De avonturen van Kuifje: Het geheim van De Eenhoorn

Gespeeld op PlayStation 3, ook beschikbaar voor Xbox 360, Wii, pc en Nintendo 3DS

kuifje

Kuifje is terug! Naast een 3D-animatiefilm krijgt de Belgische held ook een videogame. De avonturen van Kuifje: Het geheim van De Eenhoorn is als film geweldig, maar het is de vraag of de game net zo leuk is als die film.

Duizend bommen en granaten!
De avonturen van Kuifje: Het geheim van De Eenhoorn vertelt over de avonturen van Kuifje rondom de gebeurtenissen in zijn zoektocht naar het geheim van De Eenhoorn(!). De titel is dus zo duidelijk als het maar zijn kan! We ontmoeten onder andere Kapitein Haddock voor de eerste keer en reizen natuurlijk de halve wereld over om alles te ontrafelen.

Aangezien de game bij de film hoort volg je hetzelfde verhaal. De verschillen met de film zijn echter vrij groot, meer dan eens speelde ik een scène die niet in de film zit. Er zit zelfs een complete sectie in de game verwerkt waar Kuifje in de film niet eens komt. De keuze om dit te doen is natuurlijk vrij logisch aangezien je zo meer content kunt creëren maar het komt een beetje gek over.

Kuifje Kuifje

Uncharted in 2D
De hoofdmoot van de game speelt als een 2D-platformer in de stijl van de oude Donkey Kong: één scherm waarin je flink wat trappen op en af rent. De gameplay is echter wel wat diepgaander dan die van Donkey Kong aangezien je nu vijanden hebt die je moet uitschakelen. Dit kun je doen in een direct één op één-gevecht, maar ook via lichte stealth (zie screen) of het gebruik van items. De slechteriken gaan overigens niet dood, ze gaan enkel K.O., inclusief draaiende sterretjes boven hun hoofd.

Naast alle 2D-secties is er ook flink wat afwisseling in de vorm van bijvoorbeeld levels waarin je met een vliegtuig vliegt, op een motor rijdt of moet gaan zwaardvechten. Deze levels kennen een ander perspectief en zijn te spelen met de PlayStation Move-controller. Aangezien ik die niet tot mijn beschikking heb moest ik het doen met normale besturing en dat was bij het zwaardvechten een drama. Het linkerpookje reageert prima, maar het personage op je TV verandert in een motorisch gestoorde maniak. Gelukkig zijn deze secties beperkt.

Alle verschillende soorten gameplay hebben we al eens eerder gezien. Donkey Kong is al genoemd, maar ook Splinter Cell, Little Big Planet en Uncharted zijn inspiratie geweest voor de makers. Vooral de laatstgenoemde deelt heel veel met Kuifje. Tijdens film zag ik al dat Uncharted niet alleen bij Indy en Lara heeft afgekeken.

Waar de inspiratie vandaan komt maakt overigens niet zo heel veel uit. De game speelt gewoon lekker makkelijk weg en dat is het belangrijkste. Helaas is Kuifje misschien zelfs iets té gemakkelijk. De puzzels zijn niet moeilijk, de vijanden gaan snel neer en het is zo lineair dat je niet kan verdwalen. Zelfs voor mij, berucht om mijn liefde voor easy-mode, was het net even te makkelijk.

Kuifje

Een plezant videospel
Een game als Kuifje verdient natuurlijk een complete vertaling en Ubisoft is zo goed geweest om voor ons Vlaamse stemmen te gebruiken. Geen Nederlands, nee, Vlaams! Conversaties krijgen hiermee een veel leukere lading en de game is hiermee in één klap de best vertaalde game ooit!

De personages zijn constant in dialoog met elkaar over wat er gebeurt of wat je moet doen. Bij een hoge huur geeft Haddock zelf al aan dat hij Kuifje een zetje moet geven. Mocht je de co-op levels gaan spelen dan doe je dit met z'n tweeën en moet je echt samenwerken. In onderstaande trailer zie je een aantal gameplaystukjes van de co-op met bijvoorbeeld Jansen en Janssen.

De co-opmissies speel je één voor één vrij waarbij je op jacht gaat naar zoveel mogelijk schatten en goudstukken. Met de gevonden goudstukken kun je nieuwe personages of outfits kopen en met de gevonden schatten speel je weer andere extra's vrij. Na het leuke singleplayer-avontuur voegt de co-op (die je trouwens ook in je eentje kan spelen) een aantal uur toe aan het geheel. De co-oplevels zijn allemaal nieuw en speciaal voor deze mode gemaakt. Geen herhalingen van levels uit de gewone game dus!

Ik ben groot fan van Kuifje en zowel de film als de game hebben me een flink aantal uren vermaakt. De game is echter wel de minste van de twee omdat het allemaal wat simpel opgezet is. Zowel qua opbouw als qua gameplay. Desalniettemin is het echt leuk om te spelen en eigenlijk gaat het daar ook om bij een game. De release is natuurlijk wel helemaal klote want wie gaat er Kuifje spelen als je ook Skyrim, Modern Warfare of Zelda kan spelen? Nou ik dus, en ik heb er geen spijt van!

+ Vlaamse stemmen
- Een beetje kort en simpel
7