Brink

Gespeeld op de Xbox 360. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 3 en Microsoft Windows.

Brink is de zoveelste first-person shooter waarin multiplayer de hoofdrol speelt. Het is wel mogelijk om alleen tegen bots te spelen, maar daar is het duidelijk niet voor gemaakt. Dit soort games zijn er al genoeg op de markt. Natuurlijk zijn er veel FPS-games met een singleplayer campaign, maar er valt niet te ontkennen dat multiplayer tegenwoordig de belangrijkste component is. Brink heeft dus moordende concurrentie. Kan de game zich onderscheiden en, niet te vergeten, staande houden in deze goed vertegenwoordigde categorie?

Het verhaal van Brink zit verpakt in de multiplayer. Helaas heeft die niet veel om het lijf en had die wat mij betreft achterwege gelaten kunnen worden. Het spel speelt zich af op the Ark. Een stad die op het water drijft en al twintig jaar geïsoleerd is van de buitenwereld. Op de ARK zijn twee gesplitste zones die twee partijen herbergen. Aan jou de keus welke fractie je steunt. Wees gerust als je niet weet aan wiens kant je staat, want initiële keuze staat niet vast. Je hebt de mogelijkheid over te schakelen na iedere match. Het enige wat vastligt na het creëren van je personage zijn je gezicht en je tatoeages. Je klasse, wapens en zelfs de grote van lichaam kun je later zo vaak aanpassen als je wil (het belang hiervan zal je later duidelijk worden).

Er zijn vier klassen in Brink, maar verwacht niet veel diversiteit onderling. Het enige opmerkelijke verschil is de toegang tot bepaalde functionaliteiten, zoals het plaatsen van een turret door een Engineer. Deze geringe verschillen lenen zich dan ook niet echt tot het specialiseren in een bepaalde klasse Dit is misschien ook maar goed is, want je zult vaak van klasse moeten wisselen als je alle missies tot een goed einde wil brengen.

De grootste troef van Brink is SMART, dat staat voor Smooth Movement Across Random Terrain. Hip als het mag klinken komt het neer op het feit dat je met het simpel vasthouden van een knop je je personage met het grootste gemak door de maps kunt laten manoeuvreert. Muurtje beklimmen hier, onder een obstakel glijden daar en sliding over de grond richting je tegenstander om het af te maken. Hoewel, het is de shotgun die het van dichtbij (met een knal in het gezicht) afmaakt, maar je begrijpt het idee. Het werkt heerlijk en het valt niet te ontkennen dat Splash Damage een lekker gamemechanisme in elkaar heeft geknutseld.

De grote van je personage heeft overigens invloed op de mogelijkheden van SMART. Een klein persoge kan op plekken komen die voor een brede, lange dude ontoegankelijk zullen blijven. Die grote kerels kunnen dan weer wel met miniguns en ander zwaar geschut uit de voeten, wat weer de voor hand liggende voordelen biedt.

Brink maakt ook gebruik van RPG-elementen. Je verzamelt ervaringspunten waarmee je je skills kunt uitbreiden. Je hebt de keuze uit een groot scala van dit soort skills, waarvan je er maar een beperkt aantal kunt toewijzen aan je personage. De in totaal 52 skills bestaan uit zaken als 'Sprinting Reload', Landmine' en 'Extra Kevlar'. Experimenteren wordt aangemoedigd, want skills zijn altijd inwisselbaar. Wat ook bevorderd wordt is teamplay. Ervaringspunten verdien je namelijk makkelijker als je als een team werkt. Het feit dat een teammate redden veel meer punten opbrengt dan en eenzame killspree zegt heel wat. Het nadeel hiervan is als je alleen online wil spelen want de bots zijn simpelweg niet intelligent genoeg om leuk in teamverband te spelen.

Het grootste probleem van Brink zijn de geringe aantal maps: acht. Naverwant je fractie-keuze zijn er een aantal missies: het plaatsen van bommen, hack devices, een VIP begeleiden en het bedienen van bepaalde machines. Met acht maps is de variatie tussen deze missies echter veel te klein. Je merkt al snel dat de game in herhaling valt en hoewel de levels prima in elkaar zitten beginnen de matches te vervelen. Zelfs de goed werkende SMART kan het spel niet redden.

Grafisch gezien is Brink een beetje wisselvallig. De stijl is origineel en cool, maar de kwaliteit laat te wensen over. Het blur-effect, het verlaat laden van textures en simpelweg onscherpe beelden leiden al snel tot teleurstelling. Bethesda en Splash Damage hebben wat problemen weten op te lossen met patches, zo laden de textures sneller en loopt de game een stuk minder vaak vast. De grove lag is helaas nog steeds aanwezig met alle frustrerende gevolgen van dien.

Conclusie
Brink is een moeilijke game om een eindoordeel over te vellen. Wel duidelijk is het feit dat de game het niet op kan nemen tegen de grootmachten in dit genre. De vraag is alleen of Bethesda en Splash Damage dat ooit hebben gewild. Voornamelijk door SMART is Brink een game met een heel eigen karakter, je voortbewegen door de maps werkt uitermate lekker. Helaas zijn de maps in combinatie met de missies niet divers genoeg. Ook de klassen verschillen niet genoeg van elkaar. Tel daar nog matige graphics bij op en je hebt een game met veel potentie die deze helaas niet helemaal waar maakt.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ SMART werkt echt heerlijk
- Grafisch onder de maat
5.0
  - Te weinig diversiteit in gameplay en maps
  - Niet waargemaakte potentie