Orcs Must Die!

Leader
Orcs Must Die! is beschikbaar op XBLA en Windows, voor deze recensie is het spel getest op XBLA

In Orcs Must Die! is het jouw taak om Orcs en ander gespuis af te slachten op de meest gruwelijke manieren. Hete olie, scherpe zagen en pijlen zullen de Orcs om de oren vliegen maar zal ook een van de items de Orcs raken?

Orcs Must Die! is gebaseerd op een bestaand, oud concept: Tower Defense. De vijanden lopen van punt A naar punt B en jouw taak is al die vijanden te doden voor ze punt B bereiken. In Orcs Must Die! speel je met War Mage, een impulsieve knul die bijna klaar is met zijn leerlingschap als het fort waarin ze werken aangevallen wordt door Orcs.

War Mage verliest zijn meester nadat deze uitglijdt en zijn schedel breekt op een traptrede. Alle andere meesters zijn afgeslacht en zo moet War Mage zorgen dat de Orcs niet door zogenaamde Rifts heen kunnen. Een Rift is het eindpunt van elk level. Als Orcs daar doorheen komen, verlies je punten. Als je te veel punten verliest, verlies je het level. De Orcs willen dolgraag door zo'n Rift heen, want het is een soort portaal naar een andere wereld waar de Orcs nog meer schade kunnen toebrengen. War Mage staat dit natuurlijk niet toen en met behulp van vallen en leuk commentaar gaat hij aan de slag.

Orcs Must Die!

Zelfstaande economie
Het verhaal is erg simpel gehouden maar dat is zeker geen probleem. Het draait namelijk om het afslachten van Orcs en dat doet de game goed. In het begin van elk level heb je even de mogelijkheid om door het level heen te lopen en te kijken waar jou personage dingen kan plaatsen. Mocht je er klaar voor zijn dan kun je uit een boek kiezen welke vallen of wapens je wilt gebruiken in dat level. Eenmaal gekozen kun je dit niet meer veranderen tenzij je doodgaat of het level opnieuw start.

Alhoewel je in het begin weinig keuze hebt naar wat je wil gebruiken zal dit snel anders zijn. Na elk level krijg je namelijk een uitbreiding van je arsenaal en kan je nog meer pijn veroorzaken. Elke val die je plaatst heeft een prijs die van je budget per level afgaat. Zo kan je niet oneindig veel vallen neerzetten waardoor het te makkelijk wordt. Tijdens het spelen verdien je weer geld door de Orcs die gedood worden en kan je in een rustmoment nieuwe vallen plaatsen en even bijkomen.

Orcs Must Die!

In elk level begin je met een nieuw, ander budget dus je kunt met een gerust hart alles uitgeven in een level aan vallen en ander materiaal. Hoe meer Orcs je in één keer kan doden, hoe hoger de combo, hoe meer geld dat uiteindelijk oplevert. Aan het einde van een level wordt je prestatie uitgedrukt met één tot vijf schedels. Deze doodshoofden gebruik je weer om je arsenaal te verbeteren.

Elk voorwerp heeft maar één verbetering dus ook de schedels kun je rustig verdelen waar je maar wilt. De verbeteringen verschillen van een daling in de prijs tot wat extra bereik of schade. Speel je een level uit en krijg je maar drie schedels, kom gerust later met nieuwe en verbeterde vallen terug en speel hem nogmaals uit voor die twee extra schedels.

Orcs Must Die!

Chop, smash, crash
Zoals eerder genoemd lopen Orcs van punt A naar punt B. Jouw taak is ze te stoppen en dat doe je met vallen of je eigen wapens. Er zijn veel verschillende vallen om te gebruiken zoals pijlen die uit de muur schieten als een Orc langsloopt. Stalen punten die uit de grond schieten als een Orc erover heen loopt of wat dacht je van een tegel die Orcs de lucht in katapulteert en in een vijver met zuur doet belanden.

Jouw taak is al deze vallen te combineren en te zorgen dat de Orcs punt B nooit behalen. Zo kan je later in het spel barricades plaatsen zodat Orcs gedwongen worden om een bepaalde route te nemen. Toevallig loopt die route wel precies langs een muur waar zagen uitkomen, ze beschoten worden door pijlen en een vijvertje met teer ligt om de Orcs langzamer te maken. Hierdoor wordt het een tactisch spelletje zeker omdat Orcs op een gegeven moment ook langs je vallen heen komen.

Orcs Must Die!

Een val moet namelijk weer gereset worden nadat deze gebruikt is, dit gebeurt automatisch en duurt maar enkele seconden. Maar dit zorgt er wel voor dat enkele Orcs zich langs de val heen kunnen wurmen. De Orcs hebben geen slimme AI die ze barricades laat aanvallen of vallen onschadelijk zullen maken. Ze zullen de aangegeven route die ze lopen volgen en pakken een andere route als er blokkades opgeroepen zijn. Als Orcs toch langs vallen komen is het zeker nog niet voorbij, misschien heb je later wel meer vallen geplaatst of je maakt zelf korte metten met de Orcs.

Je kunt namelijk ook zelf met de Orcs vechten. In grote getalen zul je zeker het onderspit delven maar dun ze eerst uit met vallen en je zult ze zelf aan je zwaard, kruisboog of andere wapens kunnen rijgen. Verwacht geen spectaculaire combinaties, power ups of upgrades maar ook jouw personage kan effectief zijn. Zo krijg je in één van de levels een riem die ervoor zorgt dat jij een soort windstoot kunt maken met je handen. Neem een vijver met zuur waar de Orcs langslopen, ren naar ze toe en voordat ze jou kunnen aanvallen duw je ze met je windkracht in die vijver. Dag Orcs, hallo geld voor vallen.

Orcs Must Die! is een geweldige, complete game. De vele levels verschillen enorm van elkaar en in elk level kun je verschillende strategieën uitproberen. Nadat je alle levels hebt uitgespeeld kun je teruggaan en proberen een perfecte score te behalen voor elk level. Mocht je nog meer uitdaging willen dan zet je de moeilijkheidsgraad omhoog en zal je nog meer moeite moeten doen om de Orcs tegen te houden. Zoals War Mage zelf aangeeft tijdens het slachten van Orcs: Winning.

4