LEGO Star Wars III: The Clone Wars 3DS

Gespeeld op Nintendo 3DS
Ook beschikbaar voor Xbox 360, PlayStation 3, PSP, Wii, Nintendo DS

The Clone Wars is alweer het derde Star Wars-avontuur met LEGO-blokjes en volgt, de naam zegt het al, de verhalen zoals ze in de animatieserie gebeuren. Blijft het spelen met digitale LEGO-blokjes nog steeds leuk, of hebben we alles wel gezien nu?

Begun, the Clone War has!
Naast de welbekende Star Wars-hoofdfilms zijn er ook talloze bijverhalen zoals The Clone Wars. Deze game gaat over die periode die zich afspeelt tussen Star Wars II en Star Wars III. Wat er nu allemaal precies gebeurt, is een beetje onduidelijk in de game. Om het te volgen zul je waarschijnlijk de animatieserie, waar de game op gebaseerd is, moeten kijken. Nu is het in een LEGO-game ook weer niet van levensbelang dat je het verhaal kan volgen, maar het is toch wat jammer. The Clone Wars is wat dat betreft ook een veel minder bekend verhaal binnen het Star Wars-geheel en zal minder mensen aanspreken en minder herkenning oproepen.

Qua opzet is de game exact hetzelfde als alle andere LEGO-games: je ziet een stukje van het verhaal zonder dat er gesproken wordt in de scenes. Vervolgens doorloop je een level en maak je alles kapot wat je kapot kan maken om studs (de LEGO-valuta) te verzamelen. The Clone Wars doet wat dat betreft helemaal niets nieuws. Dit is wel een beetje een teleurstelling want er verschijnen nogal wat LEGO-games en dit is alweer de derde met een Star Wars-thema. Aan de andere kant blijft het gewoon wel ontzettend leuk om te spelen en moeten we niet zo zeuren over een gebrek aan vernieuwing. If it ain't broke, don't try to fix it!

LEGO Star WarsLEGO Star Wars

In a 3D Galaxy far far away
Hoewel het de zoveelste LEGO-game is, is het wel de eerste op Nintendo 3DS. Dit betekent dat het de eerste Star Wars-game in 3D is en dat is erg tof! Lightsabers, lasers, de scrollende Star Wars-tekst en ontploffende LEGO-blokjes zagen er nog nooit zo leuk uit. Bovendien spring je minder vaak de afgrond in dan bij voorgaande delen nog wel eens het geval was. De graphics zelf zijn helaas nog niet super, het komt allemaal een beetje over als een opgepoetste DS-game. Dit merk je ook aan sommige controlfeatures waarbij je speciaal op het touchscreen een rondje moet tekenen om een gat te maken in een muur met je lightsaber. Die gekkigheid hebben we op DS wel genoeg gezien en mag eigenlijk wel achterwege blijven. Als je jouw duimen van de knoppen moet halen om één simpel rondje te tekenen is dat eerder een vertragende irritatie dan dat het iets toevoegt aan de daadwerkelijke gameplay.

Na het behalen van een level krijg je zoals altijd weer een mooi overzicht van je behaalde items. Hoeveel studs heb je gespaard en hoeveel verborgen items heb je gevonden? Dit is handig om te weten zodat je snel kunt zien welk level je nog eens moet halen wil je de game op 100% uitspelen. Hiervoor moet je sommige levels wel meerdere keren spelen met verschillende personages. De items zijn niet allemaal de eerste keer te halen omdat bepaalde personages nou eenmaal sterker zijn. Of kleiner. Of 'the Force' kunnen gebruiken. De replay-waarde ligt hierdoor lekker hoog, ondanks dat de levels enigszins eentonig zijn.

LEGO Star Wars III: The Clone Wars is al met al precies wat je er van mag verwachten. Het is leuk, speelt lekker weg en er is veel vrij te spelen. Helaas doet de game zoals gezegd dus niets nieuws en heb je alles in eerdere LEGO-games wel gezien. Daarnaast zijn de laadtijden vrij lang voor een game die werkt met cartridges en gebeurt het ook weleens dat de game vastloopt tussen de scenes. Het gaat hier dan niet over de inmiddels beruchte error-melding van Nintendo zelf, maar simpelweg een zwart scherm waarbij er niets meer reageert. Je zult je 3DS moeten resetten en je bent alle niet opgeslagen voortgang kwijt.

LEGO Star WarsLEGO Star Wars

LEGO-games zijn altijd leuk, deze ook weer. Bovendien maken de 3D-graphics de game visueel aantrekkelijker. Wel moet je jezelf afvragen of je nog een LEGO Star Wars-game wilt spelen na de eerdere twee delen. Binnenkort komt er namelijk ook nog LEGO Pirates of the Caribbean aan en die 3DS-versie is een port van de Wii-versie en heeft betere graphics plus een nieuwe setting. Daarnaast is de uitvoering van The Clone Wars op Nintendo 3DS niet perfect met lange laadtijden en aardig wat vastlopers. Geen directe aanrader dus, maar wel een game die lekker wegspeelt.

+ Het blijft een leuk concept - Laadtijden en crashes
6.0
+ Goed gebruik 3D