een rechte lijn beweegt totdat deze een doel raakt, check. Een power-up die je over de baan laat vliegen, daarbij iedereen ombeukt zonder dat jij iets hoeft te doen, check. Een power-up die je neerlegt waar racers door crashen, check. Een power-up die eruitziet als een power-up maar eigenlijk een mijn is, check. Ik kan nog even doorgaan. Inspiratie halen van de concurrent is geen schande, maar probeer het in ieder geval te verbergen.

Ben 10 - Rainbow Road

Rainbow Road 1.0
De vergelijkingen stoppen nog niet. Een goed voorbeeld hiervan is de baan die hierboven is afgebeeld. Elke meter die je rijdt, doet denken aan Rainbow Road. Een zwevende baan ergens in de ruimte met een doorzichtig oppervlak en de mogelijkheid om eraf te donderen en in de vergetelheid te raken, het is allemaal aanwezig. De overige banen hebben duidelijk een minder Mario Kart-gehalte. Voor aanvang van de race wordt kort iets verteld over de baan en de geschiedenis van de wereld waarin we mogen racen. Gelukkig zit er genoeg variëteit in de tekenfilm om genoeg banen te leveren om op te rijden. Ben 10 speelt zich namelijk af in de ruimte en daardoor kun je als developer helemaal je eigen gang gaan. Er gebeurt genoeg op en rond de baan om het jou als racer lastig te maken. Instortende grotten, wervelwinden over de baan en vleesetende planten die jou proberen op te eten zijn enkele voorbeelden.

Tuff, hoest, plof
Maar goed, een game kan best inspiratie halen uit andere games en nog steeds goed zijn. Het belangrijkste aan een racegame is het racen. Als dat net zo aanvoelt als Mario Kart, dan hebben ze het goed gedaan. Maar helaas. Er is veel afgekeken van de grote broer, maar het belangrijkste element zijn ze vergeten te kopiëren. Het racen voelt namelijk aan alsof je de gang aan het stofzuigen bent. Het eerste dat opvalt is het ontbreken van de snelheid. Een galactische futuristische racer en het lijkt wel alsof je rondrijdt in een Deux Cheveaux uit de jaren 70. Langzaam, krakkemikkerig en een extreem gevoelig stuur. Je kunt in de game een bocht doordriften (had ik de vergelijking met Mario Kart al gemaakt) maar het is onmogelijk om een mooie drift te maken. Je kunt je drift namelijk niet bijsturen, het is of in een bepaalde hoek de bocht doorgaan of rechtdoor gaan. Dat betekent dat je praktisch altijd tegen een kant opknalt. Daarnaast is het geluid van de karts ook abominabel slecht. Zoals ik al zei, alsof je de gang stofzuigt. Niks geen mooie scifi-space-geluiden, niks geen hightech pieuw pieuw, maar de stofzuiger van je oma die al vijf jaar stof staat te happen (pun intended).

Ben 10 - Multiplayer

Mevrouw Kn0x maakt haar entree
Misschien is deze game toch geschikter voor de non-gamers onder ons. Ik heb dus speciaal voor de review de hulp ingeschakeld van mevrouw Kn0x. Het enige gamen dat deze vrouw doet, is het uitzetten van de PlayStation als ze Greys Anatomy heeft gekeken. Dé perfecte keuze om een kindergame mee te proberen, lijkt me zo. Ben 10 Galactic Racing heeft namelijk ook een multiplayermodus. Verscheidene zelfs. Dus de tweede controller kwam tevoorschijn, meneer Kn0x en mevrouw Kn0x namen plaats en begonnen vol goede moed tegen elkaar te racen. Er zijn verschillende modi: bij Ultimate Alienation moet je vallen plaatsen en tegen elkaar aan knallen om punten te scoren, met Omni-Tag moet je als eerste door een gate heen rijden om punten te scoren en bij Ultimate Elimination moet je niet laatste liggen, want om de zoveel tijd wordt de laatste racer uit de race geknikkerd. Een uurtje later hadden we alle modi geprobeerd en keek ik mevrouw Kn0x aan op zoek naar haar mening. "Het lijkt een beetje op Mario Kart!", kwam er vol overtuiging uit. "Maar hoe speelde het, wat vond je van de banen, karakters, geluiden enz. enz. enz.?", vroeg ik vol verwachting. "Tsja...net zoals Mario Kart, maar dan lelijker."

"Tsja...net zoals Mario Kart, maar dan lelijker."
We mogen nooit veel verwachten van games die afgeleid zijn van een film of tekenfilm. Er zijn maar enkele games die echt goed waren, maar over het algemeen zijn dit soort games extraatjes om snel wat extra geld in te zamelen. Ben 10 Galactic Racing is daar geen uitzondering op. De game probeert er volwassener uit te zien, maar het lijkt wel alsof Sinterklaas een PlayStation 2-game op mijn deurmat heeft gelegd en vergeten is dat ik ook een PlayStation 3 heb. De banen zien er nog enigszins redelijk uit, maar de personages en de karts waarmee je racet zijn daadwerkelijk schandalig slecht voor een PlayStation 3-titel. Ik verdenk de developer er zelfs van dat ze de Wii-titel zonder blikken of blozen geport hebben naar de PS3. Ook het activeren van een power-up lijkt nergens naar. Een korte flits, een bliksemschicht of blauwe waas en de power-up is weer afgelopen. Hopen maar dat je iemand geraakt hebt, anders was het helemaal zonde.

Ben 10 Galactic Racing is een racegame die kopiëert van grote broer Mario Kart maar daarbij vergeet om er een eigen draai aan te geven. De banen komen erg bekend voor maar zien er nog best aardig uit. Maar dan stopt het positivisme ook. De overige graphics zijn te slecht voor woorden, de geluiden van de karts lijken op een stofzuiger en de power-ups zijn gejat van Mario Kart maar dan in een nieuw jasje. Zelfs met twee man wordt de game nooit echt leuk. Het moge dan een kinderspel zijn, maar voor 50 euro kan ik heel veel andere games kopen die én geschikt zijn voor kinderen én vermakelijker zijn.

+ Banen zien er aardig uit
- Waardeloze graphics
5,0