Angry Birds Rio

Gespeeld op Nokia N8 (Symbian^3)
Ook beschikbaar voor iOS- en Android-smartphones

Angry Birds Rio

Angry Birds is een wereldwijd fenomeen en zo groot geworden dat de makers nu zelfs een grote licentie binnen hebben weten te halen. De vraag is alleen of  Angry Birds Rio een goedkope movie cash-in is, of een daadwerkelijk goed vervolg.

Geen varkens
Rio is een animatiefilm van de makers van Ice Age en gaat over een vogel die niet kan vliegen. Hij wordt gevangen genomen en vastgeketend aan een vrouwelijke vogel en samen proberen ze te ontsnappen. Op deze film is de nieuwste Angry Birds gebaseerd en dat betekent dat we afscheid nemen van vervelende varkens. In Angry Birds Rio is het in de eerste wereld, de loods, de bedoeling om vogels te bevrijden die gevangen genomen zijn. In de tweede wereld, de jungle,  zijn apen je tegenstanders en zo gaat de game steeds door verschillende locaties heen die rechtstreeks uit de film komen. Tussen de werelden door zie je wat simpele beelden van de boze vogels en de betreffende locatie. Het volgen van locaties uit de film en het gebruik van verschillende beesten geeft wat meer het gevoel van afwisseling en houdt de game daardoor langer interessant.

Op dit moment zijn overigens alleen de eerste twee werelden beschikbaar, Rovio gaat heel 2011 nieuwe levels uitbrengen voor Rio. De eerstvolgende update staat gepland voor mei en daarna verschijnen er nieuwe levels in juli, oktober en tot slot november. Dit lijkt natuurlijk een nette service, maar eigenlijk is het gewoon een manier om een halve game uit te geven... Gelukkig zijn de updates gratis.

Angry Birds Rio

Hetzelfde, maar toch anders
Ondanks het feit dat er nieuwe beesten in de game zitten is er niets veranderd aan het doel. Je moet nog steeds met een vooraf bepaald aantal vogels de rest van de beesten wegwerken. De enige vernieuwing komt in het laatste level waarin je een soort boss-fight hebt tegen een grote witte adelaar. Hier heb je ook het vastgeketende duo voor om af te schieten. Helaas zijn er verder geen nieuwe vogels beschikbaar in de eerste twee werelden en moet je het doen met de oude bekenden. Laten we hopen dat Rovio wat inspiratie kan vinden om nieuwe vogels te bedenken. Ook zouden ze kunnen denken aan een easy-mode waarbij je zelf je vogels mag kiezen. Het is allemaal niet moeilijk, maar jonge kinderkes en ouders zouden dat vast wel kunnen waarderen!

Hoewel het doel niet veranderd is, kunnen we duidelijk zien dat dit een écht nieuw deel in de serie is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Angry Birds Seasons wat meer een thematisch expansion-pack was. De graphics in Rio zijn nu namelijk opgebouwd uit drie lagen, een achtergrond, het speelveld en een voorgrond. Doordat deze op een verschillende snelheid voorbij schuiven wordt er een soort gevoel van diepte gewekt wat best leuk overkomt. Ten tijde van de oude Super Nintendo was dit een veelgebruikte techniek. Qua geluid is Rio voor 99% hetzelfde, het enige dat aangepast is, is de begintune die een samba-remake heeft gekregen.

Rovio heeft met Angry Birds Rio een aardige poging gedaan om iets nieuws met Angry Birds te doen zonder iets nieuws te doen met Angry Birds. De kleine tweaks maken de game ietsje beter dan het origineel maar voegen niets toe om de franchise vooruit te laten gaan. Als de makers niet opletten heeft iedereen genoeg van Angry Birds voordat alle Rio-werelden beschikbaar zijn. Desalniettemin blijft het toch wel leuk om tijdens het wachten op de trein eventjes twee levels te spelen. Vond je eerdere Angry Birds-delen leuk en wil je meer, dan is Rio een aanrader. Ben je geen fan, dan word je dat van dit deel ook niet.

+ Graphics duidelijk beter
- Concept loopt op zijn einde
6.0