F1 2011

Gespeeld op PlayStation 3.
F1 2011 is ook beschikbaar voor Windows en Xbox 360.

In september van vorig jaar kwam Codemasters weer met een Formule 1-game. Racefans hadden al lange tijd geen F1-game in handen gekregen en waren dan ook laaiend enthousiast. Dat bewees zich uiteindelijk ook in de reviewcijfers. Er waren maar weinig sites die een score onder de 8.0 gaven en het was duidelijk dat Codemasters weer een pareltje had gecreëerd. Enkele maanden na de release kwam Codemasters met het nieuws dat ze de reeks jaarlijks wilden uitbrengen. F1 2011 is de tweede in de reeks en de vraag is dan ook of Codemasters genoeg vernieuwingen kan toevoegen om de game nog interessant te houden.

F1-HEADER

De opzet van de game is licht veranderd ten opzichte van vorig jaar. In F1 2010 kon je kiezen hoe lang je carrière moest duren. Hierbij kon je kiezen uit of je drie, vijf of zeven jaar wilde racen. Koos je voor de langere variant, dan had je minder teams voor het kiezen. Koos je voor een driejarenplan, dan mocht je gelijk in een McClaren springen. Dit jaar heeft Codemasters ervoor gekozen om de keuze vast te maken voor jou. Je carrière duurt vijf jaar en zodra je begint, kun je kiezen uit vier teams. De keuze van een team is sterk afhankelijk van je kwaliteit. Denk je dat je direct mee kunt draaien met de middenmoot, dan kun je kiezen voor het Williams-team. Wil je echter rustig opbouwen en je carrière van de grond af opstarten, dan kun je ervoor kiezen om met Virgin in zee te gaan. De doelstellingen van ieder team zijn ook anders, dus is het van vitaal belang dat je zeker weet dat je de doelstellingen kunt behalen. Williams verwacht dat je bijvoorbeeld minimaal als 12e eindigt in de kwalificatie. In de Virgin-bolide zijn de doelstellingen lager en is een 21e plek al voldoende. Na afloop van een seizoen krijg je enkele contracten voorgeschoteld - hoe beter je resultaten, des te beter de teams - en kun je verder bouwen aan je carrièrepad. De carrièremodus is ten opzichte van vorig jaar dus weinig veranderd en dat is prima. De modus in F1 2010 was goed opgebouwd en de kleine tweaks die Codemasters heeft doorgevoerd maken het geheel nog iets beter.

F1 2011-1

Veranderingen in games zijn niet alleen afhankelijk van vernieuwingen, programmatuur of computerkracht. Soms moet een game wijzigen omdat de situatie in het echte leven gewijzigd is. Sportgames hebben hier vooral 'last' van, waaronder dus ook F1 2011. Dit raceseizoen zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd die we voor het eerst mogen aanschouwen in de Formule 1-reeks. 

Allereerst is daar KERS. KERS, ofwel Kinetic Energy Recovery System, is een systeem waarbij de energie die je tijdens het remmen genereerd omgezet wordt naar een korte extra boost. Hierdoor kun je op enkele stukken net iets sneller zijn dan je tegenstander. Dit is vooral handig als je net uit een bocht komt en je met behulp van KERS net iets eerder op topsnelheid bent dan je tegenstander. Echter, niet elk team heeft KERS en het is dus van belang dat je goed uitzoekt welke teams dit wel hebben, wil je er gebruik van maken. Ga dus niet net als deze reviewer naar Virgin, want die maken daar geen gebruik van.

Het tweede nieuwe element in de game is DRS. Het Drag Reduction System stelt je in staat om je achtervleugel in te klappen wanneer je met minder dan een seconde verschil achter je voorligger rijdt. Hierdoor kun je net iets harder rijden en vlieg je erlangs. En het verschil is aanzienlijk. Tijdens trainingen kun je vrijuit gebruikmaken van DRS en lijkt het niet veel extra boost te geven. Je merkt het vooral wanneer je DRS in een race gebruikt. Het verschil is immens en je zult dan ook een schitterende inhaalmanoeuvre kunnen maken hierdoor.

Beide systemen werken prima in de game. Je merkt het activeren van de systemen direct en dat kan uiteindelijk het verschil zijn tussen winst of een tweede plek. Helaas kun je de systemen niet altijd en op elke plek gebruiken, maar daar kan Codemasters weinig aan doen. Dat zijn de regels zoals de FIA die heeft ingesteld.