Resident Evil: The Mercenaries 3D

Exclusief voor de Nintendo 3DS

Geheimzinnige landhuizen, cheesy dialogen en zombie-honden die door ramen springen, dit zijn elementen waar Resident Evil om bekend staat. Resident Evil: The Mercenaries 3D is geen Resident Evil-game in de traditionele zin, maar meer een arcade-achtige game gedreven door het behalen van high scores. The Mercenaries 3D is een samenraapsel van de gelijknamige bonusmodus uit Resident Evil 4 en 5.

Mensen die deze twee games al hebben gespeeld zullen dan ook niets nieuws tegenkomen in Mercenaries qua levels - deze komen alle acht regelrecht uit Resident Evil 4 en 5. Het principe is hetzelfde: scoor zoveel mogelijk punten door zoveel mogelijk vijanden te doden, het liefst binnen een korte tijd zodat de combometer oploopt voor bonuspunten. Het is een leuk idee met net genoeg tactische diepgang om het uitdagend en leuk te maken. Alleen het is niet genoeg voor een op zichzelf staande game met een prijskaartje van 40 euro.

Capcom lijkt dit te beseffen, want ze hebben er een paar dingen aan toegevoegd om de aandacht wat langer vast te houden. Zo zijn er nu missies met bepaalde doelen, die simpelweg beginnen door de besturing en principes van de game uit te leggen en gaandeweg uitdagender worden. Als intro voor nieuwe spelers werkt het prima, maar voor veteranen is het tergend simpel. Deze missies moeten echter gespeeld worden om alle levels vrij te spelen. Verder kan elk personage aangepast worden met Skills, á la Call of Duty's perks. Deze voegen echter vrij weinig toe aan de ervaring.

De besturing van Resident Evil leent zich prima voor de 3DS-knoppen. Omdat je eerst stil moet staan voor je kan schieten, is één analoge stick voldoende. De toevoeging van het touchscreen maakt het gebruiken van gezondheidsvoorwerpen en het wisselen tussen wapens zelfs een stuk makkelijker. Er zijn wat aanpassingen gemaakt, zoals dat voorwerpen oppakken en herladen allemaal een stuk sneller gaat, wat het tempo ten goede komt.

Grafisch heeft Capcom ook een knap staaltje afgeleverd. Natuurlijk is het allemaal niet zo mooi als op de consoles, maar desalniettemin ziet de game er indrukwekkend uit. Met name de personages zijn gedetailleerd. Het enige grafische euvel is dat de animaties van vijanden die ver van je af staan heel houterig zijn omdat er frames weggelaten worden, wat de animaties een soort poppenkast-effect geeft. Een andere vreemde opoffering is de audiokwaliteit. Met name spraaksamples klinken heel erg blikkerig, ook door een koptelefoon. Het is moeilijk voor te stellen dat er geen ruimte op de cartridge was voor hogere kwaliteit audio.

Het 3D-effect in de game is vrij subtiel. Ik kon de game prima spelen met de 3D-slider helemaal omhoog, in tegenstelling tot bij de meeste andere 3DS-games, die me dan gelijk hoofdpijn bezorgen. De hectische actie maakt het echter wat simpeler om in 2D te spelen, aangezien kleine bewegingen van de 3DS het effect al kunnen verpesten.

De acht personages (geen Leon 'rookie cop' Kennedy, boe!) hebben allemaal hun eigen wapens en een tweede outfit die vrijgespeeld moet worden. Samen met het vrijspelen en opwaarderen van de Skills is dat echter de enige soort progressie in de game. Verder biedt The Mercenaries 3D weinig, behalve het behalen van high scores door dezelfde acht levels steeds opnieuw te spelen. Dit kan echter wel leuker gemaakt worden door online te spelen met andere mensen, wat verbazend goed werkt met de 3DS. Af en toe kan het fout gaan met de verbinding, wat te verwachten is met een draadloze connectie, maar afgezien van een klein beetje lag is de online-ervaring van The Mercenaries 3D vrij positief. Het maakt het zeker leuker dan in je eentje spelen. Door goed samen te werken kan je langer overleven en is het behalen van de SS-Rank een stuk makkelijker.

Resident Evil: The Mercenaries 3D
is geen slecht spel. Wat het wel is, is te duur en te weinig. Zelfs voor mensen die RE 4 en 5 nooit gespeeld hebben valt er gewoon te weinig te doen in deze game. Als je Resident Evil 5 al in je collectie heb, heb je de helft van deze game al, maar dan mooier en beter. De mogelijkheid om de Resident Evil 4-levels online te spelen zal voor weinig mensen essentieel zijn. Voor een prikkie best de moeite waard, maar voor een bevredigende Resident Evil-fix op de 3DS zullen we moeten wachten op Revelations.

+ Goede actie
- Recycled content

7