LEGO Pirates of the Caribbean

Gespeeld op Xbox 360, ook verkrijgbaar op PlayStation 3, Wii, PC, Nintendo 3DS, Nintendo DS en PSP

pirates logo review

De afgelopen weken is het in huize SuperFruitig een ware 'pirates den' geweest. Met het opnieuw bekijken van de trilogie en het bezoeken van de bios was het aan mij de taak om mijn opgedane kennis in de praktijk te brengen met LEGO Pirates of the Caribbean. Met letterlijk twee papegaaien op mijn schouder waande ik me in de wereld van Swashbucklers en LEGO-blokjes. Arr!

Here be Pirates!
Liefhebbers van de films kunnen hun hart ophalen, want de nieuwe telg in de LEGO-serie doet zijn grote filmbroers niets minder dan eer aan. Als speler baan je je een weg door de vier films, elk met vijf individuele levels. De levels zijn gebaseerd op de belangrijkste locaties en gebeurtenissen van de films en bieden zo een fan-service met veel herkenbare momenten. De originele filmmuziek en de volledige cast, in LEGO uiteraard, maken het helemaal af.

De verhalen achter de films worden verteld middels heerlijke slapstick animaties en cutscenes. Het resulteert in een komisch mime-circus wat bij mij een glimlach van oor tot oor tovert. Een nadeel van deze stille vertelling is wel dat het verhaal niet helemaal lekker uit de verf komt en vaak van de hak op de tak lijkt te springen. Hierdoor kan het wel eens voorkomen dat, als je Pirates of the Caribbean kennis wat roestig is, je niet precies weet wat het doel in een bepaald level is. Gelukkig zijn de situaties uit de film goed genoeg overgezet naar de game waardoor het spelplezier er niet minder om wordt. Al kan het zijn dat de echte 'die hard' Pirates of the Caribbean-fan hier en daar wat foutjes ontdekt.

Heel de Pirates-crew is aanwezig, in totaal zijn er 72 personages vrij te spelen, elk met zijn of haar eigen skill. Zo springen meisjes hoger, kruipen kleinere poppetjes door tunnels en kunnen sommige LEGO-figuurtjes met bommen gooien. Elke vaardigheid is ergens goed voor en heel de skillset biedt de uitkomst naar de honderden geheimen en collectables die door de levels heen zijn verspreid. Verzamelaars beware!

pirates screenshot2

I can't bring this ship into Tortuga all by me onesy, savvy?
De grondslag van de gameplay ligt bij de LEGO-serie in het oplossen van puzzels, het zoeken naar geheime collectables en uiteraard het dwangmatig slopen van alle mogelijke LEGO-constructies die je tegenkomt. LEGO Pirates of the Caribbean wijkt niet af van deze bekende formule en voelt daardoor erg vertrouwd. De puzzels in LEGO Pirates of the Caribbean zijn vaak redelijk voor de hand liggend, maar worden, door de komische aard van de game, gelukkig niet saai. Het sleutelstuk zit hem in het gebruiken van het juiste personage voor de gegeven klus en, aangezien je per level meerdere poppetjes tot je beschikking hebt, het switchen tussen de verschillende rollen.

Dat LEGO games zijn gemaakt om met zijn tweeën te spelen blijkt uit alles: de opbouw van levels, de puzzels, het nodige teamwork en de rolverdeling. Dat dit niet altijd uitpakt zoals de makers bedoeld hebben bleek al na 10 minuten spelen samen met mijn vriendin. Op een gegeven moment bevond ik me, al zwaarden kruisend, op een balustrade samen met meneer Sparrow. Alwaar ik voor mijn leven aan het vechten was riep mijn vriendin: "Kijk dan hoe lief ie is! Kijk dan!" terwijl ze 8 meter lager op een ezeltje rond aan het hobbelen was.

Een ander uiterste zag het licht toen ik een co-op poging waagde met een goede maat van mij. Zijn enige taak was om, middels het ingedrukt houden van een knop, een brug omhoog te houden zodat ik een LEGO object naar de overkant kon brengen. Uiteraard verzaakte meneer het elke keer opzettelijk zodat ik telkens net niet de overkant bereikte en met mijn hele hebben en houden in het ravijn stortte. Ik verloor daardoor mijn zuurverdiende muntjes waardoor hij 'op voorsprong' kwam. Represailles volgde snel waardoor we uiteindelijk als armoedige piraten het level uitspeelden.

