Ms. Splosion Man

Exclusief op de Xbox 360

Everybody loves donuts, I know I dooohoooho. In 2009 kwam Twisted Pixel met een bijzonder bizar spel op de markt, namelijk ‘Splosion Man. Daarin speelde je als Splosion Man, een mislukt experiment met een simpele taak, iedereen vermoorden en veel taart en donuts eten! Na twee jaar hebben de vijanden de beste knaap eindelijk gevangengenomen, maar zijn is vriendinnetje opgestaan om dezelfde taak op te vullen, namelijk Ms. Splosion Man!

45

Nadat ze eindelijk ‘Splosion Man hadden gevangen door middel van een neptaart kon het feest niet meer op voor alle bebaarde onderzoekers en professoren. Ze gaven zelfs zo'n groot feest gegeven dat het uiteindelijk wel fout moest gaan. Een beetje gelekte champagne, wat vrouwelijkheid en heel veel ‘science’ leverde de vrouwelijke variant van ‘Splosion Man op, namelijk Ms. Splosion Man! De hoofdrolspeelster is duidelijk gebaseerd op DeeDee uit de oude tv-serie Dexter. Ze springt overal heen, draagt graag alleen maar roze/geel en houdt waar elke tienervrouw van houdt, schoenen!

Carlton-dance!
Terwijl ze namelijk bezig is om elke wetenschapper te vermoorden door middel van zichzelf te laten exploderen zingt ze graag een deuntje van beroemde artiesten (onder andere de Spice Girls en Lady GaGa). Stilstaan is ook niet haar beste vak, dan doet ze graag een aantal dansjes (met als beste dans de ‘Carlton’). Dit is ook een van de grootste punten uit het spel, de humor. Vanaf het moment dat je de game opstart is het al raak. Ze doen alsof de game is ontwikkeld door middel van baarden, en dat doet iedereen uiteraard door de mooie rekensom: ‘’Y=MAKE GOOD GAMEZ, X=NICEZ GRAPHIZ’’ te maken. Vanaf daar weet je al dat de game garant staat voor uren lang lachen, zoals met elke Twisted Pixel game. Er zitten tientallen referenties in naar andere games, nog meer ‘’echte’’  filmpjes die er expres zo slecht mogelijk uitzien en er zijn volgens mij nog nooit zoveel (goede!) grapjes in een spel gestopt.

nms

Pittig
Dat doet trouwens geen afbreuk aan de gameplay, want die staat nog steeds als een huis. Het concept van de game is nog steeds hetzelfde: het is een platformer in een 2,5D-wereld en door middel van jezelf maximaal drie keer te laten exploderen moet je Ms. Splosion Man door elk van de honderd beschikbare levels loodsen. In 2009 was haar voorganger ‘Splosion Man al een pittig spel, maar ze hebben er hier nog een schepje bovenop gegooid. Je zult best vaak dood gaan tijdens de game want het is gewoon extreem lastig. Het wordt nooit echt frustrerend, maar soms heb je wel meer het gevoel van geluk dan dat je echt wist wat je aan het doen was dankzij het soms wat onoverzichtelijk leveldesign.

Deze levels zijn verdeeld over zes werelden zoals we ze kennen uit de Super Mario Bros-serie. Er zitten vijftig singleplayer-levels in en vijftig co-op-levels. Hier ben je dan ook een behoorlijke tijd mee bezig, want je bent ongeveer tien minuten met een level bezig. Tijdens de co-op wordt dat alleen nog maar meer, want je zult daar behoorlijk moeten samenwerken om jezelf door een level te loodsen. In een pittig spel als Ms. Splosion Man is dat geen makkelijke opgave.

Donuts!
Ms. Splosion Man
ziet er ook nog eens prachtig uit. De kleuren springen echt van je beeldscherm. Je speelt dit keer niet zoals in het vorige deel alleen maar in het laboratorium, maar je gaat nu ook de echte wereld in. Dit levert veel nieuwe gameplaymechanieken op omdat de makers gewoon vrijer konden spelen met het leveldesign en er geen restricties met betrekking tot het binnenblijven in het ‘lab’. Een van de betere aspecten in Ms. Splosion Man moet toch wel het geluid zijn. Alleen al voor de soundtrack (die je volledig kunt unlocken in het spel zelf) is het zijn 800 MS Points waard.

Ms. Splosion Man is op dit moment een van de betere games die er op het Xbox Live-platform te koop is. De game bevat alles: ijzersterke gameplay, goede graphics, veel humor en behoorlijk veel content. Ook is aangekondigd dat de makers er gratis DLC voor gaan releasen met daarin hele nieuwe werelden, dus het lijkt er nog op dat je een behoorlijke tijd bezig kan zijn met Ms. Splosion Man.  De gameplay werkt perfect, het concept van drie keer exploderen zorgt voor leuke maar toch frustrerende gameplay. Hier en daar zitten er in een level bepaalde punten waarbij het meer op geluk dan wijsheid aankomt maar al met al is Ms. Splosion Man een game die voor iedere Xbox 360-eigenaar verplichte kost is.

ms.