Bastion

Exclusief voor Xbox Live Arcade

Bastion
is een actie-RPG met een paar unieke twists. Gedurende de hele game geeft de verteller, een oude man die aan zijn stem te horen een leven van drank en sigaren heeft geleid, commentaar op de omgevingen, de geschiedenis en jouw speelstijl. Aan het begin van het spel word je wakker als een jongen die simpelweg 'The Kid' wordt genoemd door de verteller. Zodra je naar buiten loopt zie je dat de wereld grotendeels is vernietigd door iets wat alleen maar cryptisch 'The Calamity' wordt genoemd. Als je begint te lopen komen stukken van de wereld onder je voeten terug om een pad te vormen.

sta

Op papier klinkt het als een concept wat snel tot vermoeienis kan leiden, maar het tegenovergestelde is het geval. De verteller geeft de prachtige wereld van Bastion extra kleur en sfeer. Dit is te danken aan zijn fantastische stem en het bijzonder strakke en slimme script, dat precies genoeg vertelt over de gebeurtenissen zonder door te drammen. Het gehele verhaal wordt vorm gegeven door zijn stem en het ontwerp van de wereld.

Als The Kid ben je één van de weinige overlevenden van de ramp die de wereld tot de rand van de verwoesting heeft gebracht. Eenmaal aangekomen op de Bastion zelf, de laatste veilige plek, kom je de verteller tegen, die simpelweg 'The Stranger' wordt genoemd. De Bastion, een soort zwevend landfort, heeft de kracht om de wereld te herstellen, maar eerst moeten er Cores verzameld worden om hem weer helemaal te fixen. Dus ga je eropuit, naar de restanten van de wereld, om deze te vinden. Met elke gevonden core kan de Bastion uitgebreid worden met nieuwe gebouwen en wordt het langzaamaan een knus dorpje.

Alleen blijkt nu dat alle levensvormen een beetje agressief zijn geworden na de grote ramp en zelf om mysterieuze redenen deze Cores ook willen bemachtigen. Gelukkig verzamelt 'the kid' gaandeweg een groot arsenaal om hiermee om te gaan. In den beginne heb je een hamer en twee pistolen, maar dit breidt uit tot shotguns, karabijnen, pijl en boog, een machete, een speer en nog veel meer. Je kan slechts twee wapens tegelijk meenemen, maar bijna alle combinaties bieden potentieel, waardoor je de game helemaal op jouw manier kan spelen. Wil je alleen dikke guns? Met een karabijn en een shotgun voor het close quarters werk kom je een heel eind. Sla je liever dingen kapot van dichtbij? De hamer en de speer, die ook geworpen kan worden, bieden ook genoeg opties.

Alle wapens kunnen opgewaardeerd worden door voorwerpen die je vindt, koopt of wint door wapenspecifieke uitdagingen te voltooien. Elk van de vijf upgrade-niveaus biedt de keuze tussen twee verschillende upgrades, die ook weer verschillende speelstijlen bieden. Daarnaast is het arsenaal uit te breiden met een speciale vaardigheid, zoals exploderende kogels of een schermvullende aanval. Door te levelen krijgt The Kid ook beschikking over Tonics, die passieve bonussen geven, zoals extra crit-kans. Genoeg elementen om de speelstijl helemaal aan jezelf aan te passen dus.

Het vechtsysteem zelf legt de grootste nadruk op het 'actie'-gedeelte van actie-RPG. Gevechten zijn snel en volledig real-time, gebaseerd op reactievermogen en wapenkeuze. The Kid kan rollen om het gevaar uit de weg te gaan (of sneller op te zoeken) en heeft een schild om mee te blokken. Door vlak voor een aanval te blokken doe je de vijand schade toe met een krachtige counter. An sich wordt het spel nooit echt heel uitdagend, zeker niet als je goed nadenkt over welke wapens je meeneemt en hoe je ze opwaardeert, maar desalniettemin blijft het vechten bevredigend. Als je het spel moeilijker wilt maken kun je vijanden sterker maken door 'idols' te activeren (denk aan Halo's skulls). Dit wordt dan ook beloond met meer ervaringspunten en geld.

Bastion weet de aandacht vast te houden niet alleen dankzij een constante stroom aan nieuwe wapens en een leuk vechtsysteem, maar ook door het verhaal, meesterlijk verteld door The Stranger. Er is verbazingwekkend veel nagedacht over de wereld van Bastion. Elk level heeft een bestaansrecht, een reden om te zijn in deze wereld, wat de stranger overdraagt, samen met de art design. Elk level ziet er prachtig en uniek uit, van de stad Caelandia, met zijn marktkraampjes en Wild West-achtige saloons, tot de wildernis van de jungle en de besneeuwde bergen in het oosten. Het verhaal wordt redelijk breed geschetst, door nooit té veel door te gaan op één gebied of onderwerp. Hierdoor stellen de verteller en de levels zelf nooit je geduld op de proef.

Geen review van Bastion is compleet voordat de muziek de hemel in is geprezen. Een soort mix tussen country-western en Aziatische invloeden geeft nog meer sfeer aan deze al met sfeer doordrenkte game. Het geheel heeft iets sprookjesachtig. De combinatie van de muziek, de esthetiek, de vertelling, en het verhaal, wat gaandeweg steeds interessanter wordt, vormt het een geheel dat de speler beetpakt.

Het moge duidelijk zijn dat Bastion een zeer positieve indruk heeft achtergelaten. Zonder hype, zonder overdrijven, Bastion is simpelweg één van de beste spellen van het jaar tot nu toe en zeker één van de allerbeste Xbox Live Arcade-games. Van de looks tot de gameplay, elk aspect van het spel is meesterlijk afgewerkt.