Deze verschillende co-op benaderingen leveren ook verschillende speelervaringen op. Zo speel ik met mijn vriendin heel erg op teamwork en met mijn maten heel erg competitief. Nu is LEGO Pirates of the Caribbean niet speciaal ontworpen voor deze verschillende situaties (er zitten immers weinig consequenties aan het niet samenwerken) maar het geeft wel aan dat er een bepaalde vrijheid zit in de benadering van de game. Deze vrijheid wordt onder andere gecreëerd door het gebruik van een split-screen. Net als in LEGO Indiana Jones 2 zijn de spelers vrij om op eigen houtje het level te verkennen. In LEGO Pirates of the Caribbean zorgt dit voor een wenselijk stukje vrijheid binnen de levels zonder de co-op gedachte uit het oog te verliezen. Je kunt er dus voor kiezen om samen te gaan exploreren, of dat ieder zijn eigen weg op gaat.

pirates screenshot3

Ain't she pretty
Wat grafisch meteen opvalt is dat LEGO Pirates of the Caribbean meer straalt dan voorgaande LEGO-games. Vechtend bovenin de mast van een van de schepen in de Maelstrom zag het plaatje er zo mooi uit dat je even geen besef meer hebt dat je een LEGO game speelt. Terwijl meters onder je andere karakters vechten, vliegt er kolkend water, regen en bliksem om je oren. Het plaatje is compleet. Het zou overigens LEGO Pirates of the Caribbean niet zijn als je niet heel het epische tafereel kan ondermijnen door head-first in de Maelstrom te duiken. Middels een vrolijke oneliner en een achievement wordt bevestigd dat het spel vooral draait om de humor in de serie.

En dit doet LEGO Pirates of the Caribbean erg goed. Het maakt de vertaalslag van de donkere en complexe verhaallijn en setting van de films naar een luchtige en vrolijke interactieve game. De LEGO aanpak brengt datgeen wat de films zo leuk maken naar voren en laten het serieuze voor wat het is. Zo wordt bijvoorbeeld de twee uur durende clash tussen de negen piratenleiders in 'At Worlds End' teruggebracht tot een hilarische sketch van 30 seconden. Deze aanpak draagt nog eens extra bij aan een lastig te volgen verhaallijn, maar het is een overwogen keuze geweest. Eentje die, in mijn ogen, de beleving alleen maar ten goede komt

Maar de game heeft niet alleen een grafische update gekregen. Traveler's Tales Games heeft goed geluisterd naar zijn fan-base en heeft in LEGO Pirates of the Caribbean kleine elementen een tune-up gegeven waardoor het allemaal net iets lekkerder speelt. Zo is de AI een stuk beter uitgewerkt en anticiperen de AI gestuurde karakters adequater op de puzzels en situaties. Verder zorgen kleine elementen zoals 'sticky-platforms' er voor dat het platformen allemaal net iets beter verloopt dan in de vorige LEGO delen. Ondanks al de tune-ups blijft het inschatten van sommige sprongen lastig, maar het moge duidelijk zijn dat de nieuwe LEGO telg qua platformen een flinke voorsprong boekt op zijn voorgangers.

Hoogtepunt van de game blijft absoluut de fun-factor en deze wordt versterkt door de hilarische animaties en parodieën. Jack loopt als een half dronken idioot, en het is nog steeds niet duidelijk of hij achterover aan het vallen of voorover aan het struikelen is. Toppunt van vrolijkheid is wanneer Jack een gitaar opraapt en vervolgens een snoeiharde riff speelt. Zijn vijanden zullen vervolgens in makke, dansende lammetjes veranderen en als Jack al gitaarspelend door de kamer loopt, adopteert hij Chuck Berry's 'duck walk'. Voeg daar nog een tweede speler aan toe die met een vis vervolgens de dansende vijanden in LEGO-blokjes 'slapped' en de hilarische chaos is compleet.

pirates screenshot4

Bang for yer Buck
Net zoals zijn voorgangers is ook LEGO Pirates of the Caribbean goed gevuld. Voor de vier films kun je een ruime twaalf uur uittrekken, maar dan heb je lang niet alles van de game gezien. In totaal zijn er per level drie extra objectives, waaronder het verzamelen van een x aantal LEGO-studs, het verzamelen van tien 'ship in a bottle's' en het vinden van alle acht schatten. Al deze objectives zorgen weer voor ‘golden bricks' die je nodig zult hebben in de haven: een groot verkenbaar main menu, als het ware. Ook hier liggen er vele puzzels en unlockables voor je klaar.

In een tweede playthrough kun je kiezen voor 'free play'. Dit zorgt er voor dat je hetzelfde level nogmaals kunt bewandelen maar nu met elk vrijgespeeld personage. Het vrije switchen tussen de verschillende skills van al je personages zorgt er voor dat je de geheime collectables dit keer wel kunt vinden. Een mooie toevoeging op voorgaande LEGO-games is dat een opgeblazen muur je dit keer niet meteen tot je collectable leidt, maar je toegang geeft tot een nieuw stuk level met daarin puzzles en minigames.

pirates screenshot1

Conclusie
Dat het me moeite heeft gekost om niet elke zin te beginnen met "Arr me mateys!" en het feit dat mensen om me heen me constant vragen om te stoppen met het neuriën van de Pirates-themesong geeft wel aan dat ik verkocht ben. De charme van de film in combinatie met de bekende LEGO-formule zorgen er voor dat LEGO Pirates of the Caribbean een vermakelijk geheel is. De game gaat uiteindelijk niet verder dan de bekende LEGO formule, maar dit maakt de beleving van LEGO Pirates of the Caribbean zeker niet minder. De game is compleet, oprecht grappig en heeft voor een continue glimlach op mijn gezicht gezorgd. "Drink up me hearties yo ho!"

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Oprecht grappig
- Verhaal soms onduidelijk
8,0
+ Grafisch prima in orde 

+ Co-op