Mortal Kombat

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor Xbox 360

Header

Als je hoort over een deel negen uit een franchise laat je je wenkbrauwen even fronsen. Mortal Kombat is dan wel een reboot van de eerste drie delen, maar is het genoeg om onze consoles mee te verblijden of is de serie aan het eind van zijn Latijn?

Het einde van de wereld
Als je het einde van het vorige deel, Mortal Kombat Armageddon, bekijkt, is er weinig meer over. Iedereen is dood en de makers konden niet veel meer met de personages die ze verzonnen hebben. Het is dan ook niet raar dat ze een reboot zijn gaan maken om het verhaal weer vlot te trekken. De fans kunnen gerust zijn: de vechters uit de eerste drie delen zijn weer intact en gaan er als vanouds weer bloederig tegenaan.

Raiden, de dondergod die Earthrealm beschermt, faalt hopeloos. Bovenop de piramide waar Blaze is uitgedaagd staat Shao Kahn als winnaar. Raiden probeert de kwaadaardige keizer nog in een allerlaatste poging te stoppen, om zo het einde van de wereld tegen te houden. Net wanneer Shao Kahn de genadeklap geeft, communiceert Raiden met zichzelf in het verleden. Dat doet hij om zichzelf te waarschuwen voor de verschrikkelijke gebeurtenissen die komen gaan als er niets verandert in het verleden.

Mortal KombatMortal Kombat

En zo zijn we weer terug bij het eerste deel van Mortal Kombat, waar we met een schone lei beginnen en alles nog aardig koek en ei is. Raiden krijgt door middel van een visioen de waarschuwing binnen en ziet zijn medaillon barsten krijgen: dat wordt zijn gids die hem vertelt welke keuzes de juiste zijn. In zestien hoofdstukken vechten verschillende vechters hun deel van het verhaal en moet de toekomst gaan veranderen om de wereld te redden. Dit verhaal speel je in een goede acht uur uit, al is het soms balen dat je met verplicht met een voor jou geen fijn personage een hoofdstuk moet spelen. Daardoor zie je dus een paar keer een retry-scherm, omdat je hem of haar niet goed beheerst.

Het gehele verhaal wordt verteld in vrij lange scènes, die de eerste keer niet over zijn te slaan. Als je later het verhaal bijvoorbeeld op een hogere moeilijkheidsgraad kiest kun je ze wel overslaan, maar het is irritant dat het niet meteen kan. Op het moment dat het gevecht begint verandert de film meteen in het slagveld; op zich wel mooi gedaan. Het verhaal is aardig uitgewerkt, maar maakt soms rare sprongen met personages in het Mortal Kombat-universum. Kabal is daar een voorbeeld van. Nu gooien de makers alles op de alternatieve tijdslijn, maar dat is ietwat gemakkelijk. Andere hebben daar minder last van: Sub-Zero en Scorpion kunnen elkaar nog steeds niet luchten, Sonya rent nog steeds achter Kano aan om hem te laten boeten voor zijn daden en Johnny Cage is nog steeds de acteur met een air van hier tot ginder.

Mortal KombatMortal Kombat

Choose your fighter
Alle vechters van de eerste drie delen zijn weer aanwezig, waardoor er 27 speelbare personages zijn op de Xbox 360 en 28 op de PlayStation 3, omdat op die console Kratos aanwezig is. Kratos is niet zo maar een gimmick, maar speelt weer geheel anders met quicktime events zoals in de God of War-serie zelf. Erg tof gedaan en zijn move-set is ook erg goed uitgewerkt met het verstenen van tegenstanders, de pijl en boog, en natuurlijk zijn onmisbare kettingen. Naast de grote keuze van vechters zijn er nog geheime personages te bevechten. Zo zie je de klassieke Noob Saibot in de Cathedrale-level als toeschouwer, die jou na het gevecht daar uitdaagt. Reptile, Jade en Smoke zijn ook in klassieke vorm te vinden.

En anders is er nog DLC: de eerste DLC is al meteen bevestigd. Skarlet, Kintaro en Kenshi worden namelijk als eerste toegevoegd aan de al lange reeks van vechters. Skarlet was een glitch in Mortal Kombat 2, waarbij de kleuren van het kostuum van Kitana opeens rood werden. Deze mythe zal binnenkort dus daadwerkelijk toegevoegd worden. Kintaro is alleen als tegenstander te zien in dit spel, straks zullen we er dus ook mee kunnen vechten. Genoeg personages om uit te kiezen en het leuke is ook dat ze dit keer niet alleen een ander kleurtje hebben gekregen zoals de ninja's in eerdere delen, maar ook volledige andere bewegingen en speelstijl. Alleen de sweep en de uppercut is een standaard gegeven bij de vechters, maar die twee bewegingen horen ook gewoon in Mortal Kombat.

Nieuw is de supermeter, die langzaam vult. Heb je een blokje vol, dan heb je de mogelijkheid een supermove te doen. Twee blokjes geven je toegang om een combo van je tegenstander te breken en het derde blok zorgt voor de allernieuwste supermove: de X-ray. Deze laat in een grafische röntgenstijl zien hoe je tegenstander pijn gaat krijgen. Heel veel pijn. Deze bewegingen kunnen de wedstrijd geheel doen omslaan, als je bijvoorbeeld opeens dertig procent van je levensmeter af ziet gaan omdat je even niet goed oplette. Deze supermeter voegt extra strategie toe, net zoals de supermeter dat bij Street Fighter IV doet.

Mortal KombatMortal Kombat

Fight!
Het lastigste in een vechtspel is het balanceren van de personages. Nu merk je al dat bepaalde vechters een voordeel lijken te hebben ten opzichte van anderen. De ontwikkelaar heeft al aangegeven dit te kunnen veranderen als het echt zo blijkt, en de toekomst zal moeten uitwijzen of de balans goed gevonden is. Voor leken is het toch vaak buttonbashen en spammen van speciale bewegingen, maar als je dieper gaat zoeken in jouw favoriete vechter, dan weet je dat er voor alles wel een tegenactie te vinden is. In zo'n korte tijd is het onduidelijk of dat voor alle vechters geldt, maar laten we het zo formuleren: laat Raiden je niet in een hoek drukken...Street Fighter IV laat zien dat het beter kan, al heeft dat ook zijn problemen gekend die opgelost zijn met de Super-versie van het spel. Super Street Fighter IV is beter gebalanceerd en vergt een hele andere strategie dan Mortal Kombat.

Een ding is zeker: koop een arcadestick, de bewegingen komen er een stuk beter uit al zal de bloktoets bij het spel menig stickspeler doen vloeken. De meeste fighters gebruiken de 'back'-toets om te blokken, bij Mortal Kombat heb je hier een aparte toets voor. Oefenen blijft het advies om beter te worden, zoals in elk spel dat het geval is. Maar Street Fighter-spelers zullen niet in een uurtje geheel om zijn naar het nieuwe controlesysteem van Mortal Kombat, en daarbij speelt het spel trager dan het vrij snelle Street Fighter IV. Geef het een paar dagen en je bent de net andere besturing en andere snelheid van spelen gewend.