Nokia/Symbian-games

N8

Nokia was ooit pionier op het gebied van gamen op je mobiele telefoon met Snake en Snake II (multiplayer via infra-rood!) en kwam met de eerste mobiele telefoon gericht op gaming: N-Gage. Dit was alleen niet zo'n succes en tegenwoordig wordt er vaak lachend gereageerd op Nokia en hun besturingssysteem Symbian. Toch kun je ook zeker met een Symbian^3 telefoon prima games spelen. FOK!games deed dat en bespreekt een aantal titels. Allemaal gespeeld op een N8.

Treemaker
Prijs: €1,10
Exclusief voor Symbian^3

Treemaker is een minimalistische platform-puzzelgame. Het is de bedoeling dat jij, een zwart wezen, bomen laat groeien. Dit doe je door de oranje balletjes aan te raken die verspreid door het level liggen. In Treemaker kun je echter niet normaal lopen en springen, je kunt je enkel verplaatsen via het slingeren aan lianen. In het begin zijn de platforms gemakkelijk te bereiken, maar dat wordt natuurlijk steeds lastiger. In de latere levels moet je slingeren, loslaten en dan in de lucht weer opnieuw slingeren. Dit vergt behoorlijk wat goede timing en zorgt voor flink wat uitdaging.

Je kunt lianen bevestigen aan elk plafond dat je tegenkomt en met een druk op het scherm ga je slingeren. Nog een keer drukken betekent loslaten en je valt dan in de richting waarin je beweegt. Voor grote sprongen moet je harder slingeren dan voor kleine sprongen. Als je van een platform valt of je de rode delen raakt ben je af en moet je opnieuw beginnen. De eerste paar levels gebeurt dit onwijs veel omdat de besturing niet echt makkelijk. Je eigen vingers zitten behoorlijk in de weg voor sommige obstakels en de kans op frustratie is erg groot.

Als je eenmaal gewend bent aan de besturing slinger je echter zo door de levels en daar het er maar twaalf zijn ben je met een paar uur wel klaar met de game. Het enige dat dan nog rest is het verbeteren van je score. Net als in Angry Birds krijg je sterren voor je prestatie met een maximum van drie sterren per level. Qua content is de game niet zo uitgebreid, maar voor die ene euro is het zeker wel de moeite waard omdat het concept erg gaaf is en het grafisch bijzonder mooi gemaakt is.

Score:

Treemaker

Burning Tires 3D
Prijs: Gratis
Ook beschikbaar op iOS en Android

Voor elke toffe game zijn er vaak meerdere slechte games te krijgen. Burning Tires is zo'n slechte game waar niemand gelukkig van wordt, zelfs niet als deze gratis is. Burning Tires 3D is een off road-racegame die er zo op het eerste oog nog best leuk uitziet. De kleuren zijn lekker fel en de feel van het menu is veelbelovend.

Zodra je echter bij de eerste bocht bent gaat alles de verkeerde kant op, inclusief de auto die je bestuurt. Het maakt hierbij niet uit of je gebruikt maakt van de tilt-sensors of on-screen knoppen om de auto te besturen. Het werkt gewoon voor geen meter en je staat hierdoor regelmatig verkeerd op de baan.

Als je dan ook nog eens bedenkt dat het geluid van de auto's klinkt als een zwerm muggen die met het verkeerde been uit bed zijn gestapt begrijp je wel dat Burning Tires 3D geen game is die je wilt spelen. Abominabel slecht. Bah!

Score:

Burning Tires

Need for Speed Shift HD
Prijs: Gratis
Ook beschikbaar op iOS en Android

Need for Speed behoeft weinig introductie, de racegames van EA zijn zo bekend als Sinterklaas en iedereen weet van zichzelf wel of hij Need for Speed een toffe serie vindt. De vraag is alleen of een port naar mobiele telefoons wel de naam Need for Speed waardig is. Goed nieuws: dit is het geval! Need for Speed Shift HD is een erg goed uitgewerkte game met lekker veel content. Je kunt een volledige career doorlopen en verschillende auto's kopen. Er zijn talloze circuits beschikbaar en de besturing werkt erg lekker, ook al werkt het enkel met tilt-sensors.

Gamers die nieuw zijn met Need for Speed, of racegames op een mobiele telefoon, kunnen kiezen voor een besturing met ondersteuning. Gasgeven, remmen en schakelen wordt voor je gedaan en je hoeft dan enkel te sturen. Ervaren gamers kunnen de ondersteuning uitzetten waardoor de game uitdagender wordt. Zo is er voor ieder wat wils.

Grafisch is de game dik in orde en één van de mooiste games op je Nokia. Het kan weliswaar niet op tegen games als Dead Space op een iPad, maar het ziet er meer dan prima uit. Je oren worden daarnaast ook niet zo verneukt als in bijvoorbeeld Burning Tires, Need for Speed klinkt gewoon zoals het hoort. Het enige wat minder is, is de keuze voor de soundtrack. Dit is vrij schreeuwerige rock en niet iedereen houdt daarvan. Het past echter wel bij een game waarbij je met 200 km/h door de straten van een grote stad scheurt.

Score:

NFS Shift

Catan - Zeevaarders
Prijs: €2,-

Catan is in verschillende vormen voor vrijwel elk platform beschikbaar

Catan

Kolonisten van Catan is een wereldberoemd bordspel en staat garant voor avonden vol plezier en lange discussies over hoeveel steen jouw graan waard is. Het nadeel is alleen dat niet altijd direct drie vrienden tot je beschikking hebt om het te spelen. Gelukkig is Catan inmiddels op veel platformen verschenen zoals PSN en XBLA. Ook op je mobiele telefoon kun je Catan spelen en voor Symbian-toestellen is de uitbreiding Zeevaarders erin verwerkt.

Je kunt kiezen voor drie verschillende opties: campaign, free play en multiplayer via bluetooth. De laatste twee spreken voor zich, maar campaign wat minder. Hier zijn in totaal zestien missies die je moet zien te winnen en steeds komen er mogelijkheden bij. Zo speel je in missie twee tegen twee relatief makkelijke AI-tegenstanders met enkel het basisspel. In missie twee komt daar een tegenstander bij en zo worden de missies steeds uitgebreider en uitdagender.

Een mobiele versie van een bordspel als Catan heeft niet veel eisen. Grafisch moet het gewoon werken en geluid is niet zo belangrijk. Het enige dat echt telt is de snelheid en de manier waarop je de keuzes kunt maken. Hier zijn beide dik in orde. Er zijn beurten waarbij je binnen 10 seconden weer de dobbelstenen mag gooien bijvoorbeeld. Alleen het ruilen van grondstoffen wil nog wel eens vertragen omdat de AI redelijk opdringerig is en je soms wel tien keer vraagt of je niet toch wilt ruilen. De bediening is dik in orde, vanuit het menu neem je al je beslissingen en bovenin zijn er nog een aantal snelkoppelingen voor de belangrijkste keuzes.

Score: