Dead Island

Dead Island is beschikbaar op Windows, Xbox 360 en PlayStation 3.
De game is gespeeld op PlayStation 3

Aan het begin van dit jaar kwamen Techland en Deep Silver met één van de meest indrukwekkende gametrailers die menigeen ooit heeft gezien. In de trailer is te zien hoe een gezin op vakantie overrompeld wordt door zombies. Een meisje wordt gebeten en verandert langzaam in een zombie. Zodra ze haar vader aanvalt, is hij noodgedwongen om haar het 20 verdiepingen hoge hotelraam uit te donderen. Fans van over de hele wereld waren lyrisch. Een game met zo'n machtig mooie trailer moet wel een succes worden. Hoop je.

Bart Smits budgetbakken
De laatste tijd is er een trend in de entertainmentwereld. Als je wilt dat je film/game/serie een succes wordt: gooi er zombies in. Hierdoor is er een overvloed aan zombiegames uitgekomen en is het lastig om er bovenuit te steken. Dat viel Techland ook al op en ze wisten dat ze met iets nieuws moesten komen om niet in de budgetbakken van Bart Smit te belanden. Het marketingteam werd bij elkaar gezet om een plan op te stellen om anders te zijn dan de rest maar toch gebruik te kunnen maken van de smakelijkheden van het zombiegenre. Het resultaat: Dead Island. Met de trailer werd al duidelijk dat deze game anders zou zijn en toen er steeds meer informatie vrijkwam, werd dat nogmaals bevestigd. Een zombiegame met een RPG-element in een sandbox-omgeving. Uiteindelijk is het Techland gelukt om buiten de budgetbakken van Bart Smit te blijven en zijn ze zelfs verder gegaan. Nummer één op vele verkooplijstjes en fans die helemaal idolaat waren over de game. De marketingstrategie was geslaagd. Nu nog kijken of de game ook bevalt.

DeadIsland

Choose wisely
De game begint met een korte intro waar gekozen moet worden uit één van de vier hoofdpersonages. Elk personage heeft een eigen achtergrondverhaal en speciale skills. Het achtergrondverhaal is leuk om te horen maar wordt in het spel verder niet gebruikt. Ook de skills doen er in het begin niet echt toe. Toegegeven, zodra je een personage kiest, zullen de powerups verschillen. Echter, het is prima mogelijk om met een Master of Guns de game te spelen zonder ook maar één keer een kogel te lozen. Omgedraaid is het ook mogelijk om met een Zwaardenmaster te spelen en alleen maar vuurwapens te gebruiken. Zodra je een personage heb gekozen, gaat de intro verder. De filmische sfeer van de trailer komt hier goed in terug. Je ziet een dronken man zwalken door een hotel heen, onderwijl gasten onderkotsen en rapconcerten onderbreken. Hij belandt uiteindelijk in zijn hotelkamer waarna hij, na het nuttigen van enkele pilletjes en nog meer alcohol, in slaap valt. Zodra je wakker wordt op het tropische eiland, krijg jij de controle over je personage. En dan verdwijnt de sfeer.

Het probleem van een sandboxed game als deze is namelijk dat je vele sidequests krijgt. Deze hebben niks te maken met het verhaal en zodra je deze gaat volgen, verdwijnt ook de sfeer die juist om de game hangt. Op dit punt voelt de game aan als elke andere RPG; je krijgt een missie van personage X, volbrengt deze, krijgt XP en gaat op zoek naar de volgende persoon om een quest van te krijgen. Als je dan uiteindelijk weer terug naar het verhaal gaat, ben je de helft alweer vergeten en voelt dit onderdeel ook aan als 'alweer een quest'. Bij de meeste games wordt het gebruik van sidequests gestimuleerd en werkt het vaak ook goed. Bij een game als deze, waar sfeer zo ontzettend belangrijk is, is het echter een overbodige luxe die de game juist tegenwerkt. En daarmee haal je alles wat je bereikt hebt met de trailer onderuit.Wellicht was het beter geweest om de game lineair te houden om zodoende gamers te dwingen het verhaal in één ruk te volgen.

DeadIsland

Survival is the key
Maar goed, sfeer is ook niet alles. Er zijn genoeg goede games die het niet moeten hebben van de sfeer. Dan maar kijken naar een ander element dat weinig andere zombiegames hebben: een RPG-element. Het systeem werkt zoals andere games ook werken. Na het behalen van quests krijg je XP en als je genoeg XP hebt opgebouwd, ga je een rank omhoog. Hierna krijg je een skillpoint welke je kan gebruiken om je skilltree uit te breiden. De skilltree bestaat uit drie verschillende onderdelen die elk hun eigen skills hebben: Fury, Combat en Survival.

Fury is een onderdeel dat je kan activeren in de game waarna je personage korte tijd een extra power krijg, denk hierbij aan meer damage, extra stamina of meer snelheid.

Combat is een onderdeel die je wapens verbetert. Elk wapen heeft een bepaalde condition. Deze begint meestal bij 100% en bij elke slag die je toedient, daalt deze. Je kan je wapens repareren bij speciale punten om te voorkomen dat de conditie op nul staat. Dan is je wapen nutteloos en kan je hem niet meer gebruiken. De Combat-skills zorgen ervoor dat wapens sterker zijn, minder snel verzwakken of meer critical hits geven.

Als laatste is er Survival. Deze skilltree helpt je door je health te verbeteren, prijzen van wapens te verlagen en extra XP geven.

Dit onderdeel werkt zoals het hoort: elke keer dat je een skillpoint krijgt, ben je aan het berekenen wat de beste optie zou zijn. Soms kom je erachter dat een bepaalde optie niet de beste was en soms komt een bepaalde skill je opeens heel erg goed uit. Hier zit weinig verrassing in maar het onderdeel werkt zoals je verwacht dat het werkt.

DeadIsland