De Sims 3 Levensweg

Gespeeld op PC
Ook verkrijgbaar voor Mac

Header

Gamers met liefde voor Sims en warme gevoelens voor het gezinsleven kunnen hun hart ophalen met De Sims Levensweg. Ik ben zo'n gamer en sucker for De Sims. Mijn Sims waren op de dag van release klaar voor de nieuwe uitbreiding en ik ook. Maar belooft de uitbreiding inderdaad het uiterste uit het leven te halen?

De Sims 3 Levensweg
Tsja, eigenlijk behoeft De Sims 3 geen introductie meer. In 2000 bracht EA het eerste deel van De Sims uit. Enkele jaren later kreeg de game een oppoetsbeurt (De Sims 2) en in 2009 zag De Sims 3 het levenslicht. We zijn twee jaar en vier uitbreidingspakketten verder. Ik moet toegeven dat ik vooraan in de rij stond op de dag dat Levensweg in de schappen lag. Waarom? Omdat ik een sucker ben voor Sims-games en voor het concept van een levensweg zelf. Van baby-Sim tot krakkemikkig oud, met wandelstok scheldend Simmetje. En daar tussenin allerlei gezinsfeatures om ze te laten doorlopen. De eerdere uitbreidingen lagen ook op de dag van release al in het cd-laatje van m'n pc te ratelen. Ik zag al voor me hoe mijn Sim op vakantie kon naar China, binnenhuisarchitect kon worden (Ambities) óf hoe een stoere Rockster met mijn simpele dorps-Sim een liefdevol doch dramatisch liefdesleven tegemoet ging in Na Middernacht.

In Levensweg staat de levensloop van je Sim en het gezinsleven centraal. Het voegt vooral veel toe op het gebied van functionaliteiten en handelingen van je Sims, met name je kinderen en tieners hebben nieuwe interacties gekregen. Je kunt nu de duur per levensperiode en de totale levensduur van je Sims geheel instellen. Heb je een hekel aan de babytijd? Met een eenvoudige muisklik stel je de babytijd in op een dag. Spelers die juist dol zijn op luiers verschonen kunnen nu hun kans grijpen. Zoals altijd komt een uitbreidingspakket met een nodige dosis nieuwe voorwerpen. Een paar opvallende items: de wenteltrap, stapelbedden en het scheikundelab voor al uw sfeerverhogende drankjes! Tijd om de levensloop van De Sims door te nemen.

1

Baby's en peuters
De babytijd is ten opzichte van het basisspel niet veranderd. Het arme kind ligt nog altijd gewikkeld in een doek rond te kijken in een wiegje, heeft af en toe wat eten nodig en je verschoont zo nu en dan de luier. Voor de binnenhuisarchitecten onder ons zit er helaas geen nieuwe babykamer in. Peuters zijn iets beter bedeeld en hebben wat nieuwe kleding, speelgoed én een kinderwagen gekregen. Je peuter wordt blij en gelukkig van een ouder die hem of haar rondduwt in de stad. Dit is een goede toevoeging voor spelers van het spel die hier al sinds deel één naar verlangen. Verder komt er een schattig denkbeeldig vriendje in het leven van je peuter bij, en als de relatie tussen de peuter en het denkbeeldige vriendje goed is, blijft deze in de kindertijd ook nog plakken.

2

De onschuldige kindertijd?
Als je peuter is opgegroeid is het tijd om grappen uit te halen als kind. Dit blijft vrij onschuldig, denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van scheetkussens op de bank. Er zijn ook minder onschuldige boobytraps beschikbaar. Je kleine rebel kan doucheverf in de kraan plaatsen en water uit de gootsteen laten spuiten als een andere Sim de kraan opendraait. De reactie van een Sim die zich realiseert dat er verf uit de douche komt, is wel grappig te noemen. Na een paar keer heb je dat geintje overigens wel gezien. Scheetkussens blijven, hoe flauw ook, wel grappig. Als een kind wordt betrapt op het plaatsen van een boobytrap krijgt het een standje van zijn ouder én huisarrest. Huisarrest heeft trouwens wel invloed op het humeur van je Sim. En niet in positieve zin natuurlijk.

Naast flauwe humor als vermaak kun je je kinderen met liefde en plezier naar de speeltuin (die je overigens wel even zelf moet kopen en in je achtertuintje moet zetten) sturen. Een boomhut, wip, hinkelpad, waterglijbaan en van die schommelstoeltjes op een grote veer zijn toegevoegd aan de koopcatalogus. Een leuke toevoeging is de zandbak, waar je kind nog wel eens een schat of andere bruikbare items in kan vinden. Als je meer kinderen in je familie hebt is onderlinge rivaliteit ook leuk toe te passen door het zandkasteel van een broertje of zusje te slopen. De boomhut is een tof item voor je kind als hij/zij zich als prins/prinses of draak verkleed heeft. De kostuumkist is terug! Met de interactieknop 'net doen alsof' waant je kind zich als prinsesje of draak.

Naast al het speeltuinplezier wil ik toch ook dat mijn kind wat vaardigheden opdoet in de zin van schilderen of inzicht. Daarnaast moet er nog huiswerk gemaakt worden, gaat m'n kind op schoolreisje naar verschillende locaties in de stad én heb ik m'n kind opgegeven voor de naschoolse activiteit ballet waar danspasjes worden geleerd. Een druk leventje dus. Het is in dit geval dus zeker handig dat je de levensduur van je kind kunt verlengen, want er is ineens veel te doen.

Teenage kicks!
De puberteit is leuk geïmplementeerd doordat de tieners te maken krijgen met heuse stemmingswisselingen. De levenswensen zijn toegespitst op die van een dwarse puber: ruzie maken met een willekeurig iemand, de vriendschap verbreken met Sim X en spijbelen. Nieuw in dit deel: rijlessen. Mijn puberende Sim reed met haar vaders dure sportwagen hortend en stotend door de straten van de stad. Het is ook nodig dat je puber rijles krijgt voor hij/zij op pad kan met een auto, al kun je als jongvolwassene ineens prima autorijden. Misschien was het leuker geweest als ze hier rekening mee hadden gehouden. In het echte leven mag je immers ook niet achter het stuur kruipen als je dertig geworden bent. Af en toe krijgen ouderlijke Sims een aanbod om een weekendje zonder puberend kroost door te brengen. Of dit slim is, valt nog te bezien. Als de kat van huis is dansen de muizen immers op tafel. Zo ook in Levensweg. De ouders krijgen een gratis weekendje weg aangeboden en pubertjelief grijpt meteen de kans om een feestje te organiseren, met alle gevolgen van dien. Er komt ook een keer een eind aan deze tijd en je Sim groeit op tot jongvolwassene.

3

Kostschool is voor iedereen.
Geen zin of tijd om je kind of puber op te voeden, maar toch een kinderwens te vervullen? Geen probleem. Vanaf het moment dat je peuter is opgegroeid is het mogelijk om je snotaapje naar een kostschool te sturen. Je hebt keuze uit vier scholen met vier verschillende tarieven. Een belletje naar een school zorgt ervoor dat je kind wordt opgehaald door een taxi en vanaf dat moment is hij/zij ook niet meer speelbaar binnen het gezin. Af en toe is het noodzakelijk om een belletje met je telg op afstand te plegen, anders wordt hij/zij ongelukkig en zijn de resultaten van je kind niet om over naar huis te schrijven. Een goede relatie met je kleine telg betekent dat hij of zij meer vaardigheden en goede eigenschappen opdoet. Nadat mijn kind terugkwam van een van de kostscholen had hij een aantal streepjes aan vaardigheden opgedaan op het gebied van uitvinden en vissen. Het voordeel van de kostschool vond ik dat ik wat meer tijd had om m'n volwassen Sims te laten werken aan hun vaardigheden en carrière. Meestal spring ik van Sim naar Sim om iedereens wensen te laten vervullen en voor ik het weet zijn m'n volwassen Sims al bejaard. En als ik iets saai vind, is het een bejaarde Sim. Het is jammer dat je niets met de speeltuin kunt als je kind op kostschool zit. Het was leuk geweest als ze bijvoorbeeld standaard in het weekend naar huis zouden kunnen. Maar kan dat niet dan? Jawel, je kunt je kroost ook weer van kostschool afhalen, maar dan is hij/zij wel weer continue thuis.

(Jong)volwassenen en bejaarden met wandelstokken.
Als (jong)volwassene gaat het leven door. De periode begint met het ophalen van je diploma. Daarna onmoette m'n Sim al vrij snel haar droomvent, verloofde zich en organiseerde een vrijgezellenfeestje. Ik verklap niet te veel over dit feestje, want dat feest zit boordevol verrassingen. Het huwelijksfeest is in de achtertuin wat uitgebreider te vieren nu de traditionele huwelijksbogen, versierd met rozen, te koop zijn. Na het feest is het tijd om de bruidstaart aan te snijden. Mijn Sim-vrouwtje is dol op kinderen en ik heb dan ook het genoegen om de nieuwe carrière 'Kinderopvang' te starten. De bedoeling: het verzorgen van peuters en kinderen uit de buurt en de ouders helpen met de opvoeding van hun kroost. Via een denkballon boven het hoofd van de kinderen kun je zien wat hun wensen zijn. Aan het eind van de dag krijg je een kort verslag van de geboekte resultaten en aan het eind van de week wordt een salaris op de rekening bijgeboekt.

Een levensduur later, als volwassene, komt mijn hubbie terecht in een midlifecrisis. Hij heeft alles wel meegemaakt tot op heden en is behoorlijk gefixeerd op de levenswensen die horen bij zo'n crisis. Als je eenmaal kiest voor het vervullen van een wens, kun je deze namelijk niet annuleren zoals je dat met andere wensen wel kunt. Alleen in het ziekenhuis kun je in therapie gaan om van de crisis af te komen, mocht je deze voortijdig beu zijn. Verder is er met de volwassenen niet veel gedaan. De bejaarde Sims kun je voorzien van een wandelstok, waar ze mee vergroeid raken en je kunt een apart loopje instellen (oud en kreupel, of classy chique).

Weet je nog? Die ene keer?
Ook nieuw in dit pakket zijn herinneringen. Al zat dit eerder ook al in De Sims 2. Speciale gebeurtenissen worden opgeslagen in een soort plakboek, wat grafisch leuk is vormgegeven. In dit plakboek vind je ook statistieken terug over het aantal herinneringen en hoeveel avontuurtjes je Sim heeft beleefd. Daarnaast kun je ook nog een biografie kwijt, mocht je dat willen. Je kunt je herinneringen ook opnemen en afspelen op je televisie (in het spel dan hè). Ik zie daar de toegevoegde waarde niet echt van, maar er zijn ongetwijfeld spelers die dit leuk vinden. Waar ook de toegevoegde waarde me volledig van ontgaat, is de Facebook-functie. Je kunt de herinneringen van je Sim delen met je vrienden op Facebook, maar wat kan het hun schelen of mijn Sim het geweldig vindt dat ze de vaardigheid Koken al tot niveau vijf beheerst?
Wat ook jammer is, zijn de puberlijke buien die het spel af en toe heeft. Er zitten nog wat bugs in het spel. Zoals een ouder die, ondanks dat hij of zij geen baby vasthoudt, toch in de 'baby dragen'-modus blijft hangen. Of een beslagkom die wordt gebruikt tijdens het koken continue vasthoudt. De bug die ervoor zorgt dat Sims die naar kostschool worden gestuurd, maar niet gaan en vervolgens niet speelbaar zijn, moet ook nog worden opgelost door EA.

Conclusie
Levensweg is een leuke en uitgebreide toevoeging aan het Sims-pakket. Het biedt veel mogelijkheden om vooral het leven van je kinderen en tieners te verrijken. De hoeveelheid nieuwe interacties voor je kinderen en tieners lijkt eindeloos en de functie van het vergroten van levensduur per levensfase is dan ook een aangename toevoeging. Ik heb dan ook regelmatig moeten lachen om de reactie van Sims op elkaar na het uithalen van een grap of zitten "Ahww"-en als m'n peuter een hechtere relatie opbouwde met de denkbeeldige vriend.

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Toevoegingen op gebied van handelingen
- Ingebouwde Facebook-functie
7,0
+ Instelbaarheid levensduur Sim
- Nog vrij veel bugs in eerste release
+ Grote hoeveelheid nieuwe